וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "שיחות יעילות עם צפון קוריאה - ייתכן והפסגה תתקיים כמתוכנן"

26.5.2018 / 6:50

נשיא ארה"ב כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אם המפגש יתקיים זה ככל הנראה יהיה בסינגפור ב-12 ביוני". רק אתמול היה נראה כי הפסגה ההיסטורית עם שליט קוריאה הצפונית ירדה מהפרק, אולם כעת יש פתח זהיר לאופטימיות

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

(בווידאו: הודעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ביטול המפגש עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און השבוע)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כתב הלילה (שבת) בחשבון הטוויטר שלו כי "אנחנו מקיימים שיחות מאוד פרודוקטיביות עם צפון קוריאה לגבי חידוש הוועידה, ואם זה יקרה, זה ככל הנראה יהיה בסינגפור ב-12 ביוני". עוד הוסיף הנשיא כי "אם זה יהיה הכרחי, נאריך את הוועידה מעבר לתאריך זה".

בסימן נוסף לכך שהעניינים בכל זאת מתקדמים, דיוח המגזין פוליטיקו כי צוות של 30 גורמים מהבית הלבן וממחלקת המדינה מתכונן לצאת במהלך סוף השבוע לסינגפור, לצורך הכנות לפסגה. רק אתמול היה נראה כי הפסגה ההיסטורית עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ירדה מהפרק, אולם כעת נראה כי יש פתח זהיר לאופטימיות.

דובר מטעם לשכת הנשיאות של קוריאה הדרומית אמר כי "יש לנו אופטימיות זהירה שהתקווה לדיאלוג בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית עדיין קיימת. אנחנו ממשיכים לעקוב בזהירות אחרי ההתפתחויות".

עוד בנושא:
מול עיתונאים זרים: צפון קוריאה הכריזה כי הרסה את אתר הגרעין
טראמפ: אנחנו מוכנים למקרה שצפון קוריאה תעשה דברים טיפשיים
הכדור אצל קים: טראמפ ביטל את הפסגה, אבל זה לא בהכרח הסוף

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מתייחס לביטול הפסגה עם צפון קוריאה בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 24 במאי 2018. רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, השבוע/רויטרס

אמש הודיעו בקוריאה הצפונית כי הם מוכנים להמשיך את השיחות עם ארצות הברית בכל עת. הם אף זימנו כתבים זרים לחזות באירוע בו לטענתם השמידו מתקן לניסויים גרעיניים. בעקבות זאת כתב הנשיא אתמול בלילה כי "אלו חדשות טובות מאוד, לקבל הצהרה פרודוקטיבית שכזו מצפון קוריאה. בקרוב נראה לאן זה מוביל, בתקווה לשלום ושגשוג ארוך, רק הזמן יגיד".

המגעים לקיום הפסגה בין שני המנהיגים נמשכים זה חודשיים וחצי, אחרי שמשלחת של נציגים מקוריאה הדרומית מסרה בתחילת חודש מרץ הזמנה מקים לטראמפ, לה נענה לה מיד בחיוב. בזמן שחלף, נסע שר החוץ מייק פומפאו פעמיים לדיקטטורה המבודדת כדי לפגוש את קים ג'ונג און ולדון בפרטים הטכניים של הפסגה.

במקביל, קוריאה הצפונית שחררה כמחווה של רצון טוב שלושה אזרחים אמריקנים שהיו כלואים בפיונגיאנג, התפתחות שטראמפ הודה עליה בחום לקים ג'ונג און. אולם, בשבוע האחרון שבה קויראה הצפונית לסורה עם שורה של התבטאויות תוקפניות.

תחילה, אמרו גורמים רשמיים בדיקטטורה המבודדת כי לא יוותרו על הנשק הגרעיני - דרישת המפתח של טראמפ לקיום הפסגה. לאחר מכן, אמרה סגנית שר החוץ סגן הנשיא מייק פנס הוא "בובה פוליטית", לאחר שהאחרון אמר כי אם קים לא יסכים לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, גורלו יהיה כמו זה של מועמר קדאפי.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און פוגש את שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ב-9 במאי 2018. סוכנות הידיעות של צפון קוריאה (MCNA), אתר רשמי
קים ופומפאו במפגש בתחילת החודש/אתר רשמי, סוכנות הידיעות של צפון קוריאה (MCNA)

בעקבות זאת, התגברה ההערכה בוושינגטון כי קים אינו רציני בכוונותיו ולכן הודיע טראמפ על ביטול הפסגה. "ציפיתי מאוד לקיום הפגישה איתך", כתב טראמפ במכתב ששלח לקים, ותוכנו פורסם על ידי הבית הלבן. "לצערי, בשל הזמן והעוינות הגלויה בהצהרה האחרונה שלך, אני חש שזה לא הזמן המתאים לקיים את הפגישה שתוכננה זה זמן רב", הוסיף.

עוד כתב טראמפ כי "ההזדמנות המפוספסת" היא "רגע עצוב בהיסטוריה", אך הוא הוסיף כי הוא מקווה "לפגוש את קים יום אחד" וכי אם ישנה את דעתו, "שלא יהסס להתקשר או לכתוב". עם זאת שלח טראמפ איום לקים: "אתה דיברת על יכולות הגרעין שלך, אבל שלנו עוצמתיות וחזקות יותר ואני מתפלל לאלוהים שלעולם לא נצטרך להשתמש בהן".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully