וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוק בלב המדבר: "איראן הקימה מתקן סודי לפיתוח טילים מתקדמים"

בניו יורק טיימס דווח מפי חוקרים מקליפורניה כי תמונות לווין הראו פעילות חריגה של טהראן באזור מבודד במדינה, שם ייתכן שהיא גם פועלת לפיתוח טילים לטווח ארוך

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

איראן הקימה מתקן סודי בלב המדבר שבו היא מפתחת טילים מתקדמים - כך דווח היום (רביעי) בניו יורק טיימס, על בסיס תמונות לוויין שבחנו מומחי נשק מקליפורניה.

לפי מסקנות החוקרים, העבודה באתר מתמקדת בפיתוח מנועי רקטות ובדלק רקטי, והיא מתבצעת בחשאי בעיקר בלילות. לפי הניו יורק טיימס, ייתכן שבאתר מפתחים רק טילים לטווח בינוני, שכבר יש בידי איראן, או תכנית חלל מתקדמת ולא שגרתית. עם זאת, מבחינת המבנים והסימונים על הקרקע במתקן עולה כי הטכנולוגיה שבפיתוח היא של טילים לטווח ארוך.

תכנית כזאת לא תפר את הסכם הגרעין שעליה חתמה איראן ב-2015 ונועד לעצור אותה מפיתוח נשק גרעיני, אך אם היא תושלם היא עלולה לאיים על אירופה ואף על ארצות הברית. ואם אכן יוכח שהיא מפתחת טילים לטווח ארוך, המתיחות עם ארצות הברית - שפרשה מהסכם הגרעין בין היתר בשל העבודה שהוא אינו נוגע לתכנית הטילים של טהראן - רק תחריף.

לקריאה נוספת בנושא
סוריה: נסיגת הכוחות האיראניים משטחנו אינה נושא לדיון
צרפת: הסנקציות האמריקניות יחזקו את השמרנים באיראן

שיגור טיל זולפיקר ממערב איראן נגד מטרות דאעש במזרח סוריה, 18 ביוני 2017. סוכנות הידיעות תסנים, צילום מסך
טיל ששיגרו משמרות המהפכה לעבר סוריה, בשנה שעברה/צילום מסך, סוכנות הידיעות תסנים

ב-2011, מתקן המחקר לפיתוח טילים לטווח ארוך כמעט שנמחק לחלוטין בפיצוץ והרג את המדען שהפעיל אותו, גנרל חסן טהראני מוקדם.

רבים במערב חשבו כי השאיפות האיראניות בתחום ספגו מכה אנושה, אך במהלך האביב האחרון בחנו המומחים תכניות חדשות מהטלוויזיה האיראנית, שבהם שובחה עבודתו של המדען. ואולם, במקום שיעור היסטוריה הם גילו סדרת רמזים, שהובילה אותם למסקנה המטלטלת - זמן קצר לפני מותו, מוקדם פיקח על הקמתו של מתקן שני וחשאי.

בניו יורק טיימס אמרו כי חמישה מומחים חיצוניים, שבחנו את הממצאים, הסכימו כי יש ראיות משכנעות כי איראן מפתחת טכנולוגיית טילים לטווח-ארוך.

"החקירה מצביעה על כמה התפתחויות מדאיגות", אמר מייקל אלמן, מומחה טילים במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, שבחן את החומר. לדבריו, הראויות הן נסיבתיות, אך הן יכולות להראות על צעדים ראשונים "לפיתוח טילים בין-יבשתיים בתוך חמש עד עשר שנים, אם טהראן תחליט לעשות זאת".

קצין העיתונות במשלחת האיראנית לאו"ם, עלירזא מיריוספי, אמר כי "אנחנו לא מגיבים על עניינים צבאיים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הגנרל האיראני חסן טהראני מוקדם. אתר רשמי
נהרג בפיצוץ ב-2011. מוקדם/אתר רשמי

המדענים, מהמכון מידלברי ללימודים בינלאומיים במונטריי, קליפורניה, נתקלו במתקן הזה זמן קצר לאחר שעמית מחקר צעיר, פביאן היינץ, הציע לבחון חומרים ששודרו בטלוויזיה האיראנית על גנרל מוקדם. הוא רצה לבדוק אם הם הכילו רמזים על היקף ההתקדמות של איראן בתכנית הטילים שלה לפני מותו של הגנרל, אך דברים שאמרו עמיתיו ובני משפחתו כדרך אגב רמזו על כך שעבודתו נמשכה בחשאי.

היינץ גם מצא רמז גדול על המקום שבו אותה עבודה התקיימה. בפוסט שפרסם איגוד העיתונאים האיראני בשנה שעברה, הוא ראה תמונה, שלא ברור מתי צולמה, שבה היה מוקדם לצד קצין בכיר אחד וקופסה שעליה נכתב "שאהרוד". שמה של הקופסה הסבה את תשומת לבו.

שאהרוד היא עיירה שבה שוגר טיל במהלך ניסוי ב-2013. האתר נחשב רדום מאז ותמונות לוויין הראו כי הוא לא בשימוש. עם זאת, במהלך השנים החוקרים שמו לב כי מספר המבנים במקום גדל בהדרגה.

הם גם הבחינו בפרט שהיה בולט רק למי שעקב באדיקות אחרי הקריירה של מוקדם - המבנים היו צבועים בצבע תרשיש. המתקן הראשון שהקים, שנהרס בפיצוץ, היה צבוע בצבע הזה ועתה הוא מופיע במרחק של כמה עשרות קילומטרים במקבץ של מבנים סתמיים.

העובדה הזאת שלעצמה לא סיפקה הרבה מידע, אבל היא הובילה את החוקרים לבחון את הנושא מקרוב יותר ואז הם הבינו כי מדובר ביותר מרק צבע חשוד.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully