וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהשוטר אמר: "יש מחבל בניידת" | פרטים חדשים מההפגנה בחיפה

מעדותו של ג'עפר פרח, שטען כי נפצע בעקבות האלימות המשטרתית בהפגנות בחיפה, עלה כי שוטרים הורידו את חולצותיהם שנשאו תגים, ופעלו בתקיפות מול המפגינים. הוא אף טען כי מסתערבים פעלו בזירה. האיחוד האירופי: לחקור את האירועים בחיפה

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

חוקרי מח"ש גבו לפני יומיים עדות ראשונה מג'עפר פרח בן ה-51, מנהל מרכז מוסאווא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, זאת במסגרת החקירה בה פתחו אנשי המחלקה בנוגע להתנהלות המשטרה בהפגנות בחיפה בימים האחרונים. חוקרת וחוקר של מח"ש הגיעו אתמול אחר הצהריים לדירתו במושבה הגרמנית בחיפה, שם הוא מחלים מהפציעות שנגרמו לטענתו על ידי השוטרים. הוא נחקר במשך שעתיים לאחר שבליל שבת נעצר בהפגנה בעיר התחתית יחד עם עוד 20 מפגינים, מוסלמים, נוצרים ושני יהודים.

הבוקר (שלישי) קרא האיחוד האירופי לחקור את האירועים שהובילו לפציעתו של פרח בסוף השבוע. "יהיה חשוב, בתמיכת ממשלת ישראל, לקיים חקירה בנוגע לנסיבות האירועים", צוין בהודעת האיחוד האירופי. "האיחוד ממשיך לפעול למען סביבה טובה לחברה האזרחית - באירופה, בישראל ובשטחים הפלסטינים הכבושים". השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב בחריפות: "מדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, לא זקוקה לקריאות אזהרה מוסרית מגוף מוטה ואובססיבי כמו האיחוד האירופי. מסע הרדיפה גדוש הצביעות נגד ישראל והניסיון להשחיר את שמה נועד לכישלון. אני מציע לאיחוד שלא להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל".

הארכת מעצרו מנהל עמותת מרכז מוסאווה לזכויות האזרחים הערבים בישראל ג'עפר פרח בהפגנות בחיפה ה-20 במאי 2015. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
"מסתערבים שולבו בהפגנות". פרח/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

בעדותו ציין פרח כי שלושה שוטרים נהגו באלימות במהלך אותה הפגנה. לדבריו, הם הורידו חולצות עם תגי שם ופעלו בגופיות. "הם גם השתמשו שם בשלושה מסתערבים ואלה קראו קריאות הסתה בתוך המפגינים. לא נתקלתי בהם בהפגנות קודמות".

הוא אמר כי בשבת בצהריים כבר הציעה לו המשטרה עסקה דרך שני שוטרים, באמצעות עורך הדין שלו, "כדי לצאת מהתמונה, שלא אטען שהיכו אותי. לא במפורש אבל זה מה שהשתמע. התנאי היה חמישה ימי מעצר בית, חודש הרחקה מהפגנות וערבות צד ג'". הוא סירב. "כשאמרנו להם 'לא', הם החליפו את צוות השיטור בבית החולים והתחילו ללחוץ על בית החולים לשחרר אותי למעצר".

שני קטינים שנעצרו שוחררו ע"י המשטרה. 19 האחרים הובאו לבית משפט השלום בחיפה. את פרח ייצגו עו"ד אלבר נחאס, עו"ד חסן ג'בארין ועו"ד עמי הולנדר. בתום דיון שהסתיים רק לפנות בוקר, שחרר השופט אמיר סלמה את כל העצורים. המשטרה ביקשה לעכב את שחרורם של שבעה שנחשדו גם בתקיפת שוטרים, כדי שתוכל לערער עליו לבית המשפט המחוזי בעיר. לבסוף הערעור לא הוגש, וכולם שוחררו תוך שהשופט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה.

המשטרה מסרבת לומר כיצד נשברה רגלו של פרח שבסרטונים שהופצו במהלך החג נראה נעצר כשהוא ללא פגע, צועד על שתי רגליו. "זה חסוי כי טענות השוטרים שונות מטענות החשוד", הודיעה המשטרה לבית המשפט. "חומר החקירה הועבר למח"ש, בהמשך נשתף פעולה". רס"ב אדי קנטרוביץ, פקד ואפי קבלאן וסנ"צ מתן גלט שייצגו את תחנת חיפה אמרו כי "משטרת ישראל חוקרת, החקירה החלה לפני יומיים, העברנו את החומרים למח"ש. צריך לחקור עוד הרבה אנשים. בסופו של דבר האמת תצא לאור".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
הפגנה בחיפה נגד הרג הפלסטינים בעזה ב-18 במאי 2018. דוברות המשטרה, אתר רשמי
השוטר המעורב זומן לעדות פתוחה. ההפגנה בחיפה בליל שבת/אתר רשמי, דוברות המשטרה

החוקרים שמעו מפרח כי הוא אינו מאמין בחקירה הזו והם מנגד הבטיחו לו כי בכוונתם לנהל חקירה רצינית. הם זימנו למשרדי מח"ש את בנו ביסאם פרח בן ה-18, תלמיד י"ב שאף הוא נעצר בהפגנה. הבן טען שחטף מכות משוטרים בתחנה. גם אחיינו הסטודנט, מג'ד פרח בן ה-21, טוען שספג אלימות. גבר אחר בן 31, אנימטור במקצועו, טוען שאחד השוטרים פגע בו עם הקסדה בראש וקיבל מכה בגב. צעיר נוסף, סטודנט לאדריכלות בויצ"ו בן 28, טוען שהותקף "על ידי חבורה של שוטרים שתקפו אותו ללא שביצע תקיפה". עצור בן 45 טוען שבתחנה שוטר הצליף בו עם אזיקונים כאשר סירב לענות על שאלות. יש עוד טענות מטענות שונות, ולא רק בקשר עם פציעות. לדברי אחד העצורים המשוחררים, השוטר שהעביר אותו בניידת לתחנה מסר בקשר: "אני עם מחבל ברכב".

במקביל לאיסוף הריאות, מח"ש זימנה לעדות פתוחה את השוטר המעורב. מדובר בשוטר יס"מ ותיק, תושב חיפה נשוי ואב לילדים. במענה לשאלות חוקרים הוא מסר שהיה בסביבתו של פרח בעת האירועים וטען ש"אף אחד לא נגע בו ולא הרים עליו יד". הוא ציין כי לא ראה מישהו אחר פוגע בפרח וכי לו היה יודע על התרחשות כזו היה מדווח עליה. הוא הוסיף כי כלל לא הכיר את פרח, לא ידע מי הוא ולא ידע מה עיסוקו והתייחס אליו כאל כל אזרח. הוא ביקש להדגיש כי לא היתה כלפיו כל התנכלות או יצר נקם כלשהו מסיבה זו או אחרת. כך להבנתו גם מצד כל שאר השוטרים שהיו בשטח.

הוא ציין שמצפייה בסרטון שהופץ אחרי ההפגנה ניתן לראות כי פרח מבקש לעזוב את ההפגנה ו"יש לקחת בחשבון כי ככל הנראה לפני זה הוא עוכב על ידי המשטרה והוא לא יכול לעזוב כשהוא מעוכב".

עורך הדין אבי אמר, המייצג את השוטר, קרא לחוקרי מח"ש להאיץ את החקירה. הוא אמר כי עליהם להביא מיד את פרח אל התחנה שיוביל אותם אל המקום בו לטענתו נחבל ושיצביע עליו כדי שייתפסו מיד את תוצרי מצלמות האבטחה הרלוונטיות.

השר גלעד ארדן בכנס המשפטנים הבינלאומי, 7 בפברואר 2018. יוסי זמיר, מערכת וואלה! NEWS
"לבצע שימוש מושכל בכוח". השר ארדן/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זמיר

השר ארדן, אמר אתמול כי "השוטרים ממלאים את תפקידם בתנאי לחץ, תוך שהם סופגים עלבונות, ולעתים גם מותקפים באלימות. אך עדיין עליהם לנהוג באיפוק ולזכור את שליחותם". הוא הזכיר כי "על המשטרה לוודא שהיא עושה שימוש מושכל בכח שהוקנה לה בחוק". בעמוד הטוויטר שלו הוא כתב כי הוא "בהחלט מצפה מהמחלקה לחקירות שוטרים לבדוק/לחקור במהירות את נסיבות פציעתו של ג'עפר פרח ואת טענותיו. יש לברר בדחיפות אם הופעל כח שלא לצורך בניגוד לחוק".

מח"ש לא חיכתה לפניית השר. גורם במח"ש הזכיר אתמול שהיחידה מצווה לפתוח בחקירה בכל עת בה עולה אצלה חשד לאלימות משטרה וכי גם במח"ש שמעו את הטענות על אלימות משטרה בהפגנה של יום שישי. בבית המשפט אמרה המשטרה כי בתחנת חיפה החלו לחקור את הטענות כבר ביום שישי. ללא תיאום, המפכ"ל רוני אלשיך, אתמול אמר לכתבים "אנחנו לא עושים דברים במקביל, כדי לא לשבש את הבדיקה. בינתיים עוד אין חקירה. אנחנו מחוייבים לעדכן את מח"ש ולאפשר לה לבדוק את זה". הוא הוסיף "גם אותנו מסקרן לדעת מה התמונה ומה המציאות". גם השר ארדן אמר אמש, "רק גוף חיצוני אוביקטיבי יכול לקבוע זאת וזה התהליך שמתבצע כעת".

אלשיך דיבר לראשונה בפומבי לאחר פרסום ההמלצות. גדעון צנטנר
"הייתה פעולה של אכיפה והפעלת כוח". המפכ"ל אלשיך/גדעון צנטנר

לטענת חוקרי תחנת חיפה ששוטריה היו נחושים לפזר את ההפגנה הזו, מדובר ב"אירוע חמור אשר התחיל מהתקהלות אסורה, גלש להתפרעויות במקום, הפרות סדר, ועבירות נגד השוטרים. לדבריהם, כמה מהחשודים אף תקפו שוטרים ובמהלך האירוע נזרקו אבנים לכיוון השוטרים.

לדברי המפכ"ל אלשיך, "מדובר בהפרת סדר אלימה במיוחד: כיסאות שעפים, מדרחוב שלם שהופך לשדה קרב, זריקת אבנים על שוטרים, חסימת חנויות לכניסת קונים, זה לא מחאה לגיטימית. גם לטא במדינה דמוקרטית וסובלנית". הוא הודה כי "הייתה שם פעולה של אכיפת חוק והפעלת כוח".

היום הוסיף המפכ"ל אלשיך כי במהלך גם בקרב המגזר הערבי עצמו נשמעו "קולות של הבושה על ההתנהגות באירועים". לדבריו, "כרגע למיטב ידיעתי, החקירה עדיין מתנהלת, ולא הועבר לנו שום דבר שכרגע מצדיק צעד פיקודי. אנחנו לוקחים ברצינות כל מה שיועבר לנו ואני מקווה שיגיעו למסקנה משום שהיא חשובה לנו מאוד בעיקר לאור ההתעניינות הציבורית בעניין זה... זו נקודת האיזון".

גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לנושא ואמר כי "רוב אזרחי ישראל הערבים הם אנשים שומרי חוק, נורמטיביים. לצערי האירועים האחרונים בחיפה הבהירו שהתהליך הזה הוא מאוד מורכב. השוטרים מצופים לנהוג באיפוק, גם כשמדובר בהפגנה שתומכת באויבי ישראל ובארגון טרור. אם יש שוטר שחרג מהנורמה, המשטרה או מח"ש יודעים לתפעל את האירוע. אנחנו לא זקוקים להטפות מוסר".

פרח טוען כי נעצר רק בגלל שהוא מחזיק בסרטון שלדבריו מוכיח כי השוטרים לא איפשרו למשתתפים לעזוב את איזור ההפגנה מרצון לאחר שהכריזו עליה כלא חוקית. "הם פשוט רצו להשתלט על החומר שיש לי ולמחוק אותו", אמר. במח"ש אישרו שעוד במהלך החג קיבלו ומקבלים חומרים מתחנת חיפה וממחוז חוף לו היא כפופה והכל בעקבות ההפגנה שבעקבותיה שבעה מהעצורים כולל פרח ובהם שני קטינים נזקקו לרופא והועברו לטיפול ובדיקות בבית חולים. בבית החולים בני ציון אירעה תקרית נוספת, בין שוטר לבין ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, שבא לבקר את פרח.

"ההפגנה הזו היתה יכולה להיגמר כמו עשרות הפגנות אחרות בחיפה בשנתיים האחרונות", משוכנע ג'עפר פרח, "אבל מפקד המחוז רצה לעשות אבו עלי. הוא חושב שזה הנגב. אולי הוא חשב שאם ייכנס חזק פעם אחת במפגינים אז הוא יגמור עם העניין הזה. אז במוצאי החג היו לו כבר שלוש הפגנות להתמודד איתן".

(עדכון ראשון 12:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully