וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת מחאת קצין צה"ל במשלחת בפולין: "פרובוקציה שאינה במקומה"

21.5.2018 / 11:19

בקורס מ"פים-מג"דים שהשתתף במסע "עדים במדים" טוענים כי מחאתו של קצין המילואים נגד החוק הפולני הייתה "לא במקומה". עם זאת ציינו כי "האירוע התגלגל לממדים שלא היה צריך להתגלגל אליהם". דובר צה"ל: הקצין יטופל משמעתית

עריכה: יאיר דניאל

קצין בקורס מפקדי פלוגות וגדודים (מ"פים ומג"דים) שלקח חלק במסע "עדים במדים" בו הונף שלט מחאה נגד הפולנים, מתח ביקורת על חברו שהצליח לעורר סערה. "זו הייתה מחאה מקובלת ולגיטימית, אבל לא היה לזה מקום בזמן שאנחנו צעדים במדי צה"ל ומייצגים את מדינת ישראל במסע כה חשוב", אמר ג' הבוקר בשיחה עם וואלה! NEWS. במהלך האירוע, הניף קצין במילואים שלט בו נכתב בפולנית - "גם לכם היה חלק" - בזמן ביקור המשלחת במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

"האירוע כבר התגלגל לממדים שהוא לא היה צריך להגיע אליהם", הסביר ג'. "בכל זאת מדובר בקצין, בן למשפחה שנטבחה ונרצחה בשואה, והוא לא ראה בפרסום השלט פרובוקציה. זה בכלל היה אמור להיות מאוד מקומי והתפתח במהירות לבלגן. זה התחיל בגלל מדריך פולני שהבחין בשלט שהניף הקצין במהלך הסיור במחנה ההשמדה ועורר עניין בקרב קציני האבטחה הפולנים. כמה שעות לאחר המקרה במחנה ההשמדה החבר שלנו כבר ננזף ע"י מפקד המשלחת".

"גם אני וגם חברים שלי ראינו את המעשה של הקצין כפרובוקציה, אבל בסופו של דבר אנחנו קצינים במדים ואנחנו נדרשים לייצג את המדינה", הוסיף. כשנשאל אם לדעתו יוחלט להדיח את הקצין מהקורס בעקבות המעשה, השיב כי "זאת תהיה טעות, קשה לי להאמין שזה יקרה, מקווים שהאירוע יסתיים כלא היה. מדובר במסע כל-כך חשוב וערכי, לא צריך על דבר כזה להעכיר את כל האווירה, טוב תעשה התקשורת אם תקטין את האירוע, זה גם לא טוב ברמה הדיפלומטית".
זמן קצר לאחר שקצין המילואים הניף את השלט, קציני האבטחה במקום דיווחו מיד להנהלת המוזיאון. מנהלת המשלחת קיבלה את הדיווח, החניך אותר והודה במעשיו. מפקד הקורס שוחח עמו על חומרת המקרה והוא צפוי לטיפול משמעתי.

מצעד החיים בפולין, 12 באפריל 2018. רויטרס
מצעד החיים בפולין, השנה/רויטרס

מדובר צה"ל נמסר אמש כי "במהלך ביקור משלחת של קורס מ"פים-מג"דים במחנה ההשמדה אושוויץ, כחלק מהמסע לפולין שהתקיים ביום חמישי האחרון, הצטלם צוות של מקורס מפקדי הפלוגות לתמונה צוותית. אחד מחניכי הצוות, שנמצא בשירות מילואים, הוציא על דעת עצמו כתובת על דף מאולתר בה נכתב בפולנית 'גם לכם היה חלק'. מפקד הקורס שוחח עם החניך והעמיד אותו על חומרת המעשה. החניך יטופל משמעתית בימים הקרובים. נציין כי מדובר באירוע חמור שנוגד את ערכי הצבא ואת מהות משלחות 'עדים במדים'. האירוע יטופל במישור הפיקודי. בצה"ל רואים בחשיבות רבה את לימוד השואה וימשיכו לחנך את חיילי וקציני צה"ל למורשת השואה גם באמצעות משלחות 'עדים במדים'".

מדי שנה מתקיימים כ-12 מסעות (בכללם מסעות ייחודיים לקורס מ"פ של זרוע היבשה - א"ר) בהובלת יחידת "עדים במדים" בחיל החינוך והנוער. הפנייה להשתתפות במסע מתבצעת באמצעות גורמי הסגל ביחידות לאחר המלצת המפקדים. המשלחת מורכבת מכ-190 מפקדים בסדיר ובמילואים מכלל החיילות והמערכים בצה"ל וכן מנציגי משפחות שכולות. תכנית המסע עוברת דרך שלושה עולמות תוכן מרכזיים: הסיפור האישי-משפחתי של הניצולים ומורשת העם היהודי, הסיפור הלאומי ותקומתו של העם היהודי במדינה עצמאית, והמשמעויות המוסריות הרחבות של השואה.

עוד באותו נושא

תקרית חמורה במשלחת צה"ל לאושוויץ: חניך הניף שלט - "גם לכם היה חלק"

לכתבה המלאה
מצעד החיים בפולין, 12 באפריל 2018. רויטרס
מצעד החיים בפולין, השנה/רויטרס

סערת חוק השואה הפולני, נגדו מחה הקצין, פרצה לתודעה הבינלאומית בחודש ינואר האחרון, ערב יום השואה הבינלאומי, לאחר שהפרלמנט בוורשה אישר חוק שלפיו שימוש במונחים כגון "מחנות השמדה פולניים" או הכחשת רציחתם של פולנים על-ידי אוקראינים במלחמת העולם השנייה יהיו פשע שדינו עד שלוש שנות מאסר. לפי החוק ייאסר גם להכחיש את רציחתם של כמאה אלף פולנים על-ידי צבא המורדים האוקראיני במהלך מלחמת העולם השנייה. סעיף זה בחוק צפוי להגביר את המתיחות בין פולין לאוקראינה שכנתה. החוק לא יחול על יצירות אומנות ומדע. ברקע המחלוקת סביב "החוק הפונלי" שעות בודדות לפני שצעד "במצעד החיים" פנה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לנשיא הפולני אנדז'יי דודה ולא הסתיר ממנו ביקורת סביב אישור החוק, "אנחנו מעריכים מאוד את כל מי שמסר נפשו על מנת להציל יהודים, אבל היו גם תופעות אחרות. אנשים שרצחו וירשו. פה הייתה קרקע שאפשרה לנאצים לעשות ככל העולה על רוחם לא רק בפולין אלא בכל אירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully