וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשיעה החקלאית מכה בגליל התחתון: חשד להצתה בכפר הנוער כדורי

17.5.2018 / 7:47

השריפה פרצה במתבן בו אוחסנו חבילות חציר ששימשו מזון לרפת הכפר. בשל מאפייני החציר, לא ניתן לכבות את האש ויידרשו כעת שלושה ימים עד לכיבוי מוחלט. המשטרה סגרה את מתחם המתבן והחלה בסריקות אחר חשודים

צילום: מאיר וקנין ואלי אשכנזי, וואלה!NEWS, עריכה: תומר לוי ויאיר דניאל

שריפה פרצה הלילה (חמישי) במתבן של כפר הנוער החקלאי כדורי שבגליל התחתון. בכפר הנוער, במשטרה ובמג"ב סבורים כי קיים חשד להצתה, והכוחות החלו בסריקות נרחבות באזור אחר חשודים. המשטרה סגרה את המתחם שסביב המתבן.

הדליקה פרצה סמוך לשעה 03:00 במתחם המתבן בו הוחזקו כ-350 חבילות חציר, אולם אין באפשרות כוחות הכיבוי לכבותה. בשל מאפייני החציר, נדרש כעת להמתין לכיבוי הלהבות באופן טבעי - תהליך שצפוי להימשך כשלושה ימים. חבילות החציר שימשו כמזון לרפת והנזק שנגרם בעקבות ההצתה מוערך בכחצי מיליון שקלים.

שריפה פרצה במתבן בכפר הנוער כדורי ב-15 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
השריפה במתבן כפר הנוער כדורי, היום/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

בכפר הנוער כדורי לומדים כמה מאות תלמידים, וכן עשרות תלמידים בבית הספר לילדים ולנערים אוטיסטים. הצוות החינוכי בכפר העיד כי שריפת המתבן מהווה שברון לב ומחזה קשה עבור התלמידים.

זו אינה הפעם הראשונה שבכפר הנוער סובלים מנזקי הפשיעה החקלאית. בכפר טוענים כי במשך השנה האחרונה הגישו תלונות רבות על רועים מהאזור שפלשו עם עדרי הבקר שלהם לשדות הכפר. הם הסבירו כי למרות התלונות - בעלי העדרים לא נרתעו וכ-200 דונמים הושחתו לגמרי.

עוד באותו נושא

"אין בעל בית לסיפור הזה": דיון מיוחד בכנסת על הפשיעה החקלאית

לכתבה המלאה
השריפה בכדורי לפנות בוקר, 17 במאי 2018. דוברות כבאות והצלה מחוז צפון, מערכת וואלה! NEWS
המתבן בכפר הנוער כדורי, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

"טרור ההצתות הפך לטרנד החדש בפשיעה החקלאית שמותירה את החקלאים חסרי אונים ללא ביטחון וללא ביטוח", אמר הבוקר נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי. "אומנם התבשרנו אתמול שהצלחנו לגרום לאוצר להעביר 16 מיליון ש"ח לקרן לנזקי טבע עבור ביטוח, אך עדיין מדובר בסכום זעום לעומת הנזק והוא כולל רק פגיעה בתוצרת עצמה. אין מנוס במקרים של הצתות להפעיל את מס רכוש כפי שהופעלה בהצתות הכרמל".

ח"כ איתן ברושי יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, הוסיף: "ימים אחדים לפני חג השבועות, חג הקציר, חג החקלאות, יש מי שנלחם נגדנו החקלאים ומנסה להשמיד את החקלאות הישראלי . אין זמן לישיבות ודיונים. ראש הממשלה חייבת לפעול בכל הכח ולהשתמש בכל הכלים על מנת לשמור על החקלאות ולמגר את הטרור הלאומני. בלי חקלאות אין ציונות".

עו"ד תומר שוורץ, בוגר כדורי ומי שריכז בעבר בפרקליטות מחוז צפון את הטיפול בנושא הפשיעה החקלאית אמר כי
"כואב הלב לשמוע שהפגיעה הקשה בחקלאות ובחקלאים מגיעה עד למוסד החקלאי המפואר. חייבים להציב תג מחיר כבד".

שריפה במתבן בכפר הנוער כדורי ב-17 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
3 ימים יידרשו לכיבוי המתבן. כפר כדורי, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

אתמול קיימו ועדות הכלכלה והפנים של הכנסת דיון מיוחד בפשיעה החקלאית בהשתתפות המפכ"ל רוני אלשיך, מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו, הנהגת התאחדות חקלאי ישראל, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ומזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן.

ראשי הוועדות, ח"כ איתן כבל וח"כ יואב קיש, דרשו שילוב של פתרונות כלכליים וביטוח לצד הגברת האכיפה החמרת ענישה ותוספת תקציב. קיש אמר כי הוא "לא מאמין שהטרור החקלאי הוא גזירת גורל. בעבודה קשה אפשר למגר אותו וצריך לזה נחישות והשקעה". הוא הוסיף כי "בשילוב של נחישות באכיפה ופתרון כלכלי אפשר למנוע ולהקטין את הנזק".

ח"כ כבל הוסיף כי "כבר בשבוע הבא אכנס עם יו"ר ועדת הפנים שולחן עגול לטיפול בהחמרת הענישה, הגברת האכיפה, ביטוח ותוספת תקציב - 16 מיליון השקלים שמציע האוצר רחוקים מהנדרש לתת מענה כולל לבעיה".

שריפה במתבן בכפר הנוער כדורי ב-17 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
צוותי הכיבוי בכפר הנוער, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

המפכ"ל אלשיך אמר כי "מדובר באחוז זעום מתוך עבירות הרכוש, עם זאת אנחנו מבינים שאסור להתייחס לזה כך כי יש לזה משמעויות של משילות ולכך שהחקלאי בודד יכול ליפול מפריצה אחת". לדברי המפכ"ל, במשטרה רואים ירידה באחוזי הפשיעה ועליה בדיווחים. "רמת החיבור לקהילה היא הדוקה והתמונה שעומדת בפנינו היא תמונה טובה".

מנכ"ל ארגון "השומר החדש" יואל זילברמן, שלפני שבועיים הוצת שטח המרעה של אביו אמר כי "הדיון הוא מנותק מהאווירה בשטח. אין בעל הבית לסיפור הזה, כשאנחנו מעכבים עם שש ניידות מג"ב 129 פרות של פולשים, בסוף המשטרה אומרת שהיא אחראית שלא תהייה פשיעה אז היא מוציאה את הבקר ומשם זה לא אחריות שלה. בסוף בשטח כל שבוע יש אירועים".

הצתת המתבן בכפר הנוער כדורי - 17 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה
"שברון לב לתלמידים". המתבן בכפר הנוער כדורי, הבוקר/מערכת וואלה, אלי אשכנזי

כפר הנוער החקלאי כדורי נוסד בשנת 1933 על ידי הנציב הבריטי העליון ובמהלך השנים קנה לו שם כמוסד לימודים נחשב והתמקם במרכז האתוס הציוני של ימי טרום המדינה, שמנחיל לתלמידיו השכלה גבוהה, ערכי ציונות ולימודי חקלאות מעשית. בין בוגריו הבולטים: ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, המשורר חיים גורי, המצביא והפוליטיקאי יגאל אלון ועוד רבים שהיו חלק משדרת הנהגת המדינה ומוסדותיה. הכפר נמצא בבעלות המדינה - המנהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער ונחלק לשישה גופים עיקריים: בית הספר, מכללה טכנולוגית להנדסאים, פנימיה, משק חקלאי, בית ספר לאוטיסטים ומכינה קדם צבאית.

המשק החקלאי בכדורי מונה רפת, דיר, אורווה, פלחה, חממה, נוי, מוסך ואחזקה. במוסד החינוכי אומרים ש"המשק נחשב לבו של הכפר החקלאי כדורי והוא מה שמייחד אותו ומעצב את בוגריו. אנו מאמינים שאהבת הארץ באה עם החיבור לאדמה והירקות והפירות הכי טעימים הם אלו שגידלנו בעצמנו. במהלך חלק משנות הלימוד בכפר, משתלבים תלמידי ביה"ס (במסגרת שבוע הלימודים) בעבודות בענפי המשק, תוך כדי התנסות בציוד חקלאי כבד ובטכנולוגיה מתקדמת. המשק מזמן למידה בסביבה טבעית, כזו שאין בה קיצורי דרך ולמעשה הינו כלי פדגוגי שמוביל לתוצאות יוצאות דופן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully