וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע האירועים בעזה: נתניהו שוחח עם מרקל ומקרון

15.5.2018 / 22:18

בשיחותיו עם קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת הדגיש ראש הממשלה את זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל ריבונותה. "אף מדינה לא הייתה מוכנה שיאיימו על ריבונותה", אמר נתניהו לשניים. נשיא צרפת הביע דאגה מהמצב והדגיש את זכותם של הפלסטינים למחאה שקטה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

ברקע האירועים הביטחוניים בעזה ובגבול הצפון ופרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שלישי) בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השיחות עסקו בסוגיות אזוריות, אך בשתי השיחות נתניהו הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל ריבונותה. גם צרפת וגם גרמניה הוציאו הודעות גינוי חריפות למתקפה האיראנית בשבוע שעבר, שגיבו את פעולת צה"ל.

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס במסר לצה"ל: נרגיע את האלימות בתמורה להפחתת התקיפות
החמרה ביחסים: ארדואן גירש את השגריר, ישראל הורתה לקונסול לשוב לאנקרה
"חלום השלום מת ביום שני": כך סיקרו בעולם את ההפגנות בעזה

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
העימותים בגבול הרצועה, אתמול/רויטרס

על רקע האירועים בגבול רצועת עזה אתמול, גם ברלין וגם פריז הוציאו הודעות בהן קראו לישראל להפגין "איפוק ומידתיות" בתגובתה להפגנות חמאס על הגדר. עם זאת, בעוד גרמניה הדגישה את זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל גבולותיה בפני מתקפות אלימות, צרפת לא התייחסה בהודעתה לנושא. בהודעה שהוציא ארמון האליזה היום נכתב כי מקרון אמר לנתניהו בשיחתם כי הוא מודאג מהאלימות בעזה. כמו כן, הנשיא הצרפתי הביע את דאגתו מהמצב בעזה ומהאלימות באזור והדגיש את הזכות של הפלסטינים למחאה שקטה.

"ישראל תמשיך לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה. אף מדינה לא הייתה מוכנה שיאיימו על הריבונות שלה", נתניהו אמר למקרון, לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, ולמרקל הודה על תמיכתה של גרמניה בזכותה של ישראל להגן על ריבונותה. בנוסף, על רקע הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין, נתניהו אמר למרקל כי נוצרו הזדמנויות עקב הכרזתו של הנשיא טראמפ לריסון התוקפנות של איראן ולמניעת התגרענותה הצבאית. נתניהו ערך היום בנוסף סבב ראיונות לתקשורת האמריקנית בהן התייחס לאיראן, עזה והעברת השגרירות לירושלים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בנימין נתניהו, טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"ישראל תמשיך לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

במקביל, שר האוצר משה כחלון ביקר היום בברלין ונפגש עם מקבילו הגרמני, ודן עמו, בין היתר, בחידוש הסנקציות האמריקניות על איראן אחרי הפרישה של הנשיא טראמפ מההסכם, בניגוד לעמדת גרמניה ושאר המעצמות שחתומות עליו.

שיחותיו של נתניהו עם מנהיגי המעצמות האירופיות מגיעות בסוף יממה של מתיחות מדינית חסרת תקדים בעקבות האירועים בעזה, שבראשה משבר חריף עם טורקיה, שהחזירה את השגריר שלה להתייעצויות וגירשה לישראל את השגריר הישראלי איתן נאה. כך, לראשונה מאז הסכם הפיוס של 2016 שהביא לסיומו את משבר המרמרה, אין נציגות דיפלומטית בכירה של שתי המדינות. ישראל גירשה גם את הקונסול הטורקי, וראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא טורקיה ארדואן החליפו ביניהם מהלומות ומתקפות מילוליות. במקביל, באירופה, בלגיה ואירלנד זימנו את השגרירים הישראליים לשיחות במשרד החוץ על האירועים בעזה, וגם דרום אפריקה הודיעה אתמול על החזרת השגריר שלה לפרטוריה להתייעצויות.

שר האוצר משה כחלון עם שר האוצר הגרמני אולף שולץ היום בברלין. דוברות שר האוצר, מערכת וואלה
כחלון עם שר האוצר הגרמני אולף שולץ, היום בברלין/מערכת וואלה, דוברות שר האוצר

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב לדיון חירום, בעקבות העימותים האלימים בגבול רצועת עזה ויהודה ושומרון. כינוס המועצה בא לבקשת כוויית, על רקע היום הקטלני ביותר מאז מבצע צוק איתן, במהלכו נהרגו 61 פלסטינים.

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, התייצבה לצד ישראל ואף תקפה נגד "המוסר הכפול" בארגון. "כולנו מודאגים מאלימות במזרח התיכון ומצרים על אובדן החיים, אך המוסר הכפול מאוד נפוץ ועובד כאן שעות נוספות", אמרה. "לפני שבוע האיראנים תקפו עמדות ישראליות עם טילים בגולן. זו היתה פרובוקציה מסוכנת, ודוגמה לאלימות אזורית. גם בשבוע שעבר, שלוחות של איראן שיגרו טילים לסעודיה, ולא בפעם הראשונה. אלה דוגמאות לדברים שהיו צריכים לתפוס את תשומת הלב שלנו".

פתיחת השגרירות האמריקנית אינה משנה את גבולות הקבע באזור, והאשימה את חמאס בהתססת האלימות. "בואו נזכור שחמאס מעודד אלימות זה שנים, הרבה לפני שהחלטנו להעביר את השגרירות", ציינה היילי. "חמאס פרסם מפות עם הדרך המהירה ביותר להגיע לישובים ישראלים במקרה שבו יצליחו לפרוץ את הגדר, ותקף את מעבר כרם שלום, נקודת מעבר הסחורות הגדולה ביותר. הם עד כדי כך נחושים לאמלל את חיי הפלסטינים".

"מי היה מקבל דבר כזה בגבולו שלו? אף אחד", הצהירה. "אף, אחד לא נהג ביותר ריסון מאשר ישראל. מי שחושב שזה קשור לשגרירות טועה בגדול. זה קשור לעצם קיומה של ישראל בגבולות כלשהם".

ניקי היילי בדיון מיוחד על האלימות בעזה: "אין מדינה שנהגה בריסון כמו ישראל". רויטרס
התייצבה לצד ישראל. היילי, בדיון במועצת הביטחון של האו"ם, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully