וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה תשלמו ומי מתנגד לפיקוח המחירים? מדריך הקייטנות המוזלות

15.5.2018 / 13:05

השר דרעי הוציא צו שלפיו מחירי הקייטנות בחודש יולי לא יעלו על 1,036 שקלים. בעקבות התנגדות הרשויות המקומיות, משרד האוצר ומשרד החינוך שחוששים מחריגה תקציבית משמעותית, שישה שבועות לפני מועד הפתיחה, כלל לא בטוחים שייפתחו הקייטנות

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

בעוד שישה שבועות יחל החופש הגדול והשאלה אם יהיה פיקוח על מחירי הקייטנות עדיין נשארה פתוחה. אתמול (שני) התכנסה ועדת הפנים של הכנסת לדון בהחלטת שר הפנים אריה דרעי להוציא צו פיקוח על מחירי הקייטנות ברשויות המקומיות שיגיע עד לסכום של 1,036 שקל. לפי הצו של דרעי ילדים בגילי הגנים ובתי הספר היסודיים יהיו זכאים להטבה בכל רחבי הארץ.

מחנה קיץ קימאמה במכמורת, יולי 2016. יותם רונן
ילדים בקייטנה בחודשי הקיץ/יותם רונן

מה טוענות הרשויות המקומיות?

להחלטה מתנגדות הרשויות המקומיות בטענה כי הצו נעשה מאוחר מדי ומהר מדי, ללא סיכום עם הרשויות. לטענת הרשויות, אף מפעיל לא יסכים לעבוד בסכום נמוך שכזה. אם יהיו מפעילי קייטנות שיסכימו לסכום, הקייטנה תהיה חסרת תכני העשרה ותשמש אך ורק כ"בייביסיטר" לילדים. במצב כזה הרשויות המקומיות יצטרכו לסבסד את ההפרש ולהביא את עצמן לגרעון כלכלי. בוועדת הפנים לא הגיעו להסכמות בעניין, ושלחו את הצדדים להתדיין ולקבל החלטה.

עוד באותו נושא

הרשויות המקומיות נגד פיקוח מחירי הקייטנות: "חשש לשוחד בחירות"

לכתבה המלאה

כמה יעלו הקייטנות לפי הצו של דרעי?

על פי הצו, מחירי קייטנה ציבורית לילד בגיל גן ינועו בין 1,036 שקלים ל?1,218 שקלים ל-15 ימי פעילות בין השעות 8:00 ל-16:00 או מחיר של 689 שקל עד לשעה 13:00. עבור ילדי בית הספר, מחירה של אותה קייטנה ינוע בין 977 שקלים ל?1,166 שקלים.

במשרד הפנים טענו בשעתו כי איכות תוכן הקייטנות לא תיפגע בשל המחיר הנמוך, אך לא פירטו מה תכלול התוכנית. ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) טענה כי מי שהולך להיפגע מצו זה הם ההורים, כשלדבריה "השלטון המקומי יסבסד את הפער מכספם של התושבים. לכן הגזירה הזו היא שההורים ישלמו פעמיים".

מי יזכה להטבה?

על פי הצו של דרעי, ילדים בגילי גן עד בית ספר יסודי יזכו להטבה, עד לכיתה שעליה תחליט כל רשות מקומית ברחבי הארץ. הקייטנות מתוכננות להתקיים במהלך חודש יולי הקרוב. על פי דרישת משרד הפנים, הקייטנות יעמדו בכל תנאי האיכות ויכללו ארוחות בוקר וצהריים, שמונה פעילויות בגן ופעילות אחת מחוצה לו.

אריה דרעי בכנס סגור של מפלגת ש"ס: "אגורה אחת לא הלכה למקורבים". באדיבות איתי גדסי, רדיו קול חי, עריכה: שניר דבוש, מערכת וואלה! NEWS
דורש הנחה משמעותית במחירי הקייטנות. דרעי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות איתי גדסי, רדיו קול חי, עריכה: שניר דבוש

מי המתנגדים העיקריים לצו?

בראש ובראשונה המתנגדים העיקריים הם ראשי הרשויות ברחבי הארץ. חלקם הודיעו כי בלית ברירה יצטרכו לסבסד את ההפרש שסגרו עם המפעילים, וחלקם עדיין מתנגדים לכך. יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס מוביל התנגדות באמצעות השלטון. גם ראשי ערים נוספים מתנגדים, כמו ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, שפנה אל היועמ"ש בבקשה לקבל הבהרות האם תשלום למפעילים פרטיים לטובת מימון קייטנות בקיץ להורים לפני הבחירות לרשויות המקומיות הינו שוחד בחירות.

מלבד ראשי הרשויות עצמם, גם במשרד האוצר לא מוכנים לקחת חלק ולסבסד את ההשתתפות של הרשויות. נציגיו אמרו בדיון בוועדה כי אין למשרד מקורות מימון חד-פעמי לרשויות המקומיות.

סאמר קאמפ בישראל, כתבה של יעל געתון למגזין סופ"ש. מערכת וואלה!
ילדים בקייטנה בחודשי הקיץ/מערכת וואלה!

גם נציגי משרד החינוך הסירו כל אחריות מהצו ומסרו כי בלוח זמנים שכזה, כשבעוד שישה שבועות מתחיל החופש הגדול, הוא אינו יכול לקחת אחריות על המצב. יו"ר ועדת הפנים יואב קיש (הליכוד) אמר במהלך הדיון כי הוא מבין שיש משבר לאור המחירים הדורשים תקצוב וכניסה לגרעון, וחושש שאם המצב יגיע לבג"ץ וההליכים ימשכו ייתכן שלא יהיו קייטנות בקיץ הקרוב.

דנית ברביבאי, מארגון ועדי ההורים היישוביים, אמרה במהלך הדיון כי, "הקייטנות ייפתחו בעוד שישה שבועות. בגלל חוסר הוודאות הקייטנות הפרטיות חוגגות. הורים רושמים לפרטיות מפחד שאין מענה ציבורי. יש גם בעיה עם שעות הקייטנות הציבורית. הורים צריכים להגיע לעבודה, ולצאת בשלוש להספיק לאסוף את הילדים. למה הקייטנות לא מ7:30 עד 16:30?".

מה יהיו מחירי המפעילים הפרטיים?

מחאת הקייטנות החלה למעשה לאחר שהתגלה פער גדול של 1,000 שקלים בין מפעיל למפעיל ברשויות השונות ברחבי הארץ. ההורים דרשו אחידות בין כל מחירי הקייטנות ברחבי הארץ. לשם כך התכנסה ועדה המייעצת לנושא הקייטנות שקבעה במקור מחיר של 1,550 שקל עבור אותה קייטנה לגני הילדים ובתי הספר. בפועל כיום הצעות לקייטנות ברחבי הארץ יכולות להגיע לעד 2,000 שקלים כשלמרות המחאה, יש עדיין הפרשים בין המחירים ברחבי הארץ שמציעים המפעילים להורים.

על מה מתדיינים הצדדים?

יו"ר ועדת הפנים שלח את הצדדים להתדיין, וביקש משר הפנים להוציא תיקון לצו שיקבע מהו המספר המינימלי של ילדים נרשמים שיחייב רשות מקומית לפתוח קייטנה. השלטון המקומי דורש מינימום של 35 תלמידים ומנגד משרד הפנים דורש מינימום של 25 תלמידים. במצב שבו ההרשמה לא תעמוד במינימום הנדרש, לא תתקיים קייטנה ציבורית וההורים יצטרכו לרשום את ילדיהם במפעיל פרטי. הסכמה אחת שאליה הגיעו הצדדים היא כי המחיר לא יעלה על 689 שקל לילדים שירשמו לקייטנה עד השעה 13:00.

דבר נוסף שנמצא על שולחן המשא ומתן הוא ההיענות של משרד האוצר לאשר חריגה תקציבית. משרד האוצר אמנם הבהיר כי אין לו תקציבים לממן באופן חד פעמי את הסבסוד של הרשויות המקומית, אך ח"כ קיש ביקש כי משרד הפנים יאפשר לרשויות המקומיות להיכנס לחריגה בגרעון הכספי השנתי וזאת בשל העובדה כי תקציבי הרשויות המקומיות נסגרו כבר בדצמבר. הדבר יביא גם רשות עשירה לגרעון כיוון שהתקציב שלה כבר חולק בתחילת השנה.

יואב קיש, הליכוד, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
יו"ר ועדת הפנים קיש/ניב אהרונסון

האם משרד הפנים יפקח על הצו?

בוועדת הפנים נשאל מנכ"ל משרד הפנים אם המשרד הכשיר מפקחים שיבדקו כיצד נאכף הצו של שר הפנים. בפועל, השיבו במשרד כי עדיין אין מפקחים וטרם החלו בהליך הכשרת מפקחים שכאלו. דבר שמעלה בסימן שאלה את עצם קיומו של הצו שתפקידו לפקח על מחירי הקייטנות בפועל.

האם הפתרון נראה באופק?

במשרד הפנים הסבירו כי רק בעוד יומיים תינתן תשובה לגבי הסכמות הצדדים. ישנה דרישה לשנות או לבצע בצו תיקונים מצד הרשויות המקומיות. אם הצדדים לא יגיעו לפתרון, אמרו במשרד הפנים כי הרשויות המקומיות יצטרכו להתיישר עם הצו הראשוני שהוציא שר הפנים. במצב כזה אומרים ברשויות יהיו שני סוגים של קייטנות: קייטנה לבעלי יכולת כלכלית שיוכלו לאפשר תשלום מלא למפעילי הקייטנות וקייטנה למעוטי יכולת שתספק רק את הצרכים הבסיסיים.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס מסר: "שוב אנו עדים לתופעה בה שרי הממשלה לוקחים לידם את הסמכות אך מטילים את האחריות והמימון על השלטון המקומי. לשמחתי ח"כ קיש קיבל את דרישתנו העיקרית לקביעת כמות מינימום של תלמידים בקייטנה, על מנת להפחית מהעלויות הרבות שיתגלגלו לפתחי הרשויות המקומיות. אנו נמצאים בדין ודברים מול שר הפנים ולשכתו ומקווים כי ימצא פתרון הולם לגרעונות הכבדים הצפויים לרשויות בעקבות קיום הצו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully