וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות המקומיות נגד פיקוח מחירי הקייטנות: "חשש לשוחד בחירות"

13.5.2018 / 13:34

משרד הפנים הורה לרשויות על גביית מחיר שמוזיל את הקייטנות, אך ההפרש יוטל על הרשויות. לפי מרכז השלטון המקומי, יישום ההחלטה עלול לחרוג למצב שבו ראש ראשות יואשם בפלילים עקב תשלום למפעילים פרטיים מחוץ למסגרת תקציב הרשויות בשנת בחירות

עריכת וידאו:ניר חן

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק שלח היום (ראשון) מכתב בהול ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שיבהיר את משמעות צו הפיקוח על מחירי הקייטנות מחשש לשוחד בחירות. המכתב נשלח לאחר שמנכ"ל המרכז לשלטון מקומי שלומי דולברג שלח ביום חמישי האחרון מכתב חריף למנכ"ל משרד הפנים ובו הביע את התנגדותו לצו הפיקוח על מחירי הקייטנות שמוזיל את מחירי הקייטנות עד למחיר של 1,036 שקלים. הטענה העיקרית הייתה כי יישום החוק במתכונתו הנוכחית הינה בבחינת הכשלה של הרשויות המקומיות והבאתן לגירעון תקציבי משמעותי בתקופת בחירות לשוחד בחירות.

על פי הצו של שר הפנים אריה דרעי מחירי קייטנה ציבורית לילד בגיל גן ינועו בין 1,036 שקלים ל?1,218 שקלים ל-15 ימי פעילות בין השעות 8:00 ל-16:00. לפי הצו, הקייטנות יעמדו בכל תנאי האיכות ויכללו ארוחות בוקר וצהריים, שמונה פעילויות בגן ופעילות אחת מחוצה לה. אלא, שצו זה נשלח לרשויות מאוחר מדי ובזמן קצר שלא מאפשר הכנה מוקדמת של הרשויות, שכן מרבית הרשויות כבר חתמו על חוזים עם מפעילים פרטיים. במצב כזה מי שתצטרך לממן את הסבסוד של ההפרש היא העירייה, מה שיביא לפיה לגרעון תקציבי. יתרה מכך, מדובר בתקופה שהיא לפני תקופת הבחירות לרשויות המקומיות אוקטובר 2018.

מחנה קיץ קימאמה במכמורת, יולי 2016. יותם רונן
ילדים בקייטנה/יותם רונן

ראש עיריית גבעתיים פנה ליועמ"ש בבקשה להבהרה אם סבסוד של רשות מקומית למפעילים פרטיים לפני תקופת בחירות הינה שוחד בחירות או לא במצב שבו רשות מקומית אינה יכולה לעמוד בתנאי הצו שפרסם שר הפנים באופן שרירותי. "בפברואר 2018 פרסם שר הפנים את צו הפיקוח על הקייטנות, הקובע מחירי מקסימום לא ריאליים לקייטנות הקיץ. הצו פורסם ללא התייעצות אמיתית עם ראשי הראשויות ובמחירים נמוכים בהרבה מהעלות האמיתית כפי שהיא באה לידי ביטוי בהתקשרויות מוקדמות של רשויות מול מפעילים", נכתב.

קוניק הוסיף כי "לאור החלתו המידית של צו הקייטנות, נוצר מצב בו הרשות התקשרה עם מפעילים בחוזים מכוחם נקבע מחיר מסוים לקייטנה, בעוד שהצו קובע מחיר נמוך הרבה ממנו בלא שיהיה מקור תקציבי להשלמת הפער". ראש עיריית גבעתיים ביקש הבהרות לצו מחשש שמישהו מראשי הרשויות יואשם בפלילים בעקבות פעולות שינקוט במטרה לעמוד בתנאי הצו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מועצת העיר גבעתיים נגד חוק המרכולים ר' העיר: "הקפיאו את קידום החוק". עריכה: תום זואילי, מערכת וואלה! NEWS
"הצו קובע מחיר נמוך בלא שיהיה מקור תקציבי". קוניק/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: תום זואילי

השאלות שהוצגו בפני היועמ"ש היו האם ראש ראשות יכול בתקופה של פחות מחצי שנה לפני הבחירות המקומיות לממן פעילות פרטית כגון קייטנה בקיץ עבור ציבור ההורים? שאלה נוספת שעלתה היא האם המשמעות של סבסוד עירוני של קייטנות קיץ בשנה שהיא שנת בחירות ובתקציב שהוא תקציב של שנת בחירות אפשריתוחוקית. האם המימון הנל שמשמעותו הכנסת העירייה לגרעון היא אפשרית וחוקית? האם יכולה העירייה לשנות את סעיפי התקציב בשנת בחירות לאחר שתקציבה אושר במועצת העיר ועל ידי משרד הפנים?

השר דרעי דחה את הצעת הוועדה המייעצת לנושא קייטנות בוועדת הפנים שקבעה מחיר בסיס של 1,550 שקלים עבור אותה קייטנה לגני הילדים ובתי ספר. מנכ"ל המרכז לשלטון מקומי התייחס להחלטה זו והסביר במכתבו כי במהלך דיון ועדת הפנים התברר למרכז השלטון המקומי כי קיימים פערים משמעותיים ביותר בין המלצות הוועדה המייעצת לבין צו הפיקוח על תעריפי הקייטנות.

שר הפנים אריה דרעי ורעייתו יפה נחקרו במשרדי יחידת להב 433 בחשד לעבירות שחיתות. רוני כנפו
דרעי/רוני כנפו

דולברג כתב למנכ"ל משרד הפנים כי "הוסבר לנו כי הפערים עומדים על כ-43% פער מעט יותר קטן הנמצא ביחס לקייטנות גני הילדים, בין המחירים הנקובים בדוח הוועדה לבין מחירי הצו שפורסם. עם פרסום הצו, לא רק שלא נקבע המחיר עליו הומלץ ואף לא מחיר קרוב לכך אלא שהמחיר המרבי שנקבע אינו מאפשר כלל קיומה של קייטנה כלשהי בוודאי לא בכל מספר נרשמים".

בשלטון המקומי מבהירים כי לא יוכלו לקיים צו זה בפועל ולכן מבקשים לדחות אותו עד למציאת חלופות אחרות, "בנסיבות אלה מבהיר השלטון המקומי כי אין ביכולתו לקיים קייטנות על פי החוק והצו מכוחו אלא אם זה ישונה ויותאם למחירים הנורמטיביים שהוצעו על ידי הוועדה תוך קביעת מספר מינימלי לקיומה".

רן קוניק אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "הצו זה בעצם מחייב לתת קייטנות במחיר הנמוך של השר דרעי, מה שאומר ומגדיר איך תראה הקייטנה, מבחינת ימים ושעות הפעילות, מה שאפשר לתת במחיר הזה. יש הורים שרוצים לשלם יותר ולקבל יותר מזה, זה אומר שיהיו כאלה שירצו קייטנות יקרות יותר וארוכות יותר ואיכותיות יותר ויהיו כאלה שבלית ברירה, ילכו לקייטנות הפשוטות יותר, זה יגרום למצב של קייטנות שיש להם יותר וקייטנות שיש להם פחות. הבעיה היא שאני רוצה לדעת אם אני מסבסד מכספי ציבור את ההפרש ואומר לאלה שיש לכם פחות, הקייטנה שווה 2,000 אנחנו נוסיף לכם את ה-1,000 שקלים. השאלה אם זה לא שוחד בחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully