וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרים את חיזבאללה על אש קטנה: איראן חוששת מתגובה חריפה מדי

רונן דנגור

11.5.2018 / 9:32

איראן עשויה לשקול תגובות למתקפת חיל האוויר שמוטטה את תשתיותיה בסוריה, אך קבלן הביצוע שלה - חיזבאללה - עסוק באינטרסים בתוך לבנון. איראן רוצה לשמור על חיזבאללה כגורם משפיע באזור, ולכן חוששת מפעולה קטלנית יתר על המידה, שתביא את ישראל להגיב בחומרה

צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

נראה שהתקיפה הנרחבת של ישראל על אתרים איראניים בסוריה בליל חמישי תוכננה מראש, תוך המתנה לתזמון מתאים על מנת להוציאה לפועל. ניסיון ירי הרקטות מסוריה סיפק את העילה, וישראל מימשה את מדיניותה המוצהרת ואיומיה למניעת התבססות איראנית. היא עשתה זאת תוך שמירה על אחד מעקרונות הפעלת הכוח שלה - תגובה חריפה והפגנת כוח לא פרופורציונלי. היכולות המודיעיניות והמבצעיות והעוצמה הרבה תואמות לחשיבה שהתפתחה עוד מהשנים הראשונות להקמת צה"ל. הדרג המדיני והצבאי מנסים מאז ומתמיד לא רק לסכל איומים על ישראל או להגיב על מתקפות מולה, אלא גם לבסס תודעה של הרתעה אצל היריב על ידי מתקפות בעוצמה רבה. ההרתעה היא אולי המרכיב החשוב ביותר בתפיסת הביטחון הישראלית.

סיכויי המלחמה בצפון נראים כרגע נמוכים, כל זמן שהחישובים נכונים והמצב בשליטה. אף אחד מהצדדים לא מעוניין בה, בוודאי לא האיראנים שנחיתותם הצבאית נחשפה. המשך חילופי המהלומות עלול להידרדר להסלמה דווקא כתוצאה מאירועים לא מתוכננים, כמו תקלה מבצעית ישראלית חמורה כגון נפילת מטוס קרב על טייסיו בשטח אויב, חס וחלילה. גם פגיעה משמעותית בחיילים או באזרחים ישראלים יכולה לגרום לכך. האיראנים מעדיפים להגיב סימטרית על פגיעה בהם, ולכן ניסו כמה פעמים לתקוף משטח סוריה מטרות צבא ישראליות - ניסיונות שסוכלו. עתה ייתכן שישקלו תגובות אחרות, כולל פיגועים מזירות מחוץ לסוריה.

עוד בנושא:
רוחאני מרגיע: "איראן לא מעוניינת במתיחות חדשה באזור"
בלי ידיעת אסד, בין סוללות נ"מ: פרטים חדשים על "מבצע בית הקלפים"

תומכי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מנופיפים בדגלי חיזבאללה במהלך נאומו בלבנון 31.8.17. מערכת וואלה! NEWS
פעילי חיזבאללה צופים בנאומו של המזכ"ל נסראללה, בשנה שעבר/מערכת וואלה! NEWS

השותף החשוב והנאמן ביותר של איראן הוא חיזבאללה, שאינו מעורב בינתיים בשרשרת התגובות הנוכחית בצפון. הארגון זכה השבוע להישג פוליטי משמעותית בבחירות לפרלמנט בלבנון, ויש לו אינטרסים פנים-לבנוניים משמעותיים. עבור איראן מהווה הארגון קבלן ביצוע בזירות שונות, כולל סוריה כמובן. איראן גם מייעדת אותו להיות כלי התרעתי מרכזי מול ישראל אם יווצר איום חמור על טהראן, או שהוא יופעל בתגובה למתקפה עליה.

הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין מעלה לטווח ארוך את המתח מול איראן, אך לטווח קצר היא יכולה לרסן את הפעלת חיזבאללה ולהרחיק את סכנת ההידרדרות למלחמה. המהלך האמריקני יגרום להעלאת המתח האזורי בחודשים הקרובים, וייתכן שבהמשך יגביר את האיום הישיר על המשטר. לכן, סביר שחוסר הוודאות יגביר את המוטיבציה לשמור כעת על יכולות חיזבאללה ולא לסכן אותן באירוע טקטי כמו תגובה מקומית על תקיפה בסוריה. היכולת כמובן קיימת ובהחלט ייתכן שתופעל, כפי שהארגון הגיב מגבול לבנון בשנת 2015 כאשר תקף כוח צה"ל והרג שני חיילים. החשש האיראני אמור להיות דווקא מפעולה קטלנית יתר על המידה של חיזבאללה, כזו שתביא את ישראל להגיב בחומרה. סכנת ההידרדרות למלחמה תגדל, בדומה לתהליך שהוביל למלחמת לבנון השנייה. אחרי המלחמה אמר נסראללה שאם היה יודע שכך תגיב ישראל לא היה מורה על פעולת החטיפה בגבול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

איראן טעתה בחישוב, אך פוחדת מדוקטרינת הדאחייה

למדיניות הפעלת הכוח הלא-פרופורציונלית של ישראל יש להוסיף את ההרס הנרחב בהפצצה על מעוזי חיזבאללה בביירות במהלך מלחמת לבנון השנייה, במה שיכונה לאחר מכן "דוקטרינת הדאחיה". האפקט התודעתי מהעבר אמור להגביר את החשש האיראני שהפעלה לא זהירה של חיזבאללה כעת בהקשר הסורי עלול להביא את ישראל להחריב את היכולות שנבנו בלבנון ולנטרל את חיזבאללה דווקא לפני התקופה שבה איראן תזדקק לו. פגיעה קשה בארגון בלבנון תפגע גם ביכולת של חיזבאללה להמשיך ולסייע לפרויקט האיראני בסוריה.

האיראנים הם שחקן רציונלי בדרך כלל, והם ישקלו היטב את צעדיהם. עם זאת, ירי הרקטות האחרון על ישראל היה בדיעבד טעות בחישוב מצדם, שהביאה עליהם נזק חמור. השאיפה שלא להקרין חולשה דחפה כנראה לפעולה נמהרת. התדמית חשובה מאוד למשמרות המהפכה גם בזירה הפנים-איראנית. מכאן שלמרות השיקול האסטרטגי ארוך הטווח לא ניתן לשלול לחלוטין תגובה של חיזבאללה - מגבול לבנון או בזירה אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully