וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך במלזיה: הממשלה הפסידה לראשונה מאז עצמאות המדינה לפני 60 שנה

ראש הממשלה לשעבר מהאתיר מוחמד, בן 92, זכה ברוב הקולות וגבר על בן חסותו לשעבר וראש הממשלה הנוכחי נג'יב רזאק, שמואשם בפרשת שחיתות. הוא הושבע לתפקיד והפך למנהיג המבוגר ביותר בעולם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מהאתיר מוחמד, ראש ממשלת מלזיה לשעבר, הפך היום (חמישי) למנהיג המבוגר ביותר בעולם אחרי הניצחון ההיסטורי של האופוזיציה בבחירות במדינה. מהאתיר, בן 92, הושבע כראש הממשלה השביעי של המדינה על ידי הסולטן מוחמד החמישי בטקס שהתקיים בארמון המלוכה, כשהוא לבוש בבגדים מסורתיים ועל ראשו כובע אסלאמי.

הוא הצליח להחליף את קואליציית "בריסיאן נסיונל", שנמצאת בשלטון מאז זכתה מלזיה בעצמאותה מבריטניה ב-1957. מהאתיר שב בתחילת השנה מפרישה מהחיים הפוליטיים וערק לאופוזיציה כדי להתמודד מול ראש הממשלה נג'יב ראזק, בן טיפוחיו לשעבר.

מהאתיר רכב על הצניחה בפופולריות של נג'יב בעקבות פרשת שחיתות גדולה שהכתימה את תדמיתו של מנהיג המדינה בדרום-מזרח אסיה בעלת הרוב המוסלמי. נג'יב אמר כי הוא יקבל את "הכרעת העם", אבל לא נראה בציבור מאז מסיבת עיתונאים שכינס היום. הוא לא השתתף בטקס ההשבעה.

עוד ידיעות מהעולם
"#תודה לך טראמפ": בטהראן תומכים בארה"ב - וחוששים מהכלכלה
קניה: לפחות 21 הרוגים בעקבות התפרצות סכר שקרס מגשמים עזים

ראש ממשלת מלזיה החדש מהאתיר מוחמד, לצד סגניתו, בטקס השבעתו, 10 במאי 2018. רויטרס
חזר אל קדמת הבמה. מהאתיר וסגניתו, אשת מנהיג האופוזיציה הכלוא, בטקס ההשבעה, היום/רויטרס

מאחר ששום מפלגה בודדת לא זכתה ברוב, ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה נותרה מבחינה טכנית בידי המלך ובתחילה לא היה ברור אם אכן יבחר במהאתיר.

הקואליציה השלטת זכתה ב-79 מושבים בלבד, קריסה מוחלטת בהשוואה ל-133 המושבים שגרפה ב-2013 - תוצאה שבעצמה הייתה הגרועה ביותר של הקואליציה אי-פעם. הקואליציה של מהאתיר, המורכבת מארבע מפלגות, קיבלה 121 מושבים מתוך 222 - תשעה יותר מהרף הדרוש לרוב רגיל - אולם באופן רשמי היא לא נרשמה כרשימה אחת.

תומכיו של מהאתיר גדשו את הרחובות עם התבהרות התוצאות אתמול, אך הלחץ גבר ככל שהתארכו השעות עד להשבעתו. "כן, אני עדיין בחיים", אמר במסיבת עיתונאים שכינס היום, לפני ההשבע. לדבריו, הקואליציה שלו לא תחפש נקמה, אלא "להשיב את שלטון החוק". לקול תשואות תומכיו, הוא הכריז על יום חג בן יומיים. "אבל לא יהיה חופש עבור המנצחים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש ממשלת מלזיה נג'יב רזאק במסיבת עיתונאים אחרי הבחירות, 10 במאי 2018. רויטרס
בדרך החוצה. ראש ממשלת מלזיה נג'יב, היום/רויטרס

מהאתיר היה ראש הממשלה, כמנהיג הקואליציה הנוכחית, במשך 22 שנה. הוא התפטר ב-2003, עם תום תקופת שלטונו שבמהלכה הפכה מלזיה לאחת מ"נמרות אסיה" - קבוצת מדינות שחוו זינוק כלכלי בשנות ה-90. עם זאת, הוא היה דמות אוטוריטרית, שהשתמש בחוקים שנויים במחלוקת כדי לכלוא את יריביו.

אחד מהם היה סגנו, אנוואר איברהים, שהודח והואשם בשחיתות ובמעשי סדום, שבגינם הורשע ונשלח למאסר, בזמן שקרא לרפורמות פוליטיות וכלכליות. נג'יב, בן חסותו, התמנה לראש ממשלה ב-2008, אך הוא הואשם במעילה של מאות מיליונים מקרן השקעות ממשלתית שהקים.

נג'יב הכחיש את הטענות נגדו והרשויות המקומיות ניקו אותו מאשמה, אולם הוא נחקר על ידי לפחות שש מדינות אחרות. ראש הממשלה הנוכחי הואשם בטיוח החקירה באמצעות הדחת גורמים בכירים מתפקידיהם.

ההאשמות הללו הובילו לעריקתו המפתיעה של מהאתיר ב-2016, אז הצטרף לאופוזיציה. הוא אמר כי הוא "מובך" להיות קשור "למפלגה שתומכת בשחיתות". בינואר, הוא הודיע כי יתמודד על הנהגת המדינה פעם נוספת, אך מעטים ציפו כי יגבור על קואליציית השלטון הזוכה לתמיכת אוכלוסיית הרוב המלאית.

הוא הבטיח לחקור מחדש את נג'יב אם ייבחר לתפקיד ולבקש חנינה מלכותית לאנוואר, שאמור להחליפו אם ישוחרר מהכלא. בינתיים, אשתו של הפוליטיקאי הכלוא, וואן עזיזה וואן אסמאעיל, תשמש סגנית ראש הממשלה בהתאם להסכם עם מהאתיר.

(עדכון ראשון: 16:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully