וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"#תודה לך טראמפ": בטהראן תומכים בארה"ב - וחוששים מהכלכלה

10.5.2018 / 13:54

הודעתו של נשיא ארה"ב על פרישה מהסכם הגרעין והשבת הסנקציות התקבלה בזעם מצד השלטון האיראני. לעומת המנהיגים, אזרחים רבים בירכו על החלטת הנשיא. "אנשים פה שמחים, החלטה טובה לעם האירני ולא לחיזבאללה", אמר תושב טהראן לוואלה! NEWS

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בדצמבר האחרון החלו באיראן הפגנות על יוקר המחייה. היו מי שחשבו במערב שהדבר יתלקח עד לכדי מהפכה, אבל המשטר האיראני הצליח לדכא את גל הזעם שהתקומם לאור המצב הכלכלי הקשה במדינה, שהידרדר למרות הסכם הגרעין. העם האיראני לא ראה שום הישג ממשי שהשפיע על הכיס שלו מהסכם הגרעין, האזרחים הבינו כי הסרת הסנקציות וההכנסות שהגיעו למשטר מהמערב לא תרמו בפועל לקבוצות שזקוקות לו בעם האיראני.

"שמענו את דבריו הזולים והעילגים של נשיא ארצות הברית, היו בהם לפחות עשרה שקרים", צייץ המנהיג הרוחני של איראן עלי חמינאי. "טראמפ איים גם על המשטר וגם על העם האיראני. אני בשם האומה האיראנית אומר לך, אדון טראמפ, אתה עושה טעות".

הציוץ הזה בטוויטר זכה למאות תגובות. חלקן תמכו בדבריו של חמינאי, אך הרוב לא חסכו ביקורת מהמנהיג העליון. "העם האיראני לא חמור. אתה לא המנהיג שלי, אין לך את היכולת לדבר בשמי". גולש אחר כתב: "עדיף סוף מר מאשר מרירות בלי סוף, היחידה שהרוויחה מהסכם הגרעין הייתה הרפובליקה האסלאמית בזמן שלעם יש רק הוצאות, #תודה_לך_טראמפ".

פוסט של חמינהאי על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין. צילום מסך
"טראמפ, אתה עושה טעות". הפוסט של חמינאי/צילום מסך

גולש אחר ערך סקר בתגובה לפוסט של חמינאי ושאל "מי מבין השניים הוא הנלעג וזה שטעה, חמינאי או טראמפ?". מתוך 2,058 מצביעים 69% הצביעו לחמינאי ו-10% הצביעו לטראמפ. 21% נוספים הצביעו לשנייהם. מאז החלו לעלות ברשתות החברתיות עוד סקרים המעלים את השאלה "האם אתם מסכימים עם דבריו של טראמפ?" ו"האם לאיראן יש דימוי חיובי או שלילי ביחסים הבינלאומיים?". למרות שטראמפ מוצג בכל כלי התקשורת כמנהיג לא יציב שמקבל החלטות בקלות ראש, ברשתות החברתיות באיראן הוא זוכה דווקא לתמיכה. רוב המצביעים באותו סקר הסכימו עם דבריו, והחליטו שאיראן נתפסת בשלילה בהתנהלותה הבינלאומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סקר באיראן- "האם אתה מסכים עם דבריו של דונלד טראמפ?". צילום מסך
"האם אתה מסכים עם דבריו של דונלד טראמפ? כן -75%, לא - 25%". סקר באיראן/צילום מסך
סקר באיראן- "האם אתה מסכים עם דבריו של דונלד טראמפ?". צילום מסך
"האם אתה תומך בהחלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין?". סקר נוסף שהפיץ גולש איראני/צילום מסך

עוד ועוד סרטונים סאטיריים עלו בתקופה האחרונה ברשתות החברתיות שהציגו כיצד האיראנים מתחננים לדמויות מוכרות של אייתולות ללחם או עוף. חכמי הדת מסבירים בסרטון שלחם ועוף הם לא חיוניים, ושעדיף להשקיע את הכסף בחיזבאללה, סוריה ובתוכנית הגרעין. "מה אני אעשה עם תוכנית הגרעין, כשאני רעב ללחם?", משיב לו האיראני בסרטון.

בנימין דרדשתי מטהראן, קבלן בניין שאוהד מאוד את ישראל , סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS על המתרחש בעיר הבירה מאז החלטת טראמפ. "מאתמול הדולר עלה, הוא עומד על עשרת אלפים ריאל. הכלכלה גם ככה במצב קשה, העם האיראני רעב, הוא לא מחפש אחר מלחמה. אני הייתי במשך שש שנים בכלא האיראני, זה כמו להיות בכלא בגוואנטנמו. טראמפ קיבל את ההחלטה הזאת רק בשביל עצמו, בשביל שיהיה לו מה להציג בקונגרס, בשביל נתניהו והעם היהודי. הוא יודע טוב מאוד שאיראן לא תלך למלחמה".

על השאלה אם ההחלטה טובה או לא לעם האיראני אמר דרדשתי, "ההחלטה הזאת טובה גם לנו, לעם האיראני אבל לא למשטר. הרבה איראנים תומכים בהחלטת טראמפ. עכשיו נוכל לראות אם חמינאי באמת ילך למלחמה, או שהכל זה רק דיבורים. הסנקציות לא ישנו כלום, העם האיראני ממילא רעב. רק הם יפגעו, 'האחונדים', אנשי הדת במשטר האסלאמי". לדברי דרדשתי, "25 מיליארדים מהסכם הגרעין לא הגיעו לעם, הכסף הלך לחיזבאללה ולתימן. האיראנים לא ראו את הכסף הזה, כל הכסף הלך ללבנון ומי שאכל ונהנה ממנו היו הערבים".

מי עשה טעות?. צילום מסך
"מי עשה טעות? חמינאי - 69%, טראמפ - 10%, שניהם - 21%. סקר שהעלה גולש באיראן/צילום מסך
תגובות לסקר- מי עשה טעות?. צילום מסך
מתוך התגובות לסקר/צילום מסך
תגובות לסקר- מי עשה טעות?. צילום מסך
מתוך התגובות לסקר/צילום מסך

דרדשתי מתאר את האווירה ברחוב ואומר כי, "יש אנשים שמפחדים, מאוד מפחדים מהכלכלה, מהדולר שהולך ועולה. לכולנו יש קשר להחלטה הזאת, אבל אין מה לחכות לעוד שישה חודשים, כבר בעוד שבוע הממשל האיראני ילך למו"מ", הוא אומר וצוחק. "אל תחכו לעוד שישה חודשים, מילה שלי, האייתולות ירוצו למו"מ".

כשנשאל דרדשתי על המתח המורגש בישראל נוכח החיכוכים בגבול הצפון, שאל דרדשתי אם "הישראלים באמת חושבים שתהיה מלחמה עם איראן? זה בלתי אפשרי, אתם יכולים לישון בשקט. כל העולם חושב שאיראן תלחם מול ישראל אבל זה לא יקרה, הם שומרים על האינטרסים שלהם. הם יודעים שהם יובסו ותהיה מהפכה. רק בגלל זה הרפובליקה האסלאמית תמנע ממלחמה, ישראל מדינה חזקה, יש לה מודיעין חזק והיא נמצאת בכל מקום".

גבר עובר ליד מגדל אזאדי, כיכר אזדי טהראן, איראן. רויטרס
"העם האיראני ממילא רעב". גבר עובר ליד מגדל אזאדי בטהראן/רויטרס
אנשים בבזאר הטג'ריש, טהראן, איראן, אוגוסט 2017. רויטרס
"מפחדים מהכלכלה". אנשים בבזאר הטג'ריש בטהראן/רויטרס

רני עמרני הוא מנהל רדיו "רן" בפרסית בישראל. מדי יום הוא משדר ברדיו תוכנית בשפה הפרסית, שלה יש מאזינים בכל העלם וגם באיראן. מיד אחרי השידור אתמול הוא מספר בשיחה עם וואלה! NEWS על התחושות מצד המאזינים שעולים מדי פעם לשידור וחלקם שומרים עמו על קשר. "הם שמחים שהאמריקנים יצאו מההסכם, כי עכשיו יופעל יותר לחץ על איראן. אלה שמדברים ועולים לשידור, הרצון שלהם הוא להפיל את השלטון. הם יודעים שיציאה של טראמפ מההסכם מעלה אמנם את יוקר המחייה, אבל אולי זה מה שיפיל את השלטון".

לדברי עמרני, האיראנים מאוד התרגשו מהנאום של טראמפ. "הוא דיבר אליהם. מי שתומך בשלטון לא לוקח ברצינות את ההצהרה של טראמפ ואפילו מזלזל בה. הם מציגים את זה כאילו מי שמבודד מהעולם זו ארצות הברית ולא איראן".

ארטה מירזהאי בן 29 מטהרן, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי גם הוא חווה הקשיים הרבים שהביא עמו המצב הכלכלי באיראן. "אם לא תהיה התערבות חיצונית", הזהיר, "המצב הקשה שהיה בוונצואלה יגיע לאיראן".

מירזהאי אמר כי הוא מסכים עם דבריו של טראמפ לפיהם להסכם הגרעין אין השפעה על מצבו הכלכלי של העם האיראני. "ההסכם רק עזר מבחינה כלכלית למשטר, משמרות המהפכה ולקבוצות טרוריסטיות. הכלכלה של איראן מתמוטטת, ההתמוטטות הזאת משפיעה רק על מעמד הביניים שעד עכשיו לא יצא נגד השלטון. אם המדיניות של הממשל האיראני ביחס לכלכלה שלה ולהתנהלות שלה עם חיזבאללה, חמאס וסוריה לא תשתנה, אז תתחיל גם כאן מחאה", אמר.

איראנים חולפים על פני תמונה גדולה של מנהיג איראן, איתאללה רוחאללה ח'מיני, והמנהיג העליון של איראן, איתאללה עלי ח'אמנאי, טהראן, אוגוסט 2017. רויטרס
איראנים חולפים על פני תמונה של האייתוללה חומייני ושל חמינאי בטהראן/רויטרס

על השאלה מי כן מתנגד ובז להחלטת טראמפ באיראן אמר כי, מדובר בשתי קבוצות: הראשונה מונה שמאלנים, קומוניסטים וסוציאל-דמוקרטים בגלל שטראמפ הוא רפובליקני. הקבוצה בקבוצה השנייה ישנם אנשים שיש להם מכנה משותף עם הרפובליקה האסלאמית ואוהבים את המשטר. הם כמובן הראשונים לקבל משכורות ממשלתיות מהמשטר.

הוא הסביר כי "המכנה המשותף של הקבוצות האלה הוא ההתנגדות לישראל. הרפובליקה האיראנית לא יכולה כבר לעזור לחיזבאללה וחמאס כמו פעם, עכשיו יהיה קשה לה לעזור להם בנשק וכסף. טראמפ כבר אמר כמה פעמים שצריך להחליף את המשטר, כנראה שעכשיו חמינאי יצטרך לקבל אתה מה שמכתיב לו טראמפ".

לסיום אמר מירזהאי כי הוא "מקווה להפלת השלטון. אם המשטר לא יפול, נצטרך בעתיד להיות עדים למסכנות ועוני, האינפלציה עולה ובמהירות רק תמשיך לעלות. בעיה נוספת שאנחנו מתמודדים איתה, היא המחסור במים. המצב רק הולך ונהיה יותר קשה. בעוד שנתיים בהרבה מהערים לא יהיו מים, כבר עכשיו המשטר צריך לקחת מים לשתייה במכליות ולחלק אותם בערים מסוימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully