וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני על טראמפ: "סוחר לא יכול לדון בעניינים בינלאומיים"

25.4.2018 / 16:36

נשיא איראן דחה את דבריהם של נשיא ארה"ב ונשיא צרפת, שדנו על גיבוש הסכם נוסף לעסקת הגרעין. "באיזו זכות?", תקף וביקר בחריפות את טראמפ. "קבלן שלא מבינים באמנות בינלאומיות"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא איראן חסן רוחאני תקף היום (רביעי) את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון, זאת עקב דבריהם בנוגע להסכם הגרעין שנחתם עם טהראן ב-2015 ולקראת הכרעת טראמפ אם לחדש את הסנקציות בחודש הבא.

"הם אמרו כי הם רוצים לקבל החלטה על הסכם שעליו חתומים שבעה צדדים עם מנהיג של מדינה אירופית מסוימת", אמר רוחאני, שהתייחס לכך שטראמפ ומקרון דנו בגיבוש הסכם נוסף, שייגע בתכנית הטילים של טהראן ובפעילותה במזרח התיכון. "לשם מה? ובאיזו זכות?".

רוחאני תקף בחריפות את טראמפ. "אין לך שום רקע בפוליטיקה, אין לך שום רקע במשפטים. אין לך גם ידע באמנות בינלאומיות", אמר על נשיא ארצות הברית. "כיצד סוחר, קבלן בניין שבונה מגדלים יכול לשפוט עניינים בינלאומיים?", הוסיף.

לקריאה נוספת על המתיחות עם איראן
ג'ודו מול טראמפ: קרב האיתנים האירופי להשארת ארה"ב בהסכם הגרעין

נשיא איראן, חסן רוחאני, מנופף לקהל באירוע פומבי במהלך ביקורו בעיר תבריז שבצפון-מערב איראן, יום שלישי, 24 באפריל 2018. AP
שולל את הצעות טראמפ ומקרון. רוחאני/AP

מלבד ארצות הברית, יתר המעצמות החתומות על ההסכם - רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת - אמרו כי הן רוצות לשמר אותו. ביום שישי תיפגש קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם טראמפ בוושינגטון, וכמו מקרון, תנסה לשכנעו להישאר בהסכם.

משרד החוץ של גרמניה מסר כי שימור הסכם הגרעין עם איראן נמצא בראש סדר העדיפויות של ברלין וכי הוא אינו נתון למשא ומתן. "עבורנו, העמדה היא ברורה - העדיפות הגבוהה ביותר היא לשמור על הסכם הגרעין ואת יישומו המלא מצד כל הצדדים", מסר דובר משרד החוץ. "ההסכם נדון עם שבע מדינות ועם האיחוד האירופי, ולא ניתן לדון בו מחדש. זה גם ברור שמעבר להסכם, אנחנו רוצים לוודא שתכניתה הגרעינית של איראן משמשת רק למטרות שלום".

מטעמה של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי נמסר כי "אנחנו עובדים באופן צמוד עם בעלות בריתנו על מנת להתמודד עם האתגרים הקשורים לאיראן, כולל אלה שאליהן התייחס נשיא צרפת עמנואל מקרון בהצעתו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מסע"ת טראמפ ומקרון במהלך מסע"ת בבית הלבן 24 באפריל 2018. רויטרס
מנסים לגבש הסכם נוסף. טראמפ ומקרון/רויטרס

במסגרת ההצעה של נשיא צרפת, ארצות הברית ואירופה יסכימו לבלום כל פעילות גרעינית איראנית עד 2025 ולאחר מכן, יטפלו בתכנית הטילים של טהראן ויצרו תנאים שיאפשרו פתרונות פוליטיים כדי לבלום את איראן בתימן, בסוריה, בעיראק ובלבנון.

עם זאת, גורמים בכירים באיראן הבהירו פעמים רבות כי תכנית הטילים הבליסטיים אינה עומדת למשא ומתן. בטהראן מכחישים כי הם עשויים לשמש לנשק גרעיני וטוענים כי הם למטרות הגנה בלבד.

כחלק מתמיכתה בהשארת ההסכם על כנו, הקרמלין מסר היום כי רוסיה מטילה ספק באפשרות לגבש הסכם גרעין חדש עם איראן. "אנחנו יודעים שלהסכם הגרעין קדמה עבודה רבה בכמה מדינות, אם אפשרי לחזור על העבודה הזו שוב - זו שאלה", אמר דובר הקרמלין דמיטקי פסקוב. לדבריו, הקרמלין תומך בהשארת ההסכם הנוכחי כפי שהוא. "אנחנו לא יודעים מה מדובר, אנחנו תומכים בהסכם הגרעין כפי שהוא היום. אנחנו חושבים שאין אלטרנטיבות", אמר.

(עדכון ראשון: 11:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully