וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיכה, מקום חשוך ומבט לשמיים: גשם מטאורים הלילה בשמי ישראל

23.4.2018 / 6:40

המטר השמיימי הראשון של האביב הגיע לשיאו ב-21:00, ותנאי התצפית הטובים ביותר היו לאחר חצות, באזורים חשוכים ומרוחקים מיישובים. הקצב המוערך היה כ-20 לשעה. "אין צורך במשקפת או בטלסקופ, רק משחה נגד יתושים"

עריכה: ניר חן

ממטרים נצפו אמש (ראשון) אבל לא טיפות מי גשם ירדו מהשמיים, אלא "מטר לירידים", שהוא מטר של מטאורים היורד על כדור הארץ בכל שנה בסביבות ה-24 באפריל. התנאים הטובים ביותר לצפייה בו היו הלילה אחרי חצות, למרות שהשיא שלו התרחש בסביבות השעה 21:00. זאת, כי עד אז הירח שקע, והלילה היה חשוך יותר. "בכלל, בכל מטר מטאורים טוב לצפות אחר חצות כי אז פנינו לצד החלל ממנו נובעים המטאורים", הסביר ד"ר יגאל פתאל מאוניברסיטת בר אילן, לשעבר מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים.

"זהו המטר המשמעותי הראשון של האביב והוא פותח למעשה את עונת המטאורים של הקיץ שתגיע לשיאה במטר הפרסאידים בחודש אוגוסט. המטר עצמו אינו כה עשיר ובשיאו צפוי קצב של כ-20 מטאורים לשעה, אם כי היו שנים שבהן היו הפתעות וקצב עשיר יותר", הוסיף ד"ר פתאל.

צופים במטר מטאורים מצפון לעיר לוס אנג'לס, קליפורניה. 13 באוגוסט 2013. רויטרס
מטר מטאורים/רויטרס

מקור המטר הוא כוכב השביט תאצ'ר, שמקיף את השמש אחת לכמה מאות שנים ואת ביקורו האחרון ליד השמש ערך במאה ה-19, בשנת 1861 ליתר דיוק. "זה הופך את המטר למיוחד ביחס ליתר הממטרים הגדולים שמקורם בשביטים קצרי מחזור", אומר ד"ר פתאל. התופעה מתרחשת כשכדור הארץ חולף דרך שובל האבק שמותיר אחריו השביט תאצ'ר. מטר הלירידים נקרא על שם מקורו בקבוצת כוכבים, בשם "לירה" שצורתה מעין נבל.

טרם מטר המטאורים אמר ד"ר פתאל כי מי שירצה לצפות בו, רצוי שיגיע למקום הרחוק ממקום יישוב. אין מיקום מועדף כיוון שהמטר נראה מכל מקום. מומלץ לשכב על הגב ולהביט לשמים. "אין צורך במשקפת או בטלסקופ", מבהיר ד"ר יגאל פתאל ומוסיף בחיוך, "רק משחה נגד יתושים".

עוד בוואלה! NEWS:
מקרון: איראן תשתלט על סוריה אם הנסיגה ממנה תהיה מהירה מדי
תיעוד מטריד מכבישי הדרום: נהיגה בשוליים וירי בחגיגות חתונה
בעקבות חשדות להטרדות מיניות: ראש עיריית דימונה נחקר בלהב 433

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
טיול לילה נחל נקרות, מטר מטאורים. : רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מטיילים בנגב מתכוננים לליל מטוארים, לפני כשנתיים/מערכת וואלה! NEWS, : רמי גלבוע

בניגוד למקובל לחשוב, המטאורים שנראה קטנים מאוד ומשקלו של כל אחד מהם הוא פחות מגרם. הם נשרפים בגובה של עשרות קילומטרים. "הם נעים במהירות של 48 קילומטר בשנייה, ושורפים את האוויר סביבם, ממש כמו נורות להט. "תחשוב כמה אנרגיה יש בגוף שנע כל כך מהר", מסביר פתאל, "זה הסיבה שאנחנו רואים ממרחק גדול כזה גוף קטן כל כך".

התופעה הקסימה את האדם כנראה משחר האנושות. למשל, בתוך המבנה הקדוש ביותר למוסלמים, הכעבה שבמכה, נמצאת האבן השחורה, מטאור יקר ערך בקוטר של 30 ס"מ שבהיסטוריה שלו גם נשדד והושב תמורת כופר גדול. יש מי שמחפשים את המטאוריטים שלא נשרפו, ואחר כך מוכרים אותם. רובם קטנים אבל יש גם גדולים. משקל המטאוריט הגדול ביותר שנמצא על פני כדור הארץ היה כטון. "הבעיה של המטר הזה הלילה היא שמחר יש יום עבודה", הסביר אתמול ד"ר פתאל, "אחרת הייתי ממליץ לרדת לאזור הנגב, היכן שחשוך יותר, אבל מי שיכול מומלץ שייצא לשם או להרי ירושלים. לא משנה היכן. רואים מטר כזה היטב מכל מקום חשוך".

(עדכון ראשון: 20:18)

  • עוד באותו נושא:
  • מטאורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully