וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהרו לאולמות: סעודיה חזרה להקרין סרטים בקולנוע אחרי 40 שנה

22.4.2018 / 10:08

סרט הבכורה במתחם הבידור בריאד היה "הפנתר השחור", שממנו צונזרו שתי סצינות של נשיקות. למרות זאת, הכרטיסים נחטפו בתוך שעות והצופים השתרכו בתור לפופקורן. "זהו רגע היסטורי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עשרות משפחות בערב הסעודיה נהרו בסוף השבוע לקולנוע, עם ביטול האיסור על הקרנת סרטים, שנמשך כמעט 40 שנה. סרט הבכורה שהוקרן היה "הפנתר השחור", והכרטיסים אליו - שנמכרו בעלות של 75 ריאל, כ-20 דולר - נחטפו בתוך דקות. הצופים הנרגשים הצטלמו במבואה ועמדו בתור לרכישת פופקורן. "זה אירוע היסטורי שקורה כאן", אמרה מנה, שהגיעה למתחם הקולנוע החדש ברובע המלך עבדאללה בצפון ריאד.

בתי הקולנוע בממלכה נסגרו בשנות ה-80, בתקופה שבה הם נחשבו ככאלו שאינם עולים בקנה אחד עם הפירוש המחמיר ביותר של האסלאם. עתה הם שבים ונפתחים כחלק ממדיניותו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שפועל לפתיחות תרבותית ולגיוון כלכלתה. הוא ביטל מגבלות חברתיות אחרות, כמו הופעות ציבוריות, נהיגת נשים ושילוב בין מגדרים.

לפני תחילת הסרט, הוקרן קטע קצר על ההיסטוריה של הקולנוע, חלק מריאיון שהעניק יורש העצר לתקשורת בארצות הברית ופרסום של קוקה קולה, שבה נראו נשים נוהגות. עם זאת, שתי סצינות של נשיקות צונזרו מהסרט, שהבחירה בו לא הייתה מקרית. "זה סיפור של נסיך צעיר שמשנה מדינה גדולה", אמר אדם ארון, מנהל מתחם הבידור של חברת AMC במהלך ההקרנת ה-VIP, שהתקיימה ביום רביעי. "זה עשוי להישמע מוכר לחלק מכם".

לקריאה נוספת בנושא
שוברים את חוקי השמרנות: שבוע האופנה הראשון בתולדות ערב הסעודית
כשלונדון הפכה לריאד: מסע היח"צ של יורש העצר הסעודי

צופים קונים שתייה בבית הקולנוע החדש בריאד, ערב הסעודית, 18 באפריל 2018. רויטרס
צופים רוכשים שתיה בבית הקולנוע/רויטרס

בעוד שסעודים רבים נהנו מביטול האיסור, אחרים קראו להימנע מההקרנות ואמרו כי הם עדיין אסורים. "אם אללה אוסר זאת, והשליט מאפשר זאת, אחרי מי תלכו? זכרו שהעונש בחיים שלאחר המוות קשה יותר ונצחי, בעוד שהעולם הזה זמני", כתב אחד הגולשים בטוויטר, בתגובה אופיינית.

אחרים התלוננו על כך ההפרדה בין גברים לנשים ועל מחירי הכרטיסים, והעלו את הלוגו של שירות הצפייה המקוון "נטפליקס" כתחליף זול יותר.

מעט מאוד התנגדות נרשמה לשינויים החברתיים שמעביר יורש העצר, שעד לפני כמה שנים לא היו עולים על הדת. עם זאת, הממלכה כמעט שאינה מאפשרת ביקורת על צעדיה. סמכויות משטרת הדת, שבעבר סיירה ברחובות, צומצמו ב-2016, ואנשי דת בכירים ופעילים נעצרו ככל הנראה בניסיון לבלום מחאה מצד גורמים שמרניים.

הרשויות בממלכה, שבה חיים יותר מ-32 מיליון תושבים, רובם בני פחות מ-30, מתכננות להקים 350 בתי קולנוע עם 2,500 מסכים עד 2030. הן מקוות לגרוף הכנסות של כמיליארד דולר ממכירת כרטיסים מדי שנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אנשים בתור לרכישת כרטיסים לקולנוע בריאד, ערב הסעודית, 18 באפריל 2018. רויטרס
תור לרכישת כרטיסים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully