וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלונדון הפכה לריאד: מסע היח"צ של יורש העצר הסעודי

11.3.2018 / 11:00

מוחמד בן סלמאן יצא לביקור ראשון במערב מאז שהתמנה ליורש העצר, ולצד מחאה על המלחמה בתימן התקבל בחגיגיות על ידי ממשלת בריטניה. הוא הציף את הבירה בשלטי תמיכה ונפגש גם עם המלכה - הכול כדי לזכות בלגיטימציה למהפכה שהוא מחולל בממלכתו

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

אחרי תשעה חודשים של רפורמות עמוקות מבית וגל מעצרים חסר תקדים של בני מלוכה, פוליטיקאים ואנשי עסקים, יורש העצר של ערב הסעודית - ולמעשה השליט דה-פקטו - החל להתפנות ליחצון ממלכתו במערב. לראשונה מאז הוכרז כי הוא יעלה על הכס במקום אביו סלמאן המזדקן ביום שבו ימות, יצא מוחמד בן ה-32 מגבולות הממלכה המשנה את פניה.

היעד הראשון שלו היה מצרים. היחסים בין ערב הסעודית למצרים ידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות, ואף הגיעו לכדי משבר כשריאד עצרה את אספקת הנפט לקהיר ברקע התמהמהות בהעברת שני איים בים האדום לשליטתה וניטרליות שהביעה ביחס לאיראן. הלחץ הכלכלי עשה את שלו, ועבד אל-פתאח א-סיסי התיישר, כמו גם בתי המשפט שלו.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, עם נשיא מצרים, עבד אל-פאתח א-סיסי, בביקור בתעלת סואץ, מרץ 2018. רויטרס
קיבל תמיכה למבצע בסיני. א-סיסי לצד יורש העצר הסעודי/רויטרס

מוחמד בן סלמאן הבטיח הרבה כסף, משמע השפעה סעודית על מצרים, ומימון בניית עיר ענק חדשה בדרום חצי האי סיני. יורש העצר הסעודי הבהיר כי הממלכה תומכת במבצע הנרחב שמנהל צבא מצרים בצפון סיני מאז החודש האחרון ופרס בפני כתבים מקומיים את משנתו האזורית - איראן, ארגוני הטרור הסוניים - וגם טורקיה - מרכיבים את "משולש הרשע" הנוכחי. לקטאר, הוא לא ייחס הרבה חשיבות על אף שאמר כי המשבר מולה יכול להימשך תקופה ארוכה, בדומה לאמברגו שמטילה ארצות הברית על קובה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ופמלייתו בפגישה עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ובכירי הממשלה בלונדון, 7 במרץ 2018. רויטרס
מיי טוענת כי היחסים הכרחיים לביטחון בריטניה. פמליית יורש העצר עם ממשלת בריטניה/רויטרס

זה היה החלק הקל במסעו. השטיח האדום שפרס לו א-סיסי התחלף בתופעה שהנסיך הצעיר אינו מכיר במולדתו - הפגנת מחאה ודיון ער. ביקורו בבריטניה לווה בהפגנות מצד אלו הרואים בו אחראי לפשעי מלחמה בתימן, שבה פצח לפני שלוש שנים וסופה אינו נראה באופק. באופוזיציית הלייבור של ג'רמי קורבין קראו לעצור את מכירת הנשק לריאד.

ואולם, ראשת הממשלה תרזה מיי ובכירים אחרים הגנו על היחסים עם הממלכה הסונית וטענו כי הם הכרחיים לביטחונה של בריטניה. הנסיך מוחמד אף נועד עם המלכה אליזבת, ובוודאי גיחך על מיעוט הסמכויות שיש בידיה בהשוואה לאלו של אביו ושלו, ואולי גם על כך שהיא נותנת דין וחשבון על הוצאותיה.

הוא, למשל, השקיע כספים רבים בשלטי חוצות עם דיוקנו, שצצו בימים האחרונים ברחבי לונדון ובישרו על בואו של יורש העצר. ברשתות החברתיות היו שתהו אם הם נמצאים בממלכה שבמזרח התיכון או בזו שבחצי האי הבריטי.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישה עם אליזבת מלכת בריטניה, 7 במרץ 2018. רויטרס
שתי ממלכות שונות. המלכה אליזבת והנסיך מוחמד/רויטרס
הפגנה נגד ביקורו של יורש העצר הסעודי בלונדון, בריטניה, מרץ 2018. רויטרס
הפגנה נגד ביקורו של מוחמד בן סלמאן/רויטרס

יורש העצר הסעודי שם לעצמו בעדיפות עליונה שלוש מטרות עליונות - בידודה של איראן, הצגת תדמית מתונה יותר של ערב הסעודית והפסקת התלות בנפט עם גיוון הכלכלה ופתיחתה למשקיעים זרים. בלונדון הוא מצא אוזן קשבת, והוא ומיי הצהירו כי יש לפרק את חיזבאללה מנשקו ולמנוע מאיראן להמשיך ולערער את יציבות המזרח התיכון.

הצדדים התקרבו גם צעד נוסף לעבר עסקת מטוסי הטייפון השנויה במחלוקת, וחתמו על הסכמי סחר בשווי שני מיליארד דולר. עבור בריטניה, המשא ומתן המקרטע והמייגע מול האיחוד האירופי על תנאי פרישתה מחייב אותה לחתום על הסכמים בילטרליים רבים, וערב הסעודית היא מקור הכרחי להון זר.

התחנה הבאה - הבית הלבן

בשבועות הקרובים צפוי יורש העצר להשלים את מסעו הראשון בתפקיד, כשיגיע לבית הלבן להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. היחסים בין וושינגטון לריאד התהדקו וחושלו מחדש לאחר לכתו של ברק אובמה, וטראמפ אף הקדיש לממלכה את מסעו הראשון בתור נשיא ארצות הברית. שם נולד המצור על קטאר, שבמהרה הפך לכאב ראש עבור הממסד הביטחוני והדיפלומטי האמריקני. איראן תהיה על הפרק וככל הנראה גם בניית הכור הגרעיני הראשון של ערב הסעודית.

מעצמות רבות מתחרות על הזכות הזו, וארצות הברית נכנסה לתמונה חרף חששותיה והתנגדותה של ישראל, שלפי דיווח של כתב חדשות 10 ברק רביד, הועלו במהלך פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם טראמפ בשבוע שעבר.

כשהחשש בערב הסעודית מתכנית הגרעין של איראן לא התפוגג מאז ההסכם ואולי אף רק גבר, היא נערכת להקמת תשתית בסיסית. אמנם התכלית המוצהרת היא גרעין למטרות אזרחיות, אך כולם יודעים עד כמה קצר יכול להיות המרחק בין תכנית אזרחית לצבאית. מהרגע שיש בידך את הידע, נותר רק לקבל את ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully