וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סא"ל במיל' מחה נגד הפגנה של הציבור הערבי בעתלית - ונעצר

20.4.2018 / 18:38

אבי פרחן טוען כי המשטרה התנכלה לו ללא הצדקה כשמחה עם משפחתו נגד "צעדת השיבה" בעתלית. הוא נעצר ושוחרר אחרי תום ההפגנה. לטענת המשטרה הוא הפר את תנאי ההפגנה שאושרו במקום וסירב להתלוות לשוטר. פרחן פנה לשר ארדן במחאה: "מקרה מביש"

צלמים זמניים מורשים

סגן-אלוף (במיל') אבי פרחן, בן 72, לבש ביום העצמאות בגדי חג ויצא להפגין את מורת רוחו מצעדת מחאה לציון יום הנכבה שהתקיימה בעתלית, סמוך לביתו בקיבוץ נווה ים. הוא נעצר בהפגנה, ושב לביתו רק במוצאי החג.

כמה אלפי אזרחים ערבים השתתפו באירוע המדובר, המתקיים מדי שנה מאז 1998, והסעיר את הרוחות במועצה האזורית חוף הכרמל. תחת אבטחה היקפית של משטרת ישראל, במתחם ששכרו ממושב ניר עציון לצורך קיום הצעדה, הם צעדו באופן סמלי אל "הכפר עתלית", שעליו הכריז שלט גדול בערבית. המפגינים שרו שירים לאומניים, המחיזו מיצגים, החזיקו שלטים, נשאו נאומים ונופפו במאות דגלי פלסטין. אחד מהם, בגודל של כ-20 מ"ר, נישא על ידי עשרות. "חגכם אינו חגנו", אמרו בערבית מעל הבמה, פעם אחר פעם.

אבי פרחן, שנעצר בעת שמחה נגד צעדת הנכבה בעתלית ביום העצמאות, אפריל 2018. גנית פרחן, מערכת וואלה! NEWS
פרחן ואשתו עם דגלי ישראל, לפני המעצר/מערכת וואלה! NEWS, גנית פרחן

הסדר המופתי נשמר באופן עצמאי. מסביב, המשטרה הייתה ערוכה בכוח גדול לכל תרחיש, ובכלל זה בכוחות מיוחדים ובאמצעים לפיזור הפגנות. אבל גם המחאה נגד ההפגנה הייתה מינורית. המשטרה ריכזה את המפגינים, רובם ככולם תושבי האזור, אל צומת בית אורן שעל כביש 4, כקילומטר ממתחם האירוע. שם, יכלו לנופף בשלטים ובדגלים לנוסעים על הכביש, אבל לא למחות מול באי העצרת הערבית, כפי שרצו. בתום האירוע הוציאה אותם המשטרה לכיוון אחר - מערבה אל כביש 2.

המשטרה עצרה שלושה בני אדם במהלך האירוע, כולם יהודים חובשי כיפה. שניים נעצרו כשניסו להסתנן למתחם ברכבם, על פי החשד בניסיון לגרום לפרובוקציה שתפר את הסדר. בחוץ, במהלך האירוע, סגרה המשטרה את כביש 721, הכביש המקשר בין כביש 4 לכביש 2, לתנועת כלי רכב, כדי לאפשר כניסה ויציאה בטוחות למשתתפי האירוע. פרחן מחה באמצעות צעדה לאורך הכביש כשהוא נושא את הדגל.

פרחן צועד עם דגל ישראל כבר עשרות שנים, בכל פעם שמשהו עקרוני מציק לו. לפני כמה שנים הוא צעד מעתלית לירושלים, כשכעס על אי-מימוש הבטחות הממשלה למפוני גוש קטיף. הוא אחד המפונים מהגוש, שאליו עבר עם פינוי ימית, שגם בה היה הרוח החיה. בנווה ים הוא עדיין מתגורר בקרוואן זמני. הוא איש ימין שאף שימש כיועץ שר האנרגיה כשהשר יובל נאמן היה בתפקיד.

עוד באותו נושא

למרות מחאת התושבים: צעדת מחאה של הציבור הערבי התקיימה בעתלית

לכתבה המלאה
צעדת הנכבה בעתלית ביום העצמאות, אפריל 2018. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
צעדת הנכבה, אתמול בסמוך לעתלית/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

יום העצמאות היה אמור להיות יום חג כפול למשפחת פרחן. בתו חגגה יום הולדת, ובצהריים הם הגיעו מנווה ים הסמוך, והחלו צועדים מתחנת האוטובוס, לאורך הכביש, כשהם לבושים בבגד שכולו בצבעי כחול לבן, מעשה ידיה של אשתו. בידם הם נשאו את דגלי הלאום.

המשטרה רצתה שפרחן יעמוד בתחנת האוטובוס ליד כלא 6 ולא יזוז משם, אבל הוא ביקש לצעוד לאורך הכביש לכיוון עתלית. קצין משטרה שהגיע למקום הודיע לו כי לא יתאפשר לו לעשות כך, אך הוא התעקש. פרחן נעצר, הועבר לתחנת המשטרה ושם הוחזק במשך שעות, עד שתמה ההפגנה. עם סיום האירוע שוחררו פרחן ושני עצורים נוספים בתנאים מגבילים.

אבי פרחן, שנעצר בעת שמחה נגד צעדת הנכבה בעתלית ביום העצמאות, אפריל 2018. גנית פרחן, מערכת וואלה! NEWS
פרחן ובני משפחתו, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, גנית פרחן

במשטרה בחרו להצניע את דבר המעצר של פרחן, כמו גם את מעצר שני המפגינים האחרים, ולא לדווח עליהם לתקשורת. לאחר שפורסם דבר מעצרם נמסר ממטה המחוז כי "בעקבות פרסום שגוי, המציג מעצר לכאורה של אזרח 'בגלל הנפת דגל ישראל', הרינו להבהיר כי מדובר בעיוות המציאות, תוך הכפשה מכוערת של עבודת המשטרה, הפועלת למען שלום הציבור וביטחונו".

לטענת המשטרה, "מדובר באזרח שביקש מהמשטרה לקיים מחאה וסירב לתנאי הרישוי שהוצבו, תוך שהוא מפר את הסדר הציבורי, הולך במרכז כביש ראשי ובינעירוני ולא נשמע להנחיות קצין המשטרה שהורה לו לרדת מהכביש". עוד טענה המשטרה כי "גם כאשר הודיע קצין המשטרה לאזרח כי הוא מעוכב על פי חוק, הוא סירב להתלוות והתנגד לעיכוב, תוך שהוא מציין כי אין בכוונתו לרדת מהכביש. לאור האמור, האזרח נעצר בהתאם להוראות החוק והובא לחקירה בתחנה, שבסיומה שוחרר. אנו דוחים על הסף את הניסיון להציג אזרח שפעל בניגוד לחוק כקורבן, תוך קשירת דגל המדינה באופן שגוי ומעוות הפוגע הן בערכיותו של סמל המדינה והן במשטרה".

פרחן פנה לשר ארדן בעקבות מעצרו: "מקרה מביש של ניצול המדים"

"מקומם אותי ומדאיג אותי שמשטרת ישראל טורחת להוציא הודעה שתוכנה כל כך רחוק מהאמת", אמר פרחן לוואלה! NEWS. "טוב שבתי צילמה את כל האירוע המוכיח זאת. לא מרכז כביש, לא כביש ואף לא שולי כביש. נעצרתי כשצעדתי על השוליים שמעבר לשוליים, אך ורק מכיוון שתהלוכה של אבא, אמא ובת נושאי דגל ישראל ביום העצמאות של מדינתנו לא התאימה לנרטיב של משטרת ישראל ושל המועצה האזורית חוף הכרמל, שבחרו לארח באותה השעה 'צעדת שיבה' שבה הונפו מאות דגלי פלסטין. התנהלות המשטרה היא שפגעה בכבוד הדגל, והודעתה מכפישה והיא בבחינת לשון הרע. אשקול את צעדי, ובכלל זאת גם פנייה למח"ש".

היום פנה פרחן לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן וקרא לו לחקור את התקרית שבה נעצר - שאותה כינה "מקרה מביש של ניצול הכוח, השררה והמדים" מצד השוטרים שהרחיקו אותו מהמקום. "לצערי משטרת ישראל עצרה אותי במעצר שווא, דוברות המשטרה מצאה לנכון לסלף את העובדות ולהכפיש את שמי", הוסיף פרחן בפנייתו. "אני קורא למשטרת ישראל להתנצל על התנהלותם באירוע מביש זה ולחזור בה מהודעתה".

צעדת הנכבה בעתלית ביום העצמאות, אפריל 2018. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
הצעדה ליד עתלית, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully