וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מחאת התושבים: צעדת מחאה של הציבור הערבי התקיימה בעתלית

19.4.2018 / 23:20

במועצת חוף הכרמל ובמשטרת מחוז חוף החליפו האשמות על אחריות ל"צעדת השיבה" המציינת עקירת פליטים מכפרים במלחמת העצמאות. חבר המועצה: "חוסר רגישות". המשטרה: נחתם הסכם בין מארגני האירוע והמועצה

"צעדת השיבה" ביער עופר, מאי 2015. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
מתקיים זה 20 שנה. אירוע "צעדת השיבה" ביער עופר, ב-2015/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

אלפים השתתפו היום (חמישי) ב"צעדת השיבה" השנתית לציון עקירת פליטים מכפריהם במהלך מלחמת העצמאות, שנערכה בסמוך לעתלית. האירוע, המתקיים מדי שנה מאז 1998 ונועד לציין את יום הנכבה גרר תגובות זועמות מצד תושבים במועצה האזורית חוף הכרמל והביא להחלפת האשמות בין הרשויות בשל האחריות לקיומו.

כמה מהתושבים אף מחו נגד המצעד, והמשטרה עצרה שלושה מהם, בהם גם סא"ל במילואים אבי פרחן, תושב נווה ים שעמד בצומת עתלית עם אשתו ובתו כשהם נושאים דגלי ישראל. "המשטרה עוצרת קצין במילואים שמניף דגל ישראל ביום העצמאות, כדי לאפשר לאלפי ערבים לקיים אירוע נכבה בו הונפו דגלי פלסטין", תקף פרחן.

המשטרה מסרה בתגובה כי "בעקבות פרסום שגוי, המציג מעצר לכאורה של אזרח 'בגלל הנפת דגל ישראל', הורינו להבהיר כי מדובר בעיוות המציאות, תוך הכפשה מכוערת של עבודת המשטרה, הפועלת למען שלום הציבור ובטחונו". לדברי המשטרה, "מדובר באזרח שביקש מהמשטרה לקיים מחאה וסירב לתנאי הרישוי שהוצבו, תוך שהוא מפר את הסדר הציבורי, הולך במרכז כביש ראשי ובינעירוני ולא נשמע להנחיות קצין המשטרה שהורה לו לרדת מהכביש".

"צעדת השיבה" ביער עופר, מאי 2015. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
משתתפים בצעדה, ב-2015/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

המשטרה הוסיפה כי "גם כשהודיע קצין המשטרה לאזרח כי הוא מעוכב על פי חוק, סירב האזרח להתלוות והתנגד לעיכוב, תוך שהוא מציין כי אין בכוונתו לרדת מהכביש. לאור האמור, האזרח נעצר בהתאם להוראות החוק והובא לחקירה בתחנה, בסיומה שוחרר". עוד מסרה המשטרה כי "אנו דוחים על הסף את הניסיון להציג אזרח שפעל בניגוד לחוק כקורבן, תוך קשירת דגל המדינה באופן שגוי ומעוות הפוגע הן בערכיותו של סמל המדינה והן במשטרה".

אתמול נערכה במועצה ישיבה דחופה בין מובילי ההתנגדות לאירוע לבין ראש המועצה כרמל סלע ומפקד מחוז חוף במשטרה ניצב פרץ עמר, הנחוש לאפשר לקיימו כסדרו.

ממטה "העמותה להגנה על זכויות העקורים" המארגנת את הצעדה נמסר כי היא נועדה להדגיש את "זכות השיבה לפליטים הפלסטינים בכלל, ובמיוחד על 'הפליטים במולדתם' - כלומר אזרחים פלסטינים שהם בני כפרים עקורים". העמותה, וכן ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, קראו להשתתפות מסיבית באירוע, של אזרחים ערבים וכן של "הכוחות הדמוקרטים היהודיים". ההיסטוריון פרופ' אילן פפה צפוי להיות אף הוא בין הנואמים. במטה מחוז חוף של המשטרה מעריכים כי יותר מעשרת אלפים איש יגיעו לצעדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
"צעדת השיבה" ביער עופר, מאי 2015. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
הצעדה ביער עופר, לפני שלוש שנים/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

לדברי חבר מליאת המועצה האזורית חוף כרמל, שמוליק כץ, ניצב עמר עדכן בישיבה אתמול כי 200 שוטרים יופקדו על הסדר וכי הוא ערוך להתמודד עם המתנגדים לצעדה. לדבריו, במקרה הצורך יובאו 200 שוטרים נוספים למקום, ובשטח החלו כבר העבודות להקמת מתחם באירוע. במכתב ששיגרו חברי מושב ניר עציון לראש המועצה התריעו כי הם "רואים בחומרה את ניסיונה של המועצה לקיים פעילות אנטי-ישראלית בוטה באמצעות מחטף שבוצע ללא ידיעתם וללא הסכמתם" ודרשו לבטלו.

ראש המועצה כרמל סלע שיגר מכתב בהול לשר לבטחון הפנים גלעד ארדן ולמפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ובו טען כי "לא נותרה לו ברירה" אלא לאפשר את קיום האירוע. לדבריו, "משטרת ישראל הבהירה לי בצורה חד משמעית כי האירוע ייתקיים בחוף הכרמל, במקום הכי פחות רגיש במועצה, בצמוד למתקן טיהור השפכים בניר עציון, כפי שהציעה המשטרה". במשטרה אומרים מנגד שהבקשה לקיום האירוע התקבלה כבר לפני כחודשיים וכי "על בסיס הסכמת המועצה ונציג היישוב לקיים את התהלוכה בתחומם, אושר קיום האירוע".

חבר המועצה כץ אמר כי אינו מבין מדוע הצעדה לא תיערך בשטח המועצה המקומית פורדיס הסמוכה ומחה על מה שכינה "חוסר הרגישות לרגישות של תושבי חוף הכרמל בכלל ושל תושבי ניר עציון בפרט". לדבריו, האזור בו תיערך הצעדה בסמוך לעתלית הוא "שטח חקלאי שלנו, של ניר עציון, יישוב של יוצאי כפר עציון בגוש עציון". כץ הוסיף כי "יום חמישי ד' באייר לפני 70 שנה בדיוק, הוא יום הזכרון של 242 חללים של כפר עציון שנפל ביום הזה ב-1948. אז מביאים לנו אירוע כזה ביום הזה?".

המשטרה: קיום האירוע הוסכם על המארגנים והמועצה

לדברי כץ, "עשו תרגיל וקיבלו הסכמה של מרכז המשק שלנו. מדובר בשכיר של היישוב, והוא בכלל מתחרט עכשיו. המשטרה והמועצה ביקשו ממנו שלא יפרסם את דבר קיום האירוע. אמרו לו שלא ידבר על זה, בתירוצים של 'שלום הציבור' כאילו ו'בטחון המדינה'. הוא חשב שהוא עושה מעשה של אזרחות טובה. בדרך של תחבולה השיגו ממנו את הסכמתו. אתמול הוא הבין את הטעות שהוא עשה והוא שלח מכתב התנצלות לכל חברי המשק".

גם רם שמואלי, יו"ר ארגון "השומר החדש" ותושב כרם מהר"ל שבתחומי המועצה, מחה על קיום הצעדה. לדבריו, "חמור מאוד שבחג הכי שמח לאזרחי ישראל במדינה היהודית מאפשרות המשטרה ורשויות המשפט הפגנה בוטה נגד מדינת ישראל עם דגלי פלסטין".

במכתב שהגיע לידי וואלה!NEWS כתב מרכז המשק ניר סלע כי הוא מבין "שגרם לעוול" אך התבקש לשמור בסוד את קיום הצעדה. לדבריו, "הזהירו אותי מפני אפשרות של מהומות ברמה הארצית אם לא נסכים. המשטרה סימנה את השטח שבין המט"ש לחוות אהרנסון כמתאים ביותר לקיים את האירוע". לדברי חבר המועצה כץ המשטרה הוליכה שולל את התושבים. "אנחנו מרגישים פגועים הן ממשטרת ישראל והן מהמועצה שלנו. אנחנו בניר עציון לא מבינים ולא מקבלים את ההנחה שכיוון שמשתתפי האירוע מכיוון שהם אזרחי מדינת ישראל יש להם זכות לעשות אירועי יום נכבה ביום העצמאות", הוסיף.

ממטה מחוז חוף במשטרה נמסר כי "מדובר בתהלוכה הנערכת ביום העצמאות זה 20 שנה" וכי משטרת ישראל הציבה בתום בחינה מקצועית את תנאי הרישוי "על מנת לשמור על בטחון הציבור, בהיבטי אבטחה, סדר ציבורי ותנועה". עוד נמסר כי לאחר שהמשטרה סירבה לקיום האירוע ביער עופר של קק"ל, התבקשו המארגנים למצוא בשיתוף עם המועצה האזורית מקום חלופי. "ההסכם נחתם בין מארגני התהלוכה ונציגי המועצה, על דעת שני הצדדים באופן רשמי והוסכם על ידיהם", הודגש. "כל ניסיון לקשור את משטרת ישראל לקיומה של התהלוכה במקום זה או אחר, שגוי ומטעה".

(עדכון ראשון: 12:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully