וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו מניעה לתשדירי חגיגות ה-70 של רגב: "תעמולת בחירות אסורה"

18.4.2018 / 21:37

בתשדיר, שהופק מתקציב ממשלתי, מזמינה שרת התרבות והספורט את הציבור לאירועי יום העצמאות ה-70. יו"ר ועדת הבחירות קבע כי מדובר בהפרת החוק הנוגע לתעמולת בחירות. בנוסף לכך, נקבע כי בעתיד יוכלו שרים להפיק תשדירים בהשתתפותם רק במקרים חריגים ובאישור מראש של היועמ"ש

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: השרה רגב מדברת על מחלוקת הנאומים לקראת טקס הדלקת המשואות)

ועדת הבחירות המרכזית הוציאה הערב (רביעי) צו שיאסור לשדר עוד את התשדיר שבו מזמינה שרת התרבות והספורט מירי רגב את הציבור לאירועי יום העצמאות ה-70. ההחלטה קובעת בנוסף לכך כי תשדירים בהשתתפות נבחרי ציבור - חברי כנסת, שרים, ראשי רשויות ועוד - יאושרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה רק במקרים שהם "חריגי החריגים".

ההחלטה באה בתגובה לעתירה שהוגשה לפני כשבוע ובה נטען כי התשדיר מהווה שימוש במשאבי ציבור תוך פרסום אישי של השרה, באופן שנוגד את החוק הנוגע לתעמולת בחירות, שחל גם בין מערכות בחירות. על פי הנתונים שהוגשו לוועדה, עלות הפקתו ושידורו של התשדיר עמדה על כ-650 אלף שקלים, ועד היום בבוקר נוצל רוב התקציב והוא הושמע ברדיו 1,862 פעמים.

לקראת חגיגות העצמאות: השרה רגב: "מי שרוצה לבוא ולנאום, אהלן וסהלן, מי שלא רוצה - שלא יבוא". ניב אהרונסון
ועדת הבחירות אסרה לשדר את תשדיר יום העצמאות של רגב/ניב אהרונסון

העותר, רמי כהן, טען כי הופעתה של רגב בתשדיר מעבירה למאזינים מסר שלפיו היא עומדת מאחורי חגיגות ה-70 כולן, וכי הן נערכות בחסותה. לטענתו, מדובר בתעמולת בחירות אסורה.

מנגד, אנשי משרד התרבות טענו כי התשדיר תואם את ההוראות שהעבירה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, למשרד האוצר לפני כשנה. לפי ההוראות, השתתפות שר בפרסום מטעם הממשלה תיעשה רק במקרים חריגים ומצומצמים, לאחר קבלת חוות דעת משפטית ובקרה, ובהזמנה ל"אירוע נקודתי שמקיים המשרד". לטענת משרד התרבות, התשדיר עונה על הגדרה זו.

יו"ר ועדת הבחירות, שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, ציין בהחלטתו כי אף שהנחיות טרם פורסמו, בפועל משרדי הממשלה פועלים לפיהן. עוד צוין בהחלטה כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש חוות דעתו בהליך וכי הוא סבור שהתשדיר אינו מהווה תעמולה אסורה, ולכן יש לדחות את העתירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יו"ר ועדת הבחירות, שופט בית המשפט העליון חנן מלצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

השופט מלצר לא קיבל את חוות דעתו של מנדלבליט. בהחלטתו הוא קבע כי חגיגות ה-70 אינן אירוע נקודתי של משרד התרבות, אלא אירוע ממלכתי של הממשלה כולה עבור כל אזרחי המדינה. הוא ציין כי מי שאישר את השתתפותה של רגב בתשדיר היא רגב בעצמה, וכי היא עשתה זאת בדיעבד וללא כל הנמקה.

מלבד צו המניעה, שיחול החל ממחר, קבע שופט העליון כי להבא יאושרו תשדירים בהשתתפות נבחרי ציבור רק כאשר השתתפותם תהיה חיונית ותקדם את האירוע כשלעצמו, כשאין חלופה סבירה אחרת ובאישור מראש של היועץ המשפטי לממשלה. גם אז, קבע, האישור יינתן לאירוע בודד, להעברת מסרים מצומצמים בלבד שיוגבלו בכמות ובזמן השידור, ויהיו ברדיו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully