וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים בודקים: האם הייתה ציוויליזציה מתקדמת על כדור הארץ הרבה לפני בני האדם?

22.4.2018 / 9:37

לאחרונה עוד ועוד מחקרים עוסקים בסוגיה - האם שההתחממות הגלובלית שהייתה לפני 56 מיליון שנה היא ההוכחה שציוויליזציה מתקדמת הייתה קיימת על פני כדור הארץ לפני האדם הראשון

First Man - CuriosityStream

בווידאו - האם היה פה משהו לפני האדם הראשון?

האם ציוויליזציה עתיקה מלפני 56 מיליון שנים הביאה להתחממות גלובלית הרסנית בכדור הארץ? חוקרים רבים עוסקים לאחרונה בשאלה האם אנחנו הציוויליזציה המתקדמת היחידה שהייתה קיימת על פני הפלנטה שלנו - או שמא אחרת בעלת מאפיינים דומים לשלנו שלטה בכדור הארץ לפני עשרות מיליוני שנים?

אנחנו רגילים לדמיין ציוויליזציות נכחדות במונחים של פסלים היסטוריים קבורים והריסות תת קרקעיות, אולם פריטים היסטורים כאלה ואחרים מחזירים אותנו רק כמה עשרות ומאות אלפי שנים אחורה - ולא מעידות דבר על החיים על פני כדור הארץ לפני עשרות מיליוני שנים. למעשה העדויות העתיקות ביותר לא יקחו אותנו רחוק יותר מתקופת הרביעון, שהחלה לפני 2.6 מיליון שנה. אם נשאל את עצמנו מה היה לפני - מן הסתם שלא נדבר על תרבויות אנושיות, מאחר שהאדם הנבון (Homo sapiens) לא הופיע על כדור הארץ עד לפני 300 אלף שנה. אולם, אין זה אומר שלא היו מינים מתקדמים אחרים על פני כדור הארץ הרבה לפני.

גולגלות שהתגלו בקבר אמנאמאט, ליד לוקסור, מצרים, 9 בספטמבר 2017. רויטרס
אנחנו לא היינו הראשונים? חוקרים מאמינים בקיומה של ציוויליזציה מתקדמת עתיקה/רויטרס

עוד באסור לפספס:

לפני 56 מיליון שנה, בתקופת ההתחממות הגלובלית, הטמפרטורות הממוצעות על פני כדור הארץ עלו ב-5 עד 7 מעלות צלזיוס. חוקרים מסוימים טוענים שתופעה זו יכולה הייתה להתרחש כתוצאה מציוויליזציה תעשייתית נכחדת וקצרת טווח ששלטה בכדור הארץ. זה נשמע כמו תיאוריית קונספירציה מונפצת, אבל מדענים חוקרים ברצינות את הנושא ולא שוללים אפשרות שכזו.

אז נכון, מיטב החוקרים הגיעו למסקנות שאנחנו היינו הציוויליזציה המתקדמת היחידה על הפלנטה שלנו - ועדיין, הם לא יופתעו אם יתגלה אחרת. רבים מהמינים אינם משאירים אחריהם כל זכר, בטח שלא לטווח זמנים כזה ארוך, ולכן קל להחמיץ ציוויליזציה תעשייתית שנמשכה רק 100 אלף שנים לפני מיליוני שנים - על אף שהיא ארוכה פי 500 מהציוויליזציה התעשייתית שלנו עד כה.

צפו בהסבר

פרופסור אדם פרנק מאוניברסיטת רוצ'סטר כתב ב"אטלנטיק" שהמחקר בנושא יכול לספק תובנות גם על הציוויליזציה שלנו. הוא כתב: "זו חידה מעניינת. אם פעילויות תעשייתיות של ציוויליזציות קדומות היו קצרות מועד, ייתכן שלא נוכל לראותם בקלות. נצטרך להשתמש בשיטות חדשות וייעודיות כדי למצוא הוכחות לאירועים קצרים בסדימנטים עתיקים. במילים אחרות, אם אתם לא מחפשים משהו באופן ספציפי - גם לא תמצאו אותו". גם פרנק מניח שלמלבדנו, לא היו ציוויליזציות מתקדמות בכוכב שלנו - אבל טוען שהציוויליזציה שלנו צריכה להשאיר אחריה עדויות ולהכין את הקרקע לקראת הציוויליזציות הבאות.

בהתחשב בכך שכל הראיות הישירות היו נעלמות אחרי מיליוני שנים, אילו סוגי ראיות עשויות לשרוד? "הדרך הטובה ביותר לענות על שאלה זו היא להבין אילו ראיות היינו משאירים מאחור, אם הציוויליזציה האנושית קרסה בשלב הפיתוח הנוכחי שלה", הוא אמר, "הציוויליזציה שלנו תשאיר אחריה חלקי פלסטיק מיקרוסקופים באוקיינוס, עדות לשימוש נרחב בדשן ובעיקר עדות לשימוש בדלק מאובנים. תרבויות יכולות במהלך פעילותן וקריסתן להכין את הקרקע ליצירת דלק מאובנים, בה ישתמשו בתרבויות עתידיות".

הוא הוסיף: "המחקרים שלנו גם פתחו את האפשרות הספקולטיבית שכמה כוכבי לכת עשויים להכיל מחזורי דלק מאובנים של ציוויליזציות שנבנו והתמוטטו. אם ציוויליזציה משתמשת בדלק מאובנים, שינוי האקלים שהם מעוררים יכול להוביל לירידה גדולה ברמות החמצן באוקיינוס. רמות החמצן הנמוכות האלו מסייעות בהכנת התנאים הדרושים לדלק מאובנים מלכתחילה, כמו נפט ופחם. בדרך זו, ציוויליזציה וסופה עלולים לזרוע את הדשן לציוויליזציות עתידיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully