וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ייתכן שרוסיה השמידה ראיות באתר התקיפה הכימית בסוריה

16.4.2018 / 16:10

בזמן שפקחי הארגון הבינלאומי למניעת נשק כימי מנסים לאסוף דגימות ועדויות מדומא, השגריר האמריקני בארגון הזהיר כי יש אפשרות שמוסקבה חיבלה בשטח. בריטניה דוחקת לפעולה: "למנוע עוד מתקפות ברבריות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית אמרה היום (שני) כי ייתכן שרוסיה חיבלה באתר שבו אירעה המתקפה הכימית בפרברי דמשק, שנכבשו לחלוטין על ידי המשטר בגיבוי רוסיה. השגריר האמריקני בארגון למניעת נשק כימי (OPCW) קרא לגוף במהלך דיון סגור לגנות את המשך השימוש בנשק כימי. במקביל, בריטניה מאשימה את רוסיה בכך שהיא מונעת מהפקחים גישה לדומא. מוסקבה דחתה את הטענות נגד.

בתקיפה בדומא ביום שבת שעבר נהרגו עשרות בני אדם שנחשפו לפי הטענות והעדויות לגזים רעילים, ובתגובה תקפו ארצות הברית, בריטניה וצרפת שלושה מתקנים הקשורים לתכנית הכימית של משטרו של בשאר אסד. רוסיה וסוריה מכחישות כי נעשה שימוש בנשק כימי.

"היה צריך לגנות מזמן את שלטון הטרור הכימי שמטילה ממשלת סוריה, ולדרוש דין וחשבון בינלאומיים למי שאחראי למעשים הנפשעים הללו", אמר השגריר קנת' וורד, בדברים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס. "הבנו שייתכן שהרוסים ביקרו בזירת המתקפה. אנחנו חוששים שהם פגעו בשטח מתוך כוונה לסכל את המאמצים של משלחת הבדיקה לקיים חקירה מעמיקה".

לקריאה נוספת בנושא
מקרון: שכנעתי את טראמפ להישאר בסוריה; הבית הלבן: אין שינוי בתכניות
בשל התקיפה הכימית בסוריה: ארה"ב תטיל סנקציות חדשות על רוסיה

ילד שנפגע במתקפה הכימית בעיירה דומא, דמשק, סוריה, אפריל 2018. רויטרס
עשרות נהרגו. ילד שנפגע בתקיפה בדומא/רויטרס

פקחים של הארגון אמורים להגיע לדומא כדי לאסוף דגימות, לראיין עדים ולתעד עדויות שיקבעו אם אכן נעשה שימוש בנשק כימי. גורם דיפלומטי אמר לרויטרס כי ייתכן שסולקו ראיות מהשטח, בזמן שהפקחים דנו עם הרשויות הסוריות על גישה לעיירה שעברה לשליטת המשטר בסוף השבוע.

השגריר הבריטי ב-OPCW אמר כי תועדו 390 דיווחים על השימוש בנשק כימי בסוריה מאז 2014, והזהיר כי אם הארגון לא יצליח לפעול בנושא, הוא מסתכן ב"שימוש ברברי נוסף בנשק כימי".

בריאיון לרשת BBC, הכחיש שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, כי הצבא הרוסי חיבל בראיות. "אני יכול להבטיח שרוסיה לא פגעה באתר", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הריסות מכון מחקר לנשק כימי בברזה שבאזור דמשק לאחר המתקפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
אחד היעדים שהופצצו בתקיפת המערב. הריסות של מכון המחקר בברזה/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

סוריה הצטרפה לארגון ב-2013, אחרי שמאות נהרגו במתקפת סארין בפרברי דמשק. היה זה כחלק מהסכם בין רוסיה לארצות הברית, שמטרתו הייתה למנוע פעולה צבאית מצדו של הנשיא דאז ברק אובמה.

41 המדינות החברות במועצה המבצעת של הארגון, הזקוק לרוב של שני שלישים כדי לקבל החלטות, לא צפויות להגיע להבנות בשל המחלוקות העמוקות ביניהן. בנוסף לכך, המנדט של הפקחים בדומא לא מקנה להם את הזכות לקבוע מי אחראי לאותה תקיפה, גם אם אכן הופעל נשק כימי.

(עדכון ראשון: 13:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully