וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורה נבוכים לכמעט-משבר שאולי-בדרך: בקואליציה דנו בהגבלת בג"ץ

16.4.2018 / 14:17

ברקע משבר מבקשי המקלט, נתניהו מקדם הצעה להסדרת היחסים בין בג"ץ והכנסת. שאלת מיליון הדולר היא מה הוא רוצה: להוביל מהלך היסטורי או אולי ללכת לבחירות על לב הבייס הימני. היועמ"ש: פסקת התגברות צרה - האפשרות הגרועה ביותר

צילום: "תנועת הפדרציה", עריכה: שניר דבוש

על רקע הקשיים ביישום תכנית גירוש המסתננים ומבקשי המקלט, ראשי סיעות הקואליציה נפגשו היום (שני) בצהריים לדיון בנושא, בפעם השלישית בתוך שבוע. במוקד הדיון, שבו השתתף גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, עומד רצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם מהלך שישנה את היחסים בין בג"ץ והכנסת, ויאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שבית המשפט פסל. בסיום הדיון נקבע לקיים פגישה נוספת בפורום ראשי הסיעות ביום ראשון הקרוב.

במהלך הישיבה הבהיר מנדלבליט כי הוא מתנגד לגרסה צרה של פסקת התגברות, שתטפל רק בנושא השוהים הבלתי חוקיים אזרחי אפריקה. לדבריו, "האופציה הכי גרועה היא לחוקק פסקת התגברות בנושא ספציפי. יש איזונים שצריכים לעשות והם מתאימים לשיטה בישראל. את זה אפשר לעשות אחרי ששומעים את כולם". מנדבליט, שאמר אתמול שהוא מוכן לבחון חקיקה של חוק יסוד: חקיקה, אף חזר על בקשתו מראש הממשלה להיפגש עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ולהציג לה את כוונתו לפסקת התגברות מורחבת.

שר האוצר משה כחלון, שמתנגד עקרונית לפגיעה במעמד בית המשפט, נעדר מהישיבה בשל ביקור באירופה, אך לפני נסיעתו סיכם עם ראש הממשלה כי כל מתווה חקיקה יקודם בהסכמת כל סיעות הקואליציה ובליוויו של היועץ המשפטי לממשלה. שר החינוך נפתלי בנט לא משתתף אף הוא בישיבה בשל התחייבויות לו"ז קודמות, אך שרת המשפטים איילת שקד מייצגת את עמדת מפלגת הבית היהודי.

עוד בוואלה! NEWS:
המגעים להרחקת הזרים: השליח המיוחד לאוגנדה שב לישראל ללא הסכם
ברקע קידום פסקת ההתגברות: נתניהו נפגש עם נשיא העליון לשעבר ברק
נתניהו וכחלון סיכמו: "כל מהלך בנושא בג"ץ יקודם בהסכמת הסיעות"

איך הגענו עד הלום?

בתחילת החודש, אחרי שראש הממשלה ביטל את הסכם היציאה מרצון שאליו הגיע עם נציבות הפליטים של האו"ם בתוך 12 שעות, הוא הודיע כי יקדם חקיקה שתאפשר לפתוח מחדש את מתקן חולות ולכלוא את מבקשי המקלט שיסרבו לעזוב את הארץ במשך תקופות זמן ארוכות. זאת, למרות פסיקת בג"ץ שאסרה על כך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
מעוניין בפתרון רחב. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

כחלון, שבעבר הביע התנגדות נחרצת לחקיקה עוקפת בג"ץ, הודיע כי הוא יתמוך בכל פתרון לבעיית הפליטים והמסתננים. ראשי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, אימצו את הצעת נתניהו בהתלהבות והחלו לדחוף לקידום מהיר של חקיקה עוקפת בג"ץ בנושא. בנט ושקד הציגו שתי גרסאות לפסקת התגברות שתאפשר לפתור את בעיית המסתננים - גרסה צרה שתטפל נקודתית בסוגיה של הגירוש והכליאה, וגרסה רחבה - שתשנה מהותית את היכולת של בית המשפט לפסול את חוקי הכנסת. עם זאת, נתניהו החליט שהוא אינו מעונין בפתרון נקודתי בלבד, והוא דוחף למהלך רחב, שהוא אף מגדיר כ"היסטורי, עקרוני ודרמטי במערכת היחסים בין בג"ץ והכנסת".

מה האפשרויות העומדות בפני הקואליציה?

על שולחן הקואליציה מונחות למעשה ארבע הצעות חקיקה שיאפשרו לעקוף את בג"ץ בנושא המסתננים או בכלל, אך הגרסה המרכזית שבה מתרכזים הדיונים כרגע היא הצעה לחוקק חוק יסוד: חקיקה, שיסדיר מחדש את היחסים בין הרשויות. הצעה זו קובעת שהכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ, ואילו בג"ץ יוכל לפסול חוק במקרים חריגים. לפי המתווה שהציג מנדלבליט לראשי הקואליציה, המבוסס על המלצות קודמות של שרי המשפטים דניאל פרידמן יעקב נאמן, יידרש רוב מיוחד בכנסת לחקיקה מחדש של חוק שנפסל. מנדלבליט דיבר על רוב של 70 ח"כים כדי לחוקק מחדש חוק ועל רוב של שישה מתוך הרכב של תשעה שופטים בבג"ץ כדי לפסול חוק של הכנסת. עם זאת, בליכוד ובבית היהודי דורשים סף נמוך יותר למספר הח"כים הנדרש כדי לחוקק חוק מחדש - 61 ח"כים והרכב מיוחד של 15 שופטים, בהחלטה פה אחד, כדי לפסול חוק.

שר האוצר משה כחלון בישיבת הממשלה השבועית, 28 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
כחלון ובנט/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

בשבוע האחרון הוצגו עוד שלוש הצעות לפסקת התגברות: בגרסה הצרה ביותר תתווסף פסקת התגברות לחוק למניעת הסתננות לישראל, שתאפשר לכלוא מבקשי מקלט שיסרבו לעזוב את הארץ למשך תקופות זמן ארוכות, בניגוד לפסיקת בג"ץ. גרסה נוספת, רחבה יותר, מבקשת להוסיף פסקת התגברות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולייצר מנגנון כללי שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק המתגבר על חוק היסוד - כלומר גם אם נקבע שהחוק סותר אותו. בגרסה הקיצונית ביותר, המבוססת על המודל הבריטי, יבוצע תיקון בחוק יסוד: השפיטה כך שתישלל לחלוטין היכולת של בג"ץ לפסול חוקים, והשופטים יוכלו רק להחזיר חוקים לכנסת לדיון נוסף.

מה נתניהו רוצה והאם אנחנו בדרך לבחירות?

זוהי שאלת מיליון הדולר שממשיכה לנקר במוחות בכירי המערכת הפוליטית מאז משבר חוק הגיוס שפרץ לפני שהכנסת יצאה לפגרה. על רקע הפרשות הפליליות והחשדות לשוחד, ישנם גורמים בכירים בקואליציה שסוברים שנתניהו לא ויתר על כוונתו לצאת לבחירות מוקדמות, ובכך להקדים את החלטת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגדו. גורמים בכירים אלה חוששים שפסקת ההתגברות, כמו משבר הגיוס לפניו, היא רק תירוץ.

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
מנדלבליט/ראובן קסטרו

היחסים הטעונים והרגישים בין הכנסת לבג"ץ הם אחד הנושאים הפופולריים ביותר עבור מצביעי הימין, ולכן זה יכול להיות נושא חם וקורץ ללכת עליו לקלפי, וכן הזדמנות לאגף את בנט מימין. בכירים בליכוד השתמשו בימים האחרונים באיום הבחירות כדי ללחוץ על שר האוצר כחלון להתפשר ולהסכים לפסקת התגברות רחבה. כחלון בתגובה אמר אתמול "רוצים בחירות? נלך לבחירות!", אך ראש הממשלה הוריד אתמול את הווליום של העימות, לעת עתה, כשסיכם עם כחלון על הקמת ועדה משותפת לקידום הנושא.

גורמים בסביבתו של נתניהו אומרים כי הוא אינו דוחף לבחירות, אלא כי הוא באמת רציני ומעוניין לקדם מהלך היסטורי של שינוי היחסים בין הרשויות בישראל. הם מציינים כי הוא אף החל בסדרת פגישות עם בכירי עולם המשפט בעבר ובהווה כדי לקיים איתם שיח בנושא. בעבר, נתניהו התנגד נחרצות ואף בלם יוזמות להחלת פסקת התגברות, ובקואליציה יש גם מי שחושד שריבוי הדיונים וההתייעצויות נועד פשוט למסמס את המהלך.

ישיבת הממשלה 25 בפברואר 2018. אמיל סלמן /הארץ, מערכת וואלה! NEWS
שקד/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן /הארץ

בכל מקרה, נראה שלעת עתה המתיחות סביב פסקת ההתגברות עדיין לא מעוררת משבר של ממש, אך בשבועות הקרובים, לקראת פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, היא עוד עשויה להלהיט את הקואליציה. אם ראש הממשלה יעבוד בהסכמה עם היועץ המשפטי לממשלה ובכירי מערכת המשפט, הוא עשוי לקבל גרסה כלשהי של הסדרה מחודשת יחסים עם בית המשפט, היא לא בהכרח לא תהיה מקובלת על הבייס הימני. אם הוא יתעקש על קידום גרסה רחבה של חקיקה שלא תזכה לגיבוי היועץ המשפטי לממשלה - לא יהיה לו את כחלון. הקלפים, כרגיל, בידיים של נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully