וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מנהרות נותרו ומה יעשה חמאס: השאלות אחרי חשיפת המנהרה ברצועה

15.4.2018 / 6:30

העובדה שהזרוע הצבאית לא מגיבה באגרסיביות על חשיפת המנהרות מעידה אולי על ההיקף שעוד נותר בידה ולהערכתה מצליחה להסתיר מהמודיעין הישראלי. על צה"ל להיערך לאפשרות כי מדובר בשקט מדומה מתוך החלטה אסטרטגית לבחור עיתוי מושלם לממש פיגוע גדול

צילום: שי מכלוף ודו"צ, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

בתום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 עמד מפקד פיקוד הדרום סמי תורג'מן בכניסה למחנה אוגדת עזה ואמר כי צה"ל הצליח לפגוע בעשרות מנהרות התקפיות שבנה חמאס. המספר נע סביב ה-30. מאוחר יותר חידדו בצה"ל את הנקודה ואמרו כי הכוחות נטרלו והשמידו רק את המנהרות עליהן ידעה קהילת המודיעין.

הביקורת הקשה במערכת הפוליטית על האופן שבו התייחס צה"ל לסוגיית המנהרות והמוכנות להתמודד עם הטיפול בהן בקו הגבול ובתמרון בעומק הניע תהליכים משמעותיים במערכת הביטחון במטרה לעצור את הזרוע הארוכה של חמאס. התשובה האולטימטיבית כללה שני רבדים: הקצאת תקציב משמעותי מאוד לבחינת כל טכנולוגיה שתדע לסייע לאיתור ונטרול מנהרות, ובמקביל רובד לא פחות חשוב: שילוב זרועות בין כל הגופים שיכולים להביא להצלחת הפרויקט, לא רק במערכת הביטחון אלא מחוצה לה כולל גופים אזרחיים בארץ ובעולם.

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל השמיד מנהרת טרור שחדרה לשטח ישראל בצפון רצועת עזה
ארבעה פעילי הג'יהאד האסלאמי נהרגו ב"תאונת עבודה" ברפיח
פעם שלישית בתוך שבוע: עפיפונים מהרצועה הציתו אש בשדות עוטף עזה

מעבדה לאיתור מנהרות, 15 באפריל. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
השמדת מנהרת חמאס שחדרה מרצועת עזה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

מהר מאוד הצליחה קהילת המודיעין לשרטט תמונת מצב שכוללת את שיטת בניית המנהרות, המשאבים שהקצה חמאס למשימה, חוליות החופרים, דרכי הונאה והתחבולה, סימנים מעידים ולא פחות חשוב דרכי הנטרול וההשמדה שלהן מהקרקע ומהאוויר. תהליך פיתוח והפיכתו למבצעי לא פחות מורכב מאשר שלב האיתור. חיל ההנדסה קיבל זריקת עידוד עם רכב של כלי הנדסה שתומכים את המשימה. במקביל הוחלט על הקמת החומה התת-קרקעית לסיכול מנהרות בהשקעה של מיליארדי שקלים . בשלב זה נבנו תשעה קילומטרים של חומה מתוך 66.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט הניח בראש סדר העדיפויות את איתור המנהרות ובניית החומה. שני צירים נפרדים. עד כה לא אותרו המנהרות בזכות פרויקט בניית המכשול, אלא בעקבות שילוב אוסף יכולות מהתחום המודיעיני, מחקרי, טכנולוגי והנדסי. מה שתומך את המדיניות של הרמטכ"ל לקדם בכל הכוח את הפרויקטים. נקודת התורפה של הפרויקטים הללו הן ההפגנות. ברגע שהחמאס זיהה את ההתקדמות ופריצת הדרך של צה"ל לאיתור מנהרות והשמדתן הוא האיץ את המלחמה על הגדר. הפגנות מדי יום שישי שהחלו מיד אחרי תפילות המסגדים והסתיימו לתוך הלילה לעתים עם הרוגים ועם עשרות פצועים בכמה מוקדים לאורך גבול עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
כוחות צה"ל בעימותים עם פלסטינים בגבול רצועת עזה. 13 באפריל 2018. ראובן קסטרו
ההפגנות הן חלק ממאמץ לפגוע במכשול התת-קרקעי. מהומות בגבול עזה בסוף השבוע/ראובן קסטרו

ככל שחלפו החודשים והפרויקט התרחב, קמו מפעלים וקצב בניית החומה התגבר, ניתן היה לראות את ההפגנות על הגדר מחריפות. הכלי העממי שבתחילת הדרך היה נראה כמו זבוב טורדני באוזנו של שומר גבול הפך להיות בעיה חמורה ומאיימת על הפרויקט. יותר מ-2,000 פלסטינים נפצעו ובוצעו עשרות ניסיונות להגיע אל הכלים ההנדסיים שבונים את החומה התת-קרקעית כדי להפריע לפרויקט. לפחות בשני מקרים הם הצליחו לפגוע ולהצית.

למרות זאת, טוענים בצה"ל כי חמאס לא הצליח לעכב את פרויקט בניית החומה בהתאם למדיניות הרמטכ"ל למעט מקרה אחד בו שוגרו פצצות מרגמה לעבר מוצב צה"ל בצפון רצועת עזה בציון יום השלושים למותם של פעילי חמאס וג'יהאד אסלאמי שנקברו תחת מנהרה התקפית שחפר החמאס לעבר ישראל והושמדה על ידי צה"ל. פרויקט בניית החומה התת-קרקעית בפיקודו של ראש המנהלת במשרד הביטחון תת-אלוף ערן אופיר מתקדם לפי הקצב המתוכנן. אך לא ברור מה יהיה בטווח הנראה לעין.

חידת מספר המנהרות של חמאס

חמאס מתצפת ורואה את ההתקדמות הישראלית בנטרול האיום הכי משמעותי שלו על ביטחון תושבי הנגב המערבי. הוא הצליח לשקם מנהרות התקפיות שנוטרלו חלקית במבצע "צוק איתן", הצליח לשפר את קצב בניית המנהרות מאז המבצע ושיפר את התכניות ההנדסיות שלהן, יותר ארוכות, מפותלות, כוללות חדרי שהייה, בונקרים לתחמושת ויכולת שינוע מהירה של חיילים חטופים מאזור לאזור בעקבות חיבור בין מנהרות באותו מרחב.

ממבצע "צוק איתן" אותרו חמש מנהרות התקפיות שחצו את גדר המערכת. כמה מנהרות נותרו לחמאס? בשבוע שעבר אמר גורם בכיר במערכת הביטחון שכל מספר שיגידו מומחים - יהיה מספר לא רציני, כי אף אחד בצד הישראלי לא באמת יודע כמה מנהרות יש. לכן, הנחת העבודה של צה"ל צריכה להיות שכל עוד פרויקט החומה התת-קרקעית לא הסתיים, חמאס ינסה לשקם מנהרות ישנות ולחפור מנהרות חדשות כדי להגיע לשטח ישראל.

איום המנהרות - כוחות צה"ל השמידו תוואי מנהרת טרור התקפית של החמאס שחדרה לשטח ישראל במרחב ג'באליה. דובר צה"ל
מנהרה שחדרה מאזור ג'בליה וסוכלה על ידי צה"ל בסוף השבוע/דובר צה"ל
טעות תהיה לחשוב שאין ביכולתה של הזרוע הצבאית בחמאס להגיב לאיתור המנהרות

על צה"ל לקחת בחשבון כי התסכול על השמדת המנהרות עלול להוביל את הזרוע הצבאית לתגובה. גורמים במערכת הביטחון העריכו לאחרונה כי העובדה שחמאס לא מגיב באגרסיביות לאיתור המנהרות מעידה אולי על היקף המנהרות שעוד נותרו בידו ולהערכתו הוא מצליח להסתיר מהמודיעין הישראלי אך ברגע שיישארו לו מנהרות בודדות הוא יגיב אחרת או ינסה לממש באמצעותן פיגוע גדול ולכך צה"ל צריך להיערך. לשנייה שבה הכול יתהפך. טעות תהיה לחשוב שאין ביכולתה של הזרוע הצבאית בחמאס להגיב לאיתור המנהרות על ידי צה"ל. השקט המדומה מבוצע מתוך החלטה וראייה אסטרטגית לבחור עיתוי נכון שישתלם לו לטווח הארוך. ביום שישי אמר קצין בכיר בפיקוד דרום על גבול עזה כשמולו אלפי מפגינים, "אם חמאס יגלה הזדמנות לחטוף חייל הוא לא יהסס לחטוף אותו". שחרור אסירים מבתי הכלא בישראל תמורת חייל חטוף תמיד סייע לו להסביר מדוע הביא למלחמה.

כרגע הנהגת חמאס התאהבה ברעיון ההפגנות האלימות לאורך גדר המערכת. היא התחילה עם מאות. עברה לאלפים וטיפסה בחודש האחרון להפגנות ענק שכוללות עשרות אלפי פלסטינים משולהבים. מאות מהם רצים אל הגדר ומסכנים את חייהם בניסיון לפגוע בגדר או לחדור לשטח מדינת ישראל. בגיבוי מצרים הם הצליחו לקבע את ההפגנות כפעולה לגיטימית מדי שבוע. הנהגת חמאס שאחראי על ההפגנות מקבלת גיבוי גם בזירה הבינלאומית וזה משתקף היטב בכלי התקשורת הזרים. כישלון של מדינת ישראל. כישלון כי מתקרב הרגע בו יהיה אפשר לקבוע באופן חד משמעי כי חמאס מנהלת מלחמת התשה על הגבול.

נשאלת השאלה עד מתי המצב יישמר לאורך הגבול? ברגע שחמאס יבין כי צה"ל מעמיד אותו עם הגב לקיר ומושך את מרבית המנהרות הוא עשוי לבצע שתי פעולות: הראשונה וההגיונית היא הפגנה אלימה שתפגע בכלים ההנדסיים ותגרום לעיכוב משמעותי בפרויקט. הפעולה השנייה והיא הקיצונית: פעולת טרור שתדרדר את האזור למלחמה אך יחזיר אותו אחורה בזמן ללא הישגים ואפילו עם סיכוי גבוה שיאבד את השלטון. כל עוד חמאס יבין שיש לו מה להפסיד - הוא יתאמץ לשמור על יציבות ושקט יחסי אך ימשיך לכרסם בפעילות הצבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully