וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת ענק בהונגריה נגד אורבן: "אנחנו הרוב, הבחירות לא היו נקיות"

15.4.2018 / 11:40

מתנגדי ראש הממשלה, שזכה בניצחון מוחץ על בסיס קמפיין שנאה נגד מהגרים, קראו לספירת קולות מחודשת ולאיחוד כוחות. הם הפגינו מחוץ לפרלמנט, ותקפו גם את האופוזיציה על כך שמועמדיה התחרו אלו באלו ופיצלו קולות. "הן פתטיות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

עשרות אלפי אנשים הפגינו אתמול (שבת) בבודפשט נגד ניצחונו של ראש הממשלה ויקטור אורבן בבחירות, שלטענתם היו לא הוגנות והתנהלו על בסיס "קמפיין שנאה" נגד מהגרים. אורבן גרף ניצחון מוחץ בבחירות ביום ראשון, והוא ימשיך לכהונה שלישית ברציפות כשמפלגתו "פידס" הצליחה לשמור על רוב של שני שלישים בפרלמנט.

המארגנים קראו לספירה חוזרת של הקולות, לתקשורת חופשית, לחוק בחירות חדש, כמו גם לשיתוף פעולה יעיל יותר בין מפלגות האופוזיציה, במקום ההתקוטטות שאפיינה את המרוץ.

זאת הייתה אחת ההפגנות הגדולות ביותר בהונגריה בשנים האחרונות, בממדים דומים למחאה ההמונית שהתעוררה אחרי שאורבן תכנן להטיל מס על השימוש באינטרנט לפני ארבע שנים, וכן להפגנת התמיכה באורבן שהתקיימה זמן קצר לפני הבחירות.

לקריאה נוספת בנושא
ברוב מוחץ: אורבן זכה בכהונה שלישית בבחירות בהונגריה

מחאה המונית נגד ממשלתו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבודפשט 14 באפריל 2018. רויטרס
מילאו את רחבת הפרלמנט. המפגינים, אתמול/רויטרס

פידס קיבלה 49% מהקולות ברשימה המפלגתית, ומועמדיה ניצחו ב-91 מתוך 106 מחוזות הבחירה האישיים, רובם באזורים הכפריים. מועמדי האופוזיציה מהשמאל ניצחו שני שלישים מהקולות במחוזות בודפשט. פילוג דומה נרשם בקרב הגילאים - מפלגתו של אורבן זכתה ב-37% תמיכה בקרב בני 30 ומטה, ואילו בקרב בני 50 ומעלה, התמיכה בה טיפסה ל-46%.

לפי הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, מערכת הבחירות לא אפשרה תחרות שווה בין המפלגות, אם כי באופן כללי נשמרו הזכויות הבסיסיות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש ממשלת הונגריה, אורבן, פונה לתומכים לאחר ההודעה על ניצחונו בבחירות 8 באפריל 2018. רויטרס
מציג את עצמו כמגנה של הונגריה. אורבן/רויטרס

המפגינים צעדו מבית האופרה אל מבנה הפרלמנט, השוכן לגדות נהר הדנובה, כשהם מנופפים בדגל הונגריה ובדגל האיחוד האירופי, כשהם שורקים וצופרים. "אנחנו הרוב", צעקו המפגינים בעודם הולכים על הדרכים הראשיות, בעוד שהכיכר מחוץ לפרלמנט כבר התמלאה באנשים. לפי המארגנים, היו כמאה אלף איש בעצרת. "ויקטור אורבן שכח מאיפה הוא הגיע", אמר אורס לניי, אחד המארגנים, לבאי העצר, שהגיבו בשריקות בוז עם ציון שמו של ראש הממשלה.

מחאה המונית נגד ממשלתו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבודפשט 14 באפריל 2018. רויטרס
אחת ההפגנות הגדולות ביותר בהונגריה בשנים האחרונות/רויטרס

בניגוד לעצרת התמיכה באורבן לפני הבחירות, שבה רוב מוחץ מקרב תומכיו היו מבוגרים וקשישים, המחאה בבודפשט משכה בעיקר צעירים. "אנחנו מאוכזבים ואני חושבת שרבים מאיתנו מאוכזבים מהתוצאות, שלדעתי לא היו נקיות", אמרה פלמה, בת 26, שהזדהתה רק בשמה הפרטי.

היא אמרה כי למפלגת השלטון היה יתרון לא הוגן. עם זאת, היא גם תקפה את מפלגות האופוזיציה. "הן פתטיות", אמרה. "זה נורא שהן כל כך חלשות ולא הצליחו להגיע לפשרה, אלא הרגו אחת את השנייה במקום לאחד כוחות למעננו".

מפלגת הימין הקיצוני יוביק והמפלגה הסוציאליסטית הן מפלגות האופוזיציה הגדולות ביותר.

מחאה המונית נגד ממשלתו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבודפשט 14 באפריל 2018. רויטרס
מחאה המונית נגד ממשלתו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבודפשט 14 באפריל 2018/רויטרס

במהלך הקמפיין, אורבן צייר את עצמו כמגנה של התרבות הנוצרית של הונגריה מפני ההגירה המוסלמית ביבשת, ושכנע מיליוני מצביעים, בעיקר באזורים הכפריים.

ואולם, התוצאות החלשות של האופוזיציה נגרמו בין היתר באשמתן, כשמועמדים יריבים פיצלו את ההצבעה נגד הממשלה בחמישה מחוזות בבודפשט, שבהם זכתה מפלגת השלטון בניצחון דחוק.

"היא לא קיימת", אמרה דיה שנסאי, בת 29, על האופוזיציה. היא הוסיפה כי כל מפלגות השמאל היו צריכות לאחד כוחות כדי שיהיה להן סיכוי טוב יותר להדיח את אורבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully