וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי על הרג המפגינים: "שאלות קשות על השימוש בכוח"

בהצהרה הביעו באיחוד האירופי דאגה מהרג תשעת הפלסטינים במהומות בגבול עזה, בהם עיתונאי ונער בן 14. "האיחוד האירופי חוזר על קריאתו לאיפוק מרבי", נמסר. עם זאת, נטען כי יש לבדוק גם את האלימות מהצד הפלסטיני. צה"ל: "לא מכוונים ירי לעיתונאים, הנסיבות נבדקות"

רויטרס

האיחוד האירופי הגיב היום (שבת) להרג תשעת הפלסטינים במהומות אתמול בגבול עזה, בהם נער ועיתונאי, ומסר בהצהרה כי הדבר "מעלה שאלה רצינית לגבי השימוש המידתי בכוח באירועים", עם זאת מדגישים כי "יש לבדוק גם את הדיווחים על זריקת האבנים ובקבוקי התבערה על כוחות צה"ל, והניסיונות לפגוע בגדר".

"האיחוד האירופי מביע צער עמוק על אובדן החיים", נמסר. "אנחנו מאחלים החלמה מהירה לכל הפצועים. כל הנוגעים בדבר צריכים לאפשר אספקה מהירה של ציוד רפואי לאלה הזקוקים לו, ולאפשר פינוי לבתי חולים מחוץ לעזה מסיבות הומניטריות".

"אני חוזרים על קריאתנו הקודמת לאיפוק מרבי. העדיפות צריכה להיות הימנעות מהסלמה ואובדן חיים. על הפלגים הפלסטיניים לפעול כדי לאפשר לרשות הפלסטינית לחדש את מלוא האחריות שלה בעזה, שהיא חיונית לשיפור מצבם של תושבי הרצועה", הדגישו. "האיחוד האירופי מוכן להמשיך לתמוך בתהליך בכל הכלים העומדים לרשותו".

עוד בוואלה! NEWS:
עם צלפים ותותחי מים: כך צה"ל הפתיע את חמאס וצינן את המחאה בגדר
דובר צה"ל: חמאס שילם למפגינים שיתקרבו לגדר; יצרנו הרתעה בגבול"
מחאת הצמיגים: "6 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל, בהם נער בן 14"

פלסטינים אבלים על מות הנער אללה אל-זמלי בגבול רצועת עזה ברפיח. רויטרס
היום שאחרי בעזה, הלווייתו של הנער בן ה-14 שנהרג במהומות/רויטרס

מניין ההרוגים בהפגנות ברצועת עזה מול גדר המערכת עלה הבוקר לתשעה, עם מותם של שניים מהפצועים אתמול - בהם העיתונאי יאסר מורתג'א שנורה בבטנו באזור חאן יונס. מורתג'א, בן 30 שעבד בסוכנות הידיעות "עין מדיה", פונה לבית חולים ברצועה, שם עבר ניתוח, אך בשעות הלילה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. בכמה כלי תקשורת פלסטיניים הופצו תמונות וסרטונים שלו מפונה על אלונקה כשהוא לבוש בווסט ועליו הכיתוב "עיתונות".

הרוג נוסף הוא נער בן 14, חוסיין מאדי, שאתמול ביקר מנהיג חמאס אסמאעיל הניה את משפחתו. בסכנין הפגינו היום מאות במחאה על הרג המפגינים, בהשתתפות חברי כנסת מהרשימה המשותפת.

גם מצרים הצטרפה לגינויים, ומשרד החוץ בקהיר אמר כי "השתתפות בתהלוכות בדרכי שלום היא זכות לגיטימית וצודקת". עוד קראה מצרים לקהילה הבינלאומית לפעול להשבת זכויות הפלסטינים, ולזכות למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים. ארגון "עיתונאים ללא גבולות" האשים את צה"ל בירי מכוון לעבר העיתונאי מורתג'א.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
העיתונאי יאסר מורתג?א שנהרג בעזה מירי צה"ל, 7 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
העיתונאי יאסר מורתג'א, שנהרג במהומות/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

ארגון העיתונאים פנה הערב לרמטכ"ל בבקשה שיבחן את הדיווחים לפיהם חיילים ירו לעבר עיתונאים בהפגנות. בפנייה מצוין בין היתר כי "אנחנו משוכנעים שצה"ל שותף לערכי הדמוקרטיה, לרבות חשיבות חופש העיתונות. עיתונאים נמצאים באזורי עימות כדי לדווח על המתרחש. צבא של מדינה דמוקרטית אינו אמור לפגוע בעיתונאים העושים את עבודתם".

משרד הבריאות הפלסטיני כלל במניין ההרוגים הנוכחי גם מפגין שנפצע בהפגנות בשבוע שעבר ומותו נקבע הבוקר בבית החולים. על פי הודעה שנמסרה אמש בהפגנה אתמול נפצעו 1,356 בני אדם - בהם 35 באורח קשה. 399 מהם נפגעו מירי חי, 16 מירי כדורי גומי, 143 משאיפת גז ו-25 מרסיסים.

היקף הפצועים דומה יחסית לזה שהיה בשבוע שעבר, אך מספר ההרוגים נמוך בכמחצית. היום נפצעו שמונה בני אדם נוספים מירי של צה"ל ממזרח לעזה, כך לפי דיווחים פלסטיניים. בצה"ל הגיבו לטענות ואמרו כי "צה"ל פועל מול ארגון הטרור חמאס המנסה להפוך את אזור הגדר עם ישראל למרחב לחימה, כשבמרחק של עשרות מטרים מהגדר מצויים יישובים ואזרחים ישראלים. המשימה של צה"ל היא להגן על יישובים אלה ולמנוע חדירה לישראל".

הפגנת תמיכה בתושבי עזה בסכנין. דוברות הרשימה המשותפת, מערכת וואלה!
הפגנת מחאה נגד הרג המפגינים, היום בסכנין/מערכת וואלה!, דוברות הרשימה המשותפת

"מזה שבועות צה"ל מזהיר מהתקרבות לגדר וקורא לתושבי עזה שלא לציית לחמאס ולהימנע מפעולות טרור ופעולות אלימות נגד ישראל", נמסר. "למרות זאת, מאז יום שישי שעבר צה"ל התמודד עם עשרות אלפים שמתקרבים לגדר, הכול בהובלת חמאס. כוחות צה"ל מתמודדים עם ירי, הנחת מטענים על הגדר, השלכת רימונים, יידוי בקבוקי תבערה ואבנים ומיסוך עשן".

עוד נמסר כי "צה"ל פועל בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי. הכלים שצה"ל משתמש בהם כוללים אזהרות, אמצעים לפיזור הפגנות, וכמוצא אחרון ירי באופן מדויק ומדוד. צה"ל לא מכוון ירי לעיתונאים. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי צה"ל נבדקות". הערב פרסמו בצה"ל תמונה של רימון שאותר בקרבת הגדר, המעיד על כוונות המפגינים.

מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל זרנוק, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
ותחי מים בגבול הרצועה, אתמול/ראובן קסטרו

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס למהומות ואמר כי "החג היה מהשקטים והבטוחים שידענו בשנים האחרונות. ההיערכות שלנו הוכיחה את עצמה. חמאס שולח טרוריסטים במסווה אזרחים לפגוע בריבונותנו, ובעולם מציגים את מצעד הטרור כמחאה אזרחית. זו חגיגת צביעות. בסוף השבוע אסד טבח 48 אזרחים מתוכם 8 ילדים ו-6 נשים. מזכ"ל האו"ם לא קרא להקים ועדת חקירה, מועצת הביטחון לא התכנסה, וה-BBC לא ראה".

(עדכון ראשון 17:13)

רימון שאיתר כוח צה?ל באזור מעבר קרני שבמרכז רצועת עזה  7 באפריל 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הרימון שאותר בקרבת הגדר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
כוחות צה"ל ערוכים על תלולית שהוכנה בקרבת הגדר/ראובן קסטרו
גבול רצועת עזה הפגנת הצמיגינים חיילים, 6 באפריל 2018. דובר צה"ל
פגיעה מוראלית. תותחי מים ומאווררי ענק/דובר צה"ל
מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
מפגינים באזור הגדר, אתמול/ראובן קסטרו
הפגנות בגבול רצועת עזה 6 באפריל 2018
פלסטיני מפונה במהלך העימותים. רויטרס
פינוי פצוע במהלך ההפגנה, אתמול/רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה 6 באפריל 2018
כוח צה"ל ליד גדר הגבול בקרבת פטריית עשן בעקבות הבערת הצמיגים. רויטרס
ג'יפ צה"לי ברקע מסך העשן של שריפת הצמיגים ליד הגדר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully