וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהשתלט על הונגריה, לאורבן נותר רק נשק אחד: הפחדה מפליטים

7.4.2018 / 13:25

ראש הממשלה, שמחפש כהונה שלישית ברציפות בבחירות ביום ראשון, התמקד בקמפיין כמעט רק בדבר אחד - אזהרות מפני קשר שנרקם נגד המדינה על ידי האו"ם, האיחוד והמיליארדר סורוס. לאופוזיציה המפולגת יש טקטיקה חדשה - לבחור במועמד בעל הסיכויים הרבים ביותר נגד מפלגת השלטון

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מתמודד על כהונה שלישית ברציפות ורביעית בסך הכול מאז 1998. לפי רוב הסקרים, מפלגת פידז' שבראשותו תגרוף כמחצית מהקולות, הרבה מעבר ליוביק, מפלגת הימין הקיצוני, המפלגה הסוציאליסטית וכמה מפלגות שמאל קטנות יותר.

לפי אורבן וממשלתו, הונגריה תדרדר לכאוס אם היא תהפוך ל"מדינת מהגרים" כמו צרפת ובלגיה. הוא טוען שבמקרה כזה, התקציבים הממשלתיים וכספי הסיוע של האיחוד האירופי שמיועדים למשפחות הונגריות, או למיעוט הצועני המונה כ-800 אלף איש, יופנו במקום זאת למהגרים - שנוכחותם תחליש את ביטחונה של הונגריה ותגביר את איום הטרור. אורבן, שאמר בעבר כי אירופה נמצאת תחת פלישה, הזהיר כי אם הונגריה תקלוט מהגרים, התפתחותה הכלכלית תגיע לקצה, תמיכתה באזורי הכפר תקטן ובודפשט "תשתנה לבל הכר".

עוד בנושא
בשל חוק העמותות: האיחוד האירופי פתח בהליכים נגד הונגריה
ראש ממשלת הונגריה: מדינתנו טעתה כששיתפה פעולה עם הנאצים

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בעצרת בחירות של מפלגת פידז' שבראשותו בעיר סקשפהרוואר, הונגריה. 6 באפריל 2018. רויטרס
מפלגתו תנצח בבירור במרוץ הבין-מפלגתי. אורבן בעצרת בחירות בעיר סקשפהרוואר, אתמול/רויטרס

אחרי שהקים גדר תיל לאורך גבולותיה הדרומיים של המדינה ב-2015 כדי לעצור את זרם המהגרים, רקם אורבן תאוריית קונספירציה סבוכה, שלפיה האיחוד האירופי, האו"ם, המיליארדר ההונגרי-אמריקני ג'ורג' סורוס וארגוני חברה אזרחית קשרו קשר כדי לאלץ את הונגריה לקלוט אלפי מהגרים, רובם מוסלמים, כדי להחליש את עצמאותה ואת הזהות והתרבות הנוצרית שלה. בחודש שעבר, הוא אמר כי "צבא שכירי החרב של סורוס", שמונה כ-2,000 איש לטענתו, "מקבל כסף כדי להפיל את הממשלה" בבחירות הקרובות.

עם זאת, התחזיות לגבי זהות הזוכים ב-199 מושבי הפרלמנט סבוכות. במערכת הבחירות המורכבת של הונגריה, הבוחרים מטילים שני פתקים - אחד עבור מועמד במחוז הבחירה שלהם והשני עבור מפלגה. בעוד שברור שמפלגת השלטון תנצח במרוץ בין המפלגות, שבו 93 מושבים, ישנה אי-ודאות רבה לגבי התוצאות ב-106 מחוזות הבחירה האישיים.

על אף שמועמדי האופוזיציה ניצחו רק עשרה מחוזות בחירה אישיים ב-2014, עתה הם דוחקים בתומכים להצביע טקטית עבור המועמד בעל הסיכויים הרבים ביותר לנצח את מועמד מפלגת השלטון. "הבוחרים עשויים שלא להצביע למפלגה המועדפת או על המועמד המועדף, אלא לזה עם הסיכוי הגדול ביותר להביס את פידז'", אמר מנהיג המפלגה הלאומנית, גאבור וונה.

למרות זאת, לא ברור עד כמה תעבוד הטקטיקה הזאת. "כל עוד האופוזיציה מפולגת, קמפיין הפליטים מספיק כדי להשאיר את בסיס התמיכה שלו (של אורבן) מאוחד ומגויס", הסביר בלאש בושקיי, מומחה פוליטי במכון המחקר "רעיון" שבבודפשט.

עוד באותו נושא

המיליארדר היהודי שהפך לאויב הימין בעולם

לכתבה המלאה
ג'ורג' סורוס. AP
אורבן טען כי "צבא שכירי החרב של סורוס" מקבל כסף כדי להפיל את ממשלתו. סורוס/AP

כחלק ממאבקה בסורוס, הגישה לאחרונה הממשלה לפרלמנט חבילת חוקים, המכונה "לעצור את סורוס". לטענתה, היא נועדה לסגור "פרצות בחוק". זולטן קובאש, דובר הממשלה, אמר כי "אותם ארגונים לא ממשלתיים לכאורה מסווים את עצמם כנדבנים וארגוני זכויות אדם פועלים למעשה נגד חוקי המדינה והאיחוד האירופי, כשהם עוזרים להגירה הבלתי-חוקית". החוק טרם עבר, אך השפעותיו ניכרות בשטח. "אנחנו מצנזרים את עצמנו למען ביטחוננו, אנחנו לא עובדים עוד כפי שעבדנו בעבר", אמרה אנסטינה קליוס, מ"ארגון הסולידריות עם מהגרים של הונגריה".

מנהיגי האופוזיציה דוחים את טענותיו של אורבן ולפיהן הם נשלטים על ידי סורוס ותומכים בהגירה מאסיבית. "זאת הזיה", אמר גרגליי קרקסוני, המועמד המרכזי של המפלגה הסוציאליסטית ושל מפלגת "הדיאלוג" שבראשותו. "מאחר שהם לא יכולים למשול, הם מנסים להחזיק בשלטון דרך הטעיית העם".

לדברי וונה, מנהיג מפלגת יוביק מהאופוזיציה, מפלגתו מתנגדת נחרצת להגירה, "אך אנחנו לא רוצים לעשות מניפולציות ולהפחיד אנשים עם הנושא הזה".

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בעצרת בחירות של מפלגת פידז' שבראשותו בעיר סקשפהרוואר, הונגריה. 6 באפריל 2018. רויטרס
למצביעים השמרנים בהונגריה אין חלופה אמיתית. תומכי אורבן בעצרת בחירות בסקשפהרוואר, אתמול/רויטרס

חלק מהמומחים סבורים כי עבור המצביעים השמרנים בהונגריה, אין אלטרנטיבה פרט לאורבן. "לרוע מזל, למצביעי הימין שמאוכזבים מאורבן אין אלטרנטיבה שמרנית דמוקרטית כמו המפלגה הנוצרית דמוקרטית בגרמניה או מפלגתו של מקרון בצרפת", אמר פול לנדוואי, עיתונאי ומחבר הספר "אורבן: האיש החזק של הונגריה". "מי שכועס עליו יכול להראות זאת רק אם לא ילך לקלפי", אמר.

הדבר היחיד שעליו מסכימות מפלגות האופוזיציה הוא הצורך בשינוי מוחלט של חלקים נכבדים מהמדיניות של אורבן, שבהם הם רואים אנטי-דמוקרטיים. הם מבטיחים להשיב את מערכת האיזונים ובלמים, להרחיב את חופש הביטוי, להצטרף לרשות התביעה האירופית כדי לחזק את המאבק בשחיתות ולהקצות כספים רבים יותר לחינוך, למערכת הבריאות ולמלחמה בעוני. "המשטר של אורבן הוא שילוב בין דמוקרטיה לדיקטטורה", אמר קרקסוני. "זאת לא עוד מערכת בחירות, אלא בחירות על הסדר החברתי שהתגבש בהונגריה".

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בעצרת בחירות של מפלגת פידז' שבראשותו בעיר סקשפהרוואר, הונגריה. 6 באפריל 2018. רויטרס
אורבן נואם בעצרת תומכים בעיר סקשפהרוואר שבהונגריה, אתמול/רויטרס
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בעצרת בחירות של מפלגת פידז' שבראשותו בעיר סקשפהרוואר, הונגריה. 6 באפריל 2018. רויטרס
תומכי אורבן ומפלגת פידז' בסקשפהרוואר, הונגריה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully