וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ברזיל לשעבר והמועמד המוביל בסקרים יישלח למאסר

5.4.2018 / 15:59

העליון במדינה קבע כי לולה דה סילבה, שהורשע בפרשת שחיתות, יתחיל בריצוי 12 שנות המאסר שלו גם בזמן ערעורו. ההחלטה סוללת את פסילתו מריצה בבחירות, אך מפלגתו מבטיחה להמשיך להיאבק

נשיא ברזיל לשעבר לולה דה סילבה מגיע לביתו, 4 באפריל 2018. רויטרס
איבד מהפופולריות שלו. דה סילבה בדרך לביתו, אתמול/רויטרס

בית המשפט העליון של ברזיל פסק הלילה (חמישי) כי הנשיא לשעבר לולה דה סילבה יישאר במעצר בזמן שהוא מערער על הרשעתו בשחיתות. להחלטה צפויות השלכות נרחבות על המדינה המפולגת ועל הבחירות הקרובות.

אחרי כמעט 11 שעות של דיונים, שלעתים התלהטו, השופטים פסקו ברוב של שישה מול חמישה כי דה סילבה לא יישאר חופשי בזמן הערעור על 12 שנות המאסר שהוטלו עליו. הנשיא לשעבר רואה בתיק נגדו עלילה שנועדה למנוע ממנו להתמודד בבחירות באוקטובר.

למרות הרשעתו ושורת אישומים נוספים בגין שחיתות שעומדים נגדו, דה סילבה עדיין מוביל בסקרים. בעקבות ההחלטה, הוא צפוי להיכנס לכלא בקרוב, אולם לפחות לא עד השבוע הבא בשל פרוצדורות טכניות.

דקות לאחר הכרעת בית המשפט, מפלגת הפועלים, ששלטה במדינה מ-2003 ועד 2016, הכריזה כי היא תמשיך במאבק. "לעם הברזילאי יש זכות להצביע ללולה, מועמד התקווה", נכתב בחשבון הטוויטר שלה. מפלגת הפועלים תגן על מועמדותו ברחובות ובכל בית משפט".

לקריאה נוספת בנושא
מכה לשמאל בברזיל: נדחה ערעורו של הנשיא לשעבר לולה שהורשע בשחיתות

חגיגות בברזיליה, ברזיל אחרי ההחלטה של בית המשפט בעניינו של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה, 4 באפריל 2018. רויטרס
חגיגות בברזיליה לאחר החלטת העליון/רויטרס

הדיון בבית המשפט העליון חשף עד כמה רגישה הסוגיה בזמן שברזיל טרם התאוששה ממיתון כבד ונמצאת בשנה הרביעית של פרשת שחיתות ענקית, שהכתימה חלק ניכר מאליטה הפוליטית במדינה, כולל את דה סילבה.

מיליוני תושבים צפו בדיון דרך מסכי הטלוויזיות, ואחרי הקראת ההחלטה, נשמעו זעקות וקולות של זיקוקים בריו דה ז'נרו ובסאו פאולו, שתיים מהערים המרכזיות ביותר במדינה הדרום אמריקנית.

דה סילבה נהנה מפופולריות רבה אחרי שתי כהונותיו הרצופות בין 2003 ל-2010, אבל הפך לדמות שנויה במחלוקת בשל פרשת השחיתות המכונה "שטיפת מכוניות". הוא הורשע ביולי בקבלת טובות הנאה מחברת בנייה, אך הוא מכחיש את הטענות נגדו בתיק הזה ובתיקים נוספים נגדו שטרם החל משפטם. בינואר, נדחה ערעורו בבית משפט לערעורים ועונשו אף הוארך.

מבחינה טכנית, החלטת בית המשפט העליון אינה פוסלת את דה סילבה מלהתמודד בבחירות. ועדת הבחירות העליונה תקבל את ההחלטה הסופית לגבי המועמדים באוגוסט, אך היא צפויה לדחות כל ניסיון של הנשיא לשעבר להשתתף במרוץ בשל חוק הפוסל מועמדים בעלי עבר פלילי.

חבר הקונגרס ג'ייר בולסונרו, איש ימין הנמצא במקום השני בסקרים, בירך על ההחלטה והשמיע את דעתם של רבים. "ברזיל מקווה שאחרי ההחלטה, סרג'יו מורו יורה על מעצרו כדי להוכיח שהשחיתות איננה עובדת", אמר מחוץ לקונגרס בברזיליה בזמן הדיון. "אסור לנו שהפוליטיקאים יתנגדו ככה יותר. נוכלים לא צריכים קולות, אלא צריכים תאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully