וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן, פוטין ורוחאני בפסגה על סוריה: נפעל למען שלום ויציבות

שלושת מנהיגי המדינות, המגבים צדדים יריבים במלחמה, דנים בהתפתחויות בשטח וינסו לקדם הסדר לסיום הסכסוך. השפעתם צפויה להתגבר אם ארה"ב תסיג את כוחותיה, כפי שטראמפ רוצה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיאי טורקיה, רוסיה ואיראן נפגשים היום (רביעי) באנקרה, במסגרת פסגה משולשת שתעסוק במלחמה בסוריה. שלוש המדינות פועלות להפחתת האלימות במדינה, על אף שהן תומכות בצדדים שונים - ולדימיר פוטין וחסן רוחאני תומכים בנשיא סוריה בשאר אסד, בעוד שרג'פ טייפ ארדואן מגבה את המורדים.

בהצהרה שמסרו השלושה נאמר הם ימשיכו בשיתוף פעולה ויאיצו את המאמצים "להבאת השלום והיציבות לסוריה". שלוש המדינות הן חלק מהמעצמות שהתערבו צבאית בסכסוך הממושך, והשפעתן צפויה לגבור במקרה שארצות הברית תסיג את חיילה, כפי שרוצה הנשיא דונלד טראמפ.

בין הסוגיות המרכזיות בדיונים הן עתידו של אסד, חזרת הפליטים וניסוח חוקה חדשה למדינה. בטרם החלה הפסגה, אמר פוטין כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הובס בסוריה, אך עדיין יכול להוציא לפועל פיגועים ברחבי העולם.

לקריאה נוספת בנושא
"המוות מגיע אליכם": הסכם פינוי ראשון של המורדים מפרברי דמשק

פגישה משולשת בין ארדואן פוטין ורחואני בטורקיה 4 באפריל 2018. רויטרס
מנסים להתגבר על המחלוקות. פוטין, ארדואן ורוחאני/רויטרס

למרות ההבטחות לשיתוף פעולה, חילוקי הדעות עלו גם במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת של השלושה. רוחאני אמר לארדואן ולפוטין כי על מחוז עפרין, שנכבש על ידי צבא טורקיה והמורדים הסורים מידי הכורדים, לעבור לידי צבא סוריה. "ההתפתחויות במחוז יכולות להיות יעילות רק אם אין לא יפרו את שלמותה הטריטוריאלית של סוריה", אמר.

ארדואן, מנגד, אמר כי שלמותה הטריטוריאלית של סוריה תלויה בהתרחקותה מארגוני הטרור, ברמיזה לתמיכה של ארצות הברית במיליציה הכורדית YPG, שאותה מגדירה אנקרה כאויב. עם זאת, הוא הוסיף כי התקווה להצלחה בפתרון הסכסוך בסוריה גדלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא טורקיה ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לוחצים ידיים במסיבת עיתונאים באנקרה, טורקיה, 3 באפריל 2018. רויטרס
מהדקים יחסים. פוטין וארדואן, אתמול/רויטרס

פוטין הגיע כבר אתמול לאנקרה, בביקור מדיני ראשון שלו מאז ניצח בבחירות בחודש שעבר. הוא וארדואן השתתפו דרך שיחת וידאו בטקס לחניכת תחילת העבודות על תחנת הכוח הגרעינית הראשונה של טורקיה, שנבנת בסיוע של רוסיה. עלות המיזם, שנבנה לחופי הים התיכון, מוערך ב-20 מיליארד דולר והתחנה צפויה לפעול במלואה עד 2023.

שני המנהיגים, שהפכו למקורבים בשנים האחרונות אחרי התקרית שבה הופל מטוס קרב רוסי על ידי טורקיה ב-2015, דנו בהאצת העסקה לקניית מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400, שמדאיגה את נאט"ו, שבה חברה טורקיה. ארצות הברית אף הזהירה כי מדינות שירגשו ציוד צבאי רוסי עשויות לספוג סנקציות. ארדואן אמר כי ייתכנו עסקאות נוספות עם רוסיה, אך לא פירט.

(עדכון ראשון: 14:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully