וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רודן פרנואיד: מתקפת החיוכים של קים מציבה אותו לצד מנהיגי העולם

7.4.2018 / 20:13

ביקורו בסין היה הראשון של מנהיג צפון קוריאה מאז עלה לשלטון ב-2011, אחרי שביסס את משטרו בשנים האחרונות. לקראת הפסגה עם טראמפ, הוא צובר הישגים דיפלומטיים שעשויים להקל על הבידוד של ארצו ומושך זמן בעודו מסתיר את כוונותיו האמתיות

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

לצד אשתו, כשהוא מתקבל במשמר כבוד ונהנה מארוחות פאר, קים ג'ונג און עשה את בכורתו הבינלאומית כמנהיג קוריאה הצפונית בזמן שביקר בבירתה של המדינה המאוכלסת ביותר בעולם. ביקורו "הלא-רשמי" של קים בסין השבוע היה הפעם הראשונה שבה הוא יוצא מגבולות ארצו מאז עלה לשלטון ב-2011, והוא סייע לו בטיפוח התדמית שהוא מנסה לייצר לעצמו לאחרונה - כמנהיג הזוכה לכבוד מצד מעצמות העולם.

על אף התקררות ביחסים בין שתי השכנות, נשיא סין שי ג'ינפינג פרס שטיח אדום בפני קים, שהגיע מפיונגיאנג ברכבת משוריינת ובה 21 קרונות. הרכבת, המצוידת לפי העדויות ביין צרפתי משובח, במסכי טלוויזיה שטוחים ובמושבי עור, עברה מסע בן 14 שעות עד שהרודן הצעיר נועד עם השליט של שכנתו הגדולה מצפון.

עוד על המסע הראשון של קים
בנוכחות קים: אמנים דרום קוריאנים הופיעו בקונצרט בצפון
אחרי יותר מעשור: מנהיגי קוריאה ייפגשו בחודש הבא

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, מנופף מהרכבת שעמה הגיע לביגי'ינג, סין, 28 במרץ 2018. רויטרס
נינוח ומחויך. קים מנופף מהרכבת בסין/רויטרס

גורמים שונים העריכו כי הרכבת המסתורית והשיירה הגדולה שעשתה את דרכה בבייג'ינג אכן מכילה את קים, אך סין וקוריאה הצפונית שמרו בקרבן את הפרטים על מפגש הפסגה עד ששחררו חלק מהם כעבור יומיים.

בדומה להערכות, השניים עסקו בעיקר בהבטחתו של קים להתפרק מנשק גרעיני במסגרת הסדר עם ארצות הברית, יוזמה שמעסיקה את דרום-מזרח אסיה ואת ארצות הברית ללא הפסקה מאז הסכים הנשיא דונלד טראמפ במפתיע לקבל את הצעתו למפגש ראשון מסוגו.

פניו של קים היו מחויכות כשלחץ את ידו של שי, המנהיג הזר הראשון שעמו הוא נפגש אי-פעם. נשיא סין פילס לעצמו את הדרך להנהיג את ארצו בעשורים הקרובים, אחרי שהסיר את מגבלות הכהונה, ומנהיג קוריאה הצפונית נראה כמי שמעוניין לפייסו. השיחות גרמו לקים הצעיר להרגיש סוף סוף כאחד משועי עולם, ואילו שי הבטיח את החותמת שלו בכל משא ומתן אזורי.

סין אמנם מעוניינת, לפחות באופן מוצהר, בפירוק נשקה הגרעיני של קוריאה הצפונית, אך היא אינה רוצה לראות זאת דרך קריסת המשטר הידידותי בפיונגיאנג ואיחוד חצי האי הקוריאני תחת שלטון פרו-מערבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא סין שי ג'ינפינג, בבייג'ינג, מרץ 2018. רויטרס
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא סין שי ג'ינפינג, בבייג'ינג, מרץ 2018/רויטרס

המנהיג הצפון קוריאני המשיך למעשה במסורת המשפחתית, שבמסגרתה הגיעו אביו וסבו לסין ברכבת, אך גם הכניס בה חידושים ונופך מודרני יותר. אשתו, רי סול-ג'ו, הצטרפה אליו ושיוותה לביקור תדמית רכה יותר. קים אף לא היה מלווה כאביו בבכירי הצבא, אלא בבכירי הדרג הפוליטי.

הניחוח האזרחי של הביקור יכול להעיד גם על כך שהרודן הצעיר כבר בטוח בשלטונו ולא חושש מהפיכה צבאית של הגווארדיה הישנה. הטיהור, שהחל בהוצאה להורג של דודו העוצמתי בתחילת שלטונו, הסיר דמויות רבות שבעיני קים נתפסו כאיום על כסאו השברירי. הפרנויה התחלפה בביטחון עצמי ובמתקפת חיוכים, שאת תכליתה האמיתית ניתן רק לנחש.

חיוכים במקום טילים

ההפשרה המטאורית במתיחות בחצי האי הקוריאני היא מקור לאופטימיות מצד אחד, אולם ההיסטוריה של המשטר בפיונגיאנג מחייבת גישה זהירה וסקפטית ביחס לכוונות האמתיות של המנהיג החידתי. אם 2017 התאפיינה באיומים על כמעט כל מדינה על כדור הארץ ובניסויים למכביר, המחצית הראשונה של 2018 מסתמנת כהפוכה לחלוטין.

התמונות הקשוחות ממפעלי הטילים והנשק התחלפו בחיוכים ובלחיצות ידיים של קים, שפינה זמן להיפגש עם כוכבות פופ דרום קוריאניות ועם גורמים בוועד האולימפי הבינלאומי. מאז נובמבר לא ערכה פיונגיאנג שום ניסוי, וקים שב על הבטחתו כי ינצור את השיגורים בזמן השיחות עם ארצות הברית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בעצרת בריצ'פילד שבמדינת אוהיו, 29 במרץ 2018. רויטרס, רויטרס
לא ברור למה הוא מצפה מהפסגה עם קים. טראמפ/רויטרס, רויטרס

כנראה שרק בעוד כמה חודשים, או שנים, ניתן יהיה לדעת מה היו כוונותיו האמיתיות של קים. אם הגישה הפייסנית, שניצניה ניבטו במהלך נאומו לרגל השנה החדשה וצמחו ברבעון הראשון שלה, הייתה כנה ונבעה מהסנקציות ההדוקות שהטילה עליה הקהילה הבינלאומית. או שמא היה זה עוד מאותו מתכון צפון קוריאני ידוע, נכונות מדומה למגעים דיפלומטיים כדי להקל על הלחץ הכלכלי עד לרגע שבו שוב יהיה משתלם להמשיך בפיתוח תכנית הגרעין והטילים.

לקים משתלם למשוך זמן. הוא צעיר משמעותית - בן 34, לפי ההערכות - מיתר המנהיגים שמעורבים במשבר בחצי האי - שי בן 64, מון בן 65 וטראמפ בן 71. הוא יישאר הרבה אחריהם - בהנחה שלא יוותר על השלטון ויתאהב לפתע בדמוקרטיה - והקלה במצב הכלכלי של נתיניו חיונית למשטרו. עצירת הפעילות הגרעינית למשך תקופה מסוימת לא אמורה לפגוע בתכניות ארוכות הטווח שלו.

תאריך ומיקום רשמיים אמנם לא נקבעו עוד, אך דומה שההכנות למפגשו ההיסטורי עם טראמפ נמשכות במלוא המרץ. דיפלומטים של שתי המדינות מתרוצצים בבירותיהן של מדינות אירופיות ניטרליות, ומטבע הרגישות שבמגעים, הודעה רשמית צפויה רק כשכל הקצוות הרבים ייסגרו.

תמונת לוויין של כור הפולטוניום שביונגביון, לוויין , פברואר 2018. רויטרס
פעילות מחשידה. כור הפלוטוניום ביונגביון/רויטרס

הציפיות של טראמפ לא ברורות. האיש שאיים ב"אש ובזעם" וכינה את קים בשלל תיאורי גנאי ילדותיים ולעג למאמצים הדיפלומטיים של שר החוץ שלו, לפתע מצטייר כיונה שוחרת שלום. מה הוא מקווה להשיג מהמפגש עם עמיתו הצפון קוריאני נותר תעלומה, במיוחד אחרי שהדיח את רקס טילרסון, שכלל לא היה מעורב בסוד העניינים, ואת היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר. במקום הוא מינה שני נצים - מייק פומפאו, ראש ה-CIA, וג'ון בולטון, השגריר לשעבר באו"ם, בהתאמה - שצידדו בעבר במהלומה צבאית נגד פיונגיאנג.

עד אותה פגישה עתידית, המערב ושכנותיה של קוריאה הצפונית ממשיכים לפקוח עיניים מקרוב. שר החוץ של יפן, הספקנית יותר והפסימית יותר מאשר קוריאה הדרומית, אמר כי ישנם סימנים לכך שקוריאה הצפונית מתכוננת לניסוי גרעיני נוסף, דווקא בימים אלו. ההערכות הללו מתבססות על צילומי לוויין מכור הפלוטוניום, שבו תועדו עבודות חשודות.

כך או כך, בהנחה שהפגישה עם טראמפ אכן תצא לפועל, וללא קשר לתוצאותיה, קים מרוויח בחודשיים האחרונים נקודות דיפלומטיות רבות ותמונות לאלבום, שמציבות אותו בשורה אחת עם מנהיגי העולם.

(עדכון ראשון 4.4, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully