וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט עליון לשעבר בארה"ב: לבטל את התיקון המאפשר לשאת כלי נשק

ברקע המחאה הגוברת ברחבי המדינה קרא ג'ון פול סטיבנס - ששימש שופט בבית המשפט העליון במשך 30 שנה - לבטל לחלוטין את התיקון השני: "שריד מהמאה ה-18. טראמפ מתנגד נחרצות: "על הרפובליקנים לשלוט תמיד בעליון!"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

ג'ון פול סטיבנס, לשעבר שופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית, קרא לביטול התיקון השני בחוקה המקנה לאזרחים זכות לשאת כלי נשק, אך היום (רביעי) הכריז הנשיא דונלד טראמפ כי הסעיף השנוי במחלוקת לעולם לא יבוטל.

סטיבנס בן ה-97, שכיהן כשופט עליון במשך 35 שנה עד שפרש ב-2010, הוא אחת הדמויות הבולטות ביותר שמצטרפות לוויכוח הוותיק על אלימות כלי הנשק בארצות הברית. הוויכוח פרץ מחדש אחרי הטבח בתיכון בפלורידה בחודש שעבר, אז הרג תלמיד לשעבר 17 תלמידים ואיש הוראה. תקרית הירי הובילה לתנועת מחאה של צעירים נגד הקלות שברכישת כלי נשק קטלניים, כולל הפגנות ענק ברחבי המדינה במהלך יום שבת האחרון.

"מעט מאוד פעמים בחיי ראיתי מחויבות אזרחים מצד תלמידי תיכון ותומכיהם כפי שראיתי ביום שבת האחרון בוושינגטון ובערים גדולות אחרות ברחבי המדינה", כתב סטיבנס במאמר דעה בניו יורק טיימס. "ההפגנות האלו ראויות לכבוד מצדנו".

הצעתו מרחיקת לכת יותר מדרישות המפגינים, שקוראים להגבלות מדודות יותר, כמו העלאת גיל המינימום לרכישת כלי נשק מ-18 ל-21 ועריכת בדיקות רקע מקיפות יותר לרוכשים.

לקריאה נוספת בנושא
"הולכים לעשות שינוי": מאות אלפים הפגינו בארה"ב למען הגבלת כלי הנשק

שופט בית המשפט העליון של ארה"ב לשעבר, ג'ון פול סטיבנס, 2014. AP
מונה על ידי הנשיא פורד. השופט סטיבנס/AP

טראמפ תמך נחרצות בתיקון במהלך קמפיין הבחירות ב-2016, אך אחרי הירי בפלורידה, הוא העלה כמה הצעות להטלת מגבלות על רכישת כלי נשק, כמו הרחבת בדיקות הרקע. היום הבהיר שוב את עמדתו הרחבה בנושא, כשכתב בחשבון הטוויטר שלו: "התיקון השני לעולם לא יבוטל! על אף שהדמוקרטים היו שמחים לראות את זה קורה ולמרות דבריו של שופט בית המשפט העליון לשעבר סטיבנס, אין סיכוי. אנחנו צריכים יותר רפובליקנים ב-2018 וצריכים לשלוט תמיד בבית המשפט העליון!".

כריס קוקס, מנהל לובי הנשק איגוד הרובאים הלאומי (NRA), כינה את הרעיון לביטול התיקון השני "קיצוני". לדבריו, "אנחנו נמשיך להיאבק ללא התנצלות בזכות הבסיסית הזאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טראמפ מגן על התיקון השני

במאמרו תיאר סטיבנס כיצד בית המשפט העליון צמצמם את הזכות במהלך המאה ה-20 ותיאר את החשש שהוביל להעברת התיקון - שהצבא הפדרלי עלול לאיים על המדינות השונות בשנותיה הראשונות של ארצות הברית - "שריד מהמאה ה-18". התיקון קובע כי "מאחר שמיליציה ערוכה היטב נחוצה לביטחונה של מדינה חופשית, אין להגביל זכותם של בני-אדם להחזיק נשק ולשאתו".

לדברי השופט לשעבר, ביטול התיקון "ימחק את התקנה החוקית היחידה המגנה על מכירת כלי נשק בארצות הברית, בשונה מכל שוק אחר בעולם". הוא הוסיף כי "ילדינו יהיו בטוחים יותר ויוקיר את זכרם של רבים, למעשה רבים מדי, מקרב הקורבנות האחרונים מאלימות כלי הנשק". סטיבנס, שמונה על ידי הנשיא הרפובליקני ג'רלד פורד, קרא בעבר לשינויים בתיקון.

מפגינים במחאת הנשק, וושינגטון, ארה"ב, 24 במרץ 2018. רויטרס
התנועה הולכת וגדלה. מחאה נגד אלימות כלי הנשק בוושינגטון/רויטרס

רק שני שלישים מחברי הקונגרס יכולים להציע שינויים בחוקה, או אסיפה חוקתית שכינונה זקוק לתמיכת שני שלישים מהמדינות. כדי שיתקבלו, שלושה רבעים מקרב 50 המדינות צריכות לקבל את אותם שינויים. מרבית הצעות השינוי מעולם לא התקבלו ורק אחד התיקונים בוטל. התיקון ה-27, העוסק במשכורותיהם של המחוקקים, הוא האחרון שהתקבל. הוא אושרר ב-1992, על אף שעלה לראשונה ב-1789.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully