וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעלה אחת יותר מדי: החישוב השגוי של פוטין

27.3.2018 / 1:30

אחד האסטרטגים הגדולים בעולם העדיף רווח טקטי לטווח קצר והפסיד מבחינה אסטרטגית, כשחייב את המערב להגיב לניסיון החיסול בגז עצבים ולצופף את שורותיו. גירוש הדיפלומטים ההמוני יחזק את תחושת הרדיפה ברוסיה, אך הרצון הטוב לשפר את היחסים עם הקרמלין התפוגג

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

העולם אמנם אינו רגיל לזה, אבל גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יכול לטעות. ופרשת הרעלת הסוכן הכפול לשעבר סרגיי סקריפל, שמבחינתה של מוסקבה ברור מדוע מדובר בבוגד, ובתו יוליה, הייתה טעות אסטרטגית. היא הביאה רווח בטווח הקצר - אין ספק שפוטין הצליח להפחיד סוכנים כפולים ועריקים וגם הביא לזקיפות קומה לאומית, והראה לאזרחי ארצו שידה הארוכה של המדינה תשיג את כל הפוגעים בה תחת הנהגתו הנחושה. העובדה שהדברים קרו ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות ודאי סייעה לו.

ואולם, זו בדיוק הנקודה הבעייתית. פוטין, שלא כדרכו, פעל למען רווח טקטי לטווח קצר, אך הפסיד הפסד אסטרטגי לטווח ארוך יותר. מטרתו האסטרטגית של נשיא רוסיה היא לפורר את החזית המערבית נגד רוסיה ולפגוע בארגונים המערביים החשובים ביותר, ובראשם ברית נאט"ו והאיחוד האירופי. היו לו הצלחות רבות בנושא ונראה שלעתים הוא נמצא כפסע מהשלמת היעד שלו.

לקריאה נוספת בנושא
בעקבות הרעלת המרגל בבריטניה: טראמפ מגרש 60 דיפלומטים רוסים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפני פגישות עם המועמדים שהשתתפו בבחירות האחרונות לנשיאות, קרמלין מוסקבה, רוסיה 19 במרץ 2018. רויטרס
קירב את המערב. פוטין/רויטרס

בארצות הברית, הנשיא הוא אדם שעד לרגע זה לא אמר על נשיא רוסיה מילת ביקורת אחת, כשארגוני ימין ושמאל קיצוניים באירופה הנתמכים על ידו ומבקשים לרסק את גוש האירו ובהמשך לפורר את האיחוד האירופי, זכו בהצלחות לא מעטות. בין הדוגמאות לכך היו הברקזיט בבריטניה והעלייה המשמעותית בכוחם של הפופולסיטים והקיצונים שאולי ירכיבו את הממשלה באיטליה.

הרעלת קריספל שינתה זאת. ובמיוחד הדרך שבה נעשתה: אם קצין המודיעין לשעבר היה נפגע בתאונת פגע וברח מסתורית, עוד היה מקום לספק ושוחרי טובתה של רוסיה היו יכולים לבוא ולטעון שהנסיבות אינן ברורות. עם זאת, כשכמה בני אדם מורעלים בגז עצבים שמקורו רוסי - והרי זו חלק מהמטרה, הרתעה - ומצטרפים לסוכן הקג"ב לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו, שחוסל בחומר רדיואקטיבי שמקורו גם הוא רוסי, ולעוד כ-20 אזרחים רוסים שערקו לבריטניה ומתו בנסיבות מסתוריות, למערב פשוט לא נותרה ברירה אלא לפעול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
טראמפ חותם על חוק התקציב - 23 במרץ 2018. רויטרס
ייתכן שפעל בניגוד לרצונו. טראמפ/רויטרס

כשהזאב, או הדוב במקרה הרוסי, חושף את שיניו ומאיים בצורה כל כך בוטה, הכבשים נאלצות להצטופף ולהתגונן. זו לא רק בריטניה מול רוסיה, אלא המערב מול רוסיה. 14 מדינות באיחוד האירופי מגרשות דיפלומטים רוסים, ויתרה מכך, ארצות הברית, החשובה מכל מבחינתו של פוטין, מגרשת 60 דיפלומטים רוסים.

הנשיא דונלד טראמפ, שבפסגת נאט"ו הראשונה שבהה השתתף סירב לאשרר בקולו את סעיף 5 - הסעיף הקריטי של הברית הקובע ערבות הדדית שלפיה כל מתקפה על אחת מבעלות הברית היא מתקפה על כולן - נאלץ, אולי בניגוד לרצונו, לגרש עשרות דיפלומטים רוסים.

טראמפ וארצות הברית אותתו היום לאירופה ובמיוחד לרוסיה. ארצות הברית מגבה את בריטניה בעלת בריתה הוותיקה ומטילה את האשמה על רוסיה ועל פוטין. כלפי פנים זה אמנם יחזק את פוטין ואת תחושת הרדיפה הרוסית שהמערב הוא האויב שכולם מתנכלים למולדת שבסכנה. ואולם, פוטין כבר נבחר כשלא היה ספק שייבחר, וכעת הרצון הטוב שהיה בחלק ממדינות אירופה ובממשל האמריקני כלפי רוסיה נעלם לאור ניסיון ההתנקשות הבוטה והמזלזל. מסתבר כי אחד האסטרטגים הטובים בעולם שגה או התבלבל בין רווח טקטי לאסטרטגי.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully