וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תכננה הפיכה": כך נפלה גיבורת אוקראינה שעשתה אצבע משולשת לפוטין

25.3.2018 / 12:25

נדיה סבצ'נקו הייתה נווטת קרב שנשבתה על ידי הבדלנים והועברה לידי רוסיה, שם הורשעה במשפט ראווה. היא שבה למולדתה ב-2016 כז'אן דארק מקומית, אך מעמדה דעך במהירות ועתה היא מואשמת בניסיון להפיל את הממשל. "אראה שוב מהי גבורה", הבטיחה במשפטה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

פחות משנתיים אחרי ששבה כגיבורה מהשבי ברוסיה, חברת הפרלמנט האוקראינית והנווטת לשעבר נדיה סבצ'נקו מואשמת בתכנון הפיכה נגד הממשלה. היא נעצרה ביום חמישי האחרון אחרי שחסינותה הפרלמנטרית הוסרה ופתחה ביום שישי בשביתת רעב במחאה על מעצרה. לפי הרשויות, היא תכננה לתקוף את הפרלמנט באמצעות רימוני יד וכלי נשק אוטומטיים.

מאז חזרתה לאוקראינה כחלק מעסקת שבויים שעליה חתמו הנשיא פטרו פורושנקו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הפכה סבצ'נקו לאחת המבקרות ביותר של הממשל בקייב. לטענתה, הרשויות הן אלו שארגנו את ההפיכה במטרה להכפיש אותה, אולם היא לא הכחישה כי היא פועלת להפלת הממשלה.

לקריאה נוספת בנושא
חברת פרלמנט באוקראינה: "2% יהודים מחזיקים ב-80% מהשלטון"
אוקראינה: הטייסת הכלואה ברוסיה שוחררה במסגרת חילופי שבויים

חברת הפרלמנט המודחת נדיה סבצ'נקו בדיון בבית משפט בקייב, אוקראינה, 23 במרץ 2018. רויטרס
חוזרת לשבות רעב. סבצ'נקו בדיון בבית המשפט, שישי/רויטרס

במהלך שימוע שנערך לה כדי לקבוע את מעמדה עד למשפט, אמרה סבצ'נקו כי היא תמחה על היחס אליה כפי שעשתה בזמן מאסרה ברוסיה. "אפתח בשביתת רעב החל מהיום ואראה שוב לכל מי הלא מאמינים. אראה לעם האוקראיני מהי גבורה". היא לבשה חולצת טישירט עם קלשון, סמל לאומי באוקראינה, דומה לתלבושת שעמה הופיעה במהלך משפטה ברוסיה.

בתום עדות ממושכת מצד סבצ'נקו והתביעה, החליט בית המשפט להחזיק אותה במעצר למשך חודשיים, עד להשלמת החקירה.

נשיא רוסיה פוטין בעצרת לציון סיפוח חצי האי קרים, 14 במרץ 2018. רויטרס
ממשיך להטיל צל כבד על אוקראינה. פוטין בעצרת לציון סיפוח קרים/רויטרס

בזמן משפטה ברוסיה, היא הפנתה אצבע משולשת לשופטים, קראה לנשיא ולדימיר פוטין "עריץ" וכינתה את המשפט "פארסה המנוהלת בידי בובות של הקרמלין". במרץ 2016 היא נשלחה ל-22 שנות מאסר אחרי שהורשע באחריות למותם של שני עיתונאים רוסים במזרח אוקראינה, שם נתפסה על ידי מורדים פרו-רוסים והועברה לידי מוסקבה. כחודשיים לאחר מכן, היא שוחררה במסגרת עסקה בין קייב למוסקבה וכונתה ז'אן דארק של אוקראינה.

"המהפכה באוקראינה אוכלת את עצמה"

כרזות שקראו לשחרורה נתלו בזמנו ברחבי המדינה, בנמלי התעופה ואף בפרלמנט, שאליו נבחרה עוד ב-2014. היא זכתה לעיטור הכבוד הגבוה ביותר במדינה, "גיבורת אוקראינה", שאותו קיבלה מפורושנקו. עם זאת, היא איבדה מיוקרתה זמן לא רב לאחר שובה למדינה, בשל הביקורת החריפה שלה נגד הממשלה והתנהלותה הפרועה.

לטענת פורושנקו, תכנון ההפיכה מצדה של סבצ'נקו הוא חלק ממבצע מיוחד של רוסיה לפגיעה ביציבותה של המדינה. "זאת תזכורת נוספת למלחמה המשולבת שמתנהלת נגד אוקראינה", כתב הנשיא בעמוד הפייסבוק שלו ביום חמישי.

ברוסיה, בינתיים, מצביעים על ההאשמות נגד הטייסת לשעבר כעדות לכישלונות של אוקראינה להתקרב למערב. "ה'מהפכה' באוקראינה אוכלת את עצמה", נכתב בטור דעה ברשת RT, שנחשבת לשופר של הקרמלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully