וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביו של טיילור פורס: החוק נגד מימון משפחות מחבלים - לא סוף התהליך

בריאיון לוואלה! NEWS בירך סטיוארט פורס על החוק שאישר הנשיא טראמפ בסוף השבוע, הקובע כי סיוע אמריקני לרשות הפלסטינית יישלל כל עוד זו משלמת למשפחות מחבלים. פורס, שבנו טיילור נרצח בפיגוע ביפו ב-2016, הוסיף כי הוא מקווה שמדינות נוספות יקדמו חוקים דומים

עריכה: ניר חן

אביו של טיילור פורס, האזרח האמריקני שנרצח בפיגוע בישראל ושעל שמו נקרא חוק בארה"ב שנועד למנוע מימון של משפחות מחבלים פלסטינים, בירך על המהלך, אך הדגיש: "לא מדובר בסוף התהליך". ביום שישי חתם הנשיא דונלד טראמפ על חוק התקציב שאישר הקונגרס, שאליו הוצמד גם "חוק טיילור פורס" - הקובע כי סיוע החוץ לרשות הפלסטינית יישלל כל עוד זו ממשיכה לשלם משכורות למשפחות מחבלים.

בריאיון לוואלה! NEWS סיפר סטיוארט, שבנו שנדקר למוות בטיילת יפו בחודש מרץ 2016, כי המשפחה קיבלה בסיפוק רב את ההודעה על אישור החוק, בתמיכת נציגים משתי המפלגות, אחרי תהליך ארוך שלקח כשנתיים.

"היינו ברכבת הרים מאז 8 במרץ, הרגע שבו קיבלנו את שיחת הטלפון (על הירצחו של טיילור, ע"נ), ואני מרגיש שזו הנקודה הגבוהה של הנסיעה ברכבת ההרים הזו. אני מרגיש שאחרי כל התפניות, והסיבובים, זה החלק הטוב של הנסיעה. כשחקיקה יוצאת לדרך דבר לא נראה בסוף בדיוק כמו שאתה רוצה, אבל אנחנו במצב רוח מרומם מהמסר שזה מעביר".

לקריאה נוספת:
סוף למימון משפחות מחבלים: הקונגרס יאשר את חוק "טיילור פורס"

טיילור פורס, אזרח אמריקני שנרצח בפיגוע בטיילת בתל אביב. ספק 500
דור שלישי לאנשי צבא. פורס עם הוריו/ספק 500

לדברי פורס האב, "בתחילת התהליך הרבה אנשים רצו שהחוק הזה יטפל בהרבה נושאים שונים. לא ידענו למה לצפות. ידענו שיש הרבה תמיכה גם בציבור וגם בקונגרס. לפתע אמרו לנו שהחוק הזה יוצמד לחוק התקציב ויעבור יחד איתו. וזה קרה כל כך מהר, שלא היה לנו אפילו זמן להיות מופתעים. אנחנו פשוט שמחים שזה קרה".

הטיפול המשפטי בחוק התארך זמן רב, ודרש דיונים רבים בוועדות הקונגרס. בסופו של דבר, הוחלט לקדם את החוק, לאחר שהוחרגו ממנו כמה פרויקטים הומניטריים בהיקף של עד חמישה מיליון דולר בשנה - בהם תקצוב בתי חולים במזרח ירושלים, פרויקטים לחיסון ילדים, ופרויקטים בתחום המים.

התקציב שמועבר מן הממשל לטובת מנגנוני הביטחון של הרשות לא צפוי להיות מושפע כתוצאה מן החוק. למרות זאת, לדברי סטיוארט פורס בשום שלב בתהליך הוא לא איבד תקווה שהחוק יעבור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור החוק וביקש להודות לחברי הקונגרס ולטראמפ, בישיבת הממשלה הבוקר. נתניהו כינה את משפחתו פורס "משפחה מופלאה" והוסיף כי חוק הוא "איתות רב עוצמה של ארצות הברית שמשנה את הכללים, לא מוכנה לקבל את שקרי העבר ונעמדת לצד ישראל".

עוד באותו נושא

טראמפ אישר: ארה"ב תקצץ בסיוע לרשות כל עוד היא משלמת למשפחות מחבלים

לכתבה המלאה
טיילור פורס, אזרח אמריקני שנרצח בפיגוע בטיילת בתל אביב, בטיול בישראל ובירדן. ספק 500
פורס בביקורו בישראל, ב-2016/ספק 500
" אנחנו מקווים שזה יגרום למדינות אחרות התומכות ברשות הפלסטינית להיות מודעות לכך שיש אפשרות שהכסף מועבר למטרות אחרות שלא בשבילן נתנו אותו"

"מההתחלה חשבנו שהנושא הזה היה הדבר הנכון לעשות", הוסיף. "לפעמים היה מתסכל לספר לאנשים על התשלום (למשפחות מחבלים, ע"נ), ולראות שלאנשים מסוימים לא היה מושג על זה. דיברנו עם חברים, ואנשים שפגשנו ביומיום, הם שאלו איך אנחנו מתמודדים, וסיפרנו להם על החוק שאנחנו מקדמים. כששאלו איזה חוק והסברנו להם מה אנחנו מנסים להשיג, רבים מהם לא היו מודעים לכך. לעולם לא איבדנו את התקווה שלנו. זה פשוט היה תהליך חינוכי ארוך".

מה אתה מצפה שיקרה כעת, אחרי שהחוק עבר?

"בטווח המידי אני מאמין שארצות הברית תכניס את החוק לתוקף ותמשוך את המימון מן הרשות הפלסטינית, עד שנדע בוודאות כי הכסף שאנחנו נותנים בסיוע חוץ לרשות הפלסטינית לא משלם לטרוריסטים או למשפחות המחבלים על הרג ישראלים, הרג אמריקנים, או הרג של כל אדם אחר הנמצא בישראל או מבקר בה.

"בטווח הארוך, אנחנו מקווים שזה יגרום למדינות אחרות התומכות ברשות הפלסטינית להיות מודעות לכך שיש אפשרות שהכסף מועבר למטרות אחרות שלא בשבילן נתנו אותו, כמו לשלם לטרוריסטים. זה עניין עולמי, מדינות נותנות סיוע כספי ולעתים לא נעשה בכסף השימוש שלשמו הסיוע נועד - לעזור לאנשים אחרים. בסופו של דבר, זה רק פוגע באנשים. המטרה הראשונה שלנו היא שהחוק ייושם במלואו וכסף לא יעבור לפלסטינים כדי לשלם לטרוריסטים".

פיגוע ביפו. 8 במרץ 2016. יותם רונן
זירת הפיגוע ביפו שבו נרצח פורס, מרץ 2016/יותם רונן

כשהוא נשאל מה דעתו על ההחרגות שהוכנסו לנוסח החוק, לפרוייקטים כמו בתי חולים, חיסוני ילדים ופרויקטים בתחום המים, השיב פורס כי "כמו כל חקיקה, יש את האידיאל, המאה אחוז, מה שהיית רוצה שיקרה, אבל אז יש חלקים אחרים בפאזל. במקרה הזה, אני חושב, המטרה הייתה קודם כל לעצור את התשלומים; שנית - לגרום להם להפסיק את ההסתה ולתמרץ את הטרוריסטים. ובנוסף גם לגרום לאנשים להיות מודעים לכך".

לדבריו, "המטרות האלה מושגות. יש אנשים שהתעקשו על החיסונים והמים, הכסף שם, זה יילך לדברים האלה. אבל המטרה המשמעותית של החוק תיושם. אנחנו מרוצים".

פורס הוסיף כי "ייקח לי זמן רב לומר עד כמה אנחנו אסירי תודה לציבור בישראל על התמיכה שלהם, על העידוד, על החמלה שהם הפגינו כלפי המשפחה שלנו". לדבריו, "זו באמת אחת הסיבות שבזכותן היינו מסוגלים לעשות זאת. עבורנו, זה היה שוק, זו הייתה טרגדיה, אבל עבור העם בישראל זה דבר שקורה מדי יום. ואנחנו מודים להם מעומק הלב על התמיכה. גם לעם בישראל וגם לקהילה היהודית בארצות הברית ובקנדה. אנחנו מקווים שבזכות החוק העולם יהיה טוב יותר, אבל זה לא סוף התהליך, צריך להמשיך לעקוב ולראות שזה קורה".

(עדכון ראשון: 10:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully