וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי דעות פוליטיות: המל"ג פרסמה הנחיות לקוד אתי באוניברסיטאות

25.3.2018 / 13:25

המועצה להשכלה גבוהה קראה לאוניברסיטאות ולמכללות לאמץ עקרונות לניסוח קוד אתי ולפעול לאכיפתם. זאת, בהמשך לנייר העמדה שחיבר בשנה שעברה פרופ' אסא כשר לבקשת השר בנט בשל "תלונות על פוליטיזציה בלתי ראויה באקדמיה"

עריכת וידאו:ניר חן

(דיווח למהדורת וואלה! NEWS על הקוד האתי שחיבר פרופ' כשר, יוני 2017)

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) פרסמה היום (ראשון) המלצה לכלל האוניברסיטאות והמכללות לאמץ קוד אתי האוסר על עירוב עמדה פוליטית בפעילות המוסדות להשכלה גבוהה. על פי ההמלצות, יאסר להפלות לרעה או לטובה סטודנטים ומרצים בשל דעותיהם הפוליטיות, לקיים תעמולה פוליטית במסגרת ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה - וכן להציג או לפרסם דעה פוליטית כאילו הייתה עמדה של המוסד עצמו. בנוסף לכך ייאסר על מרצים לקרוא לחרם אקדמי על ישראל ומוסדותיה האקדמיים ולפעול לקידום חרמות מסוג זה.

בהודעת המל"ג נכתב כי על המוסדות לפעול לאכיפת איסורים אלה באמצעות תקנוני המשמעת של הסגל האקדמי ולדווח למועצה על אופן הטיפול במוסד עם ניסוח הקוד האתי. אולם, בנוסח ההודעה מצוין כי הקוד שנדרשים המוסדות להשכלה גבוהה לאמץ יהיה "מטעמם ובהתאם לשיקול דעתו של המוסד". עוד צוין כי האיסור על אפליית מרצים מתייחס הן לתהליך המיון הראשוני לתפקיד, הן לקידום בדרגה והן לבחירתם לתפקיד אקדמי או מנהלי במוסד.

עוד בנושא:
פרופ' אסא כשר: "הבעיה של השמאל עם הקוד האתי נקראת 'בנט'"
זעם באקדמיה על הקוד האתי של פרופ' כשר, מרצים יחרימו את נאומו
הסטודנטים מאיימים: "נשבות אם הקוד האתי של אסא כשר יעבור"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר בנט ויו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב במל"ג, פרופ' יפה זילברשץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי ההודעה ההמלצות על אימוץ הקוד האתי והאיסורים הנכללים בו נשענות הן על החלטת המל"ג משנת 2010 שנועדה "למנוע מצב שבו סטודנטים או מרצים יסבלו מדחייה, השתקה, הדרה או אפליה בשל מאפייניהם או השקפותיהם האישיות, ובכלל זה עמדותיהם הפוליטיות"; והן על נייר העמדה שניסח פרופ' אסא כשר בנושא לפני כשנה. שר החינוך נפתלי בנט, העומד בראש המל"ג, פנה לפרופ' כשר בעקבות מה שכינו במועצה "תלונות על פוליטיזציה בלתי ראויה באקדמיה".

המל"ג דרשה מהמוסדות האקדמיים להטמיע את האיסורים בתקנוני המשמעת של הסגל האקדמי עד לתחילת שנת 2019 ולדווח על הטיפול בניסוח הקוד האתי עד לתחילת 2020. השר בנט העלה לחשבון הטוויטר שלו את המסמך המלא שפרסמה המל"ג, לדבריו "כדי להימנע מספינים ומעיוותים".

עוד באותו נושא

אסא כשר ב-1982: "אין סייגים לחופש הביטוי של אנשי הרוח"

לכתבה המלאה

מתוך חשבון הטוויטר של השר בנט:

בהודעת המל"ג צוין כי נייר העמדה שניסח פרופ' כשר הוצג בחודש יולי 2017 לחברי המועצה וזו קיימה "דיון עומק שהיווה את הפתיח לסדרת דיונים בנושא". בדיונים אלה, כך נמסר, השתתפו נציגי האוניברסיטאות, המכללות המתוקצבות והמכללות שאינן מתוקצבות, המכללות לחינוך והכשרת עובדי הוראה, וסטודנטים.

לדברי סגן יו"ר המל"ג פרופ' אדו פרלמן המועצה "רואה חשיבות עליונה בהבטחת החופש האקדמי והמצוינות האקדמית ושוללת באופן מוחלט פוליטיזציה באקדמיה". הוא הוסיף כי דיוני המועצה הביאו לגיבוש ההמלצות, שיועברו להתייחסותם של המוסדות האקדמיים השונים. פרופ' פרלמן ציין כי לאחר שזו תתקבל "יובא הנושא לדיון נוסף בפני ועדת המשנה לפיתוח ומדיניות אקדמית ולאחר מכן לדיון והצבעה במליאת המל"ג".

מוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) נמסר כי החלטת הוועדה שפורסמה היום "ממשיכה את הקו האומלל שבו הקוד האתי הוא צנזורה פוליטית שרומסת את העקרונות הבסיסיים ביותר של חופש אקדמי ומחקר חופשי, ונועדה לסתום פיות". לדברי הוועד, "מדובר ב'אח הגדול' של השלטון שמטרתו להפוך את ההשכלה הגבוהה לכלי שרת של פוליטיקאים. אנו רואים כבר כעת הידרדרות מסוכנת על סף תהום של חופש הביטוי והחופש האקדמי, כנהוג במדינות חשוכות ולא במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטיה".

עוד נמסר כי "האוניברסיטאות מודיעות כי הן אינן מקבלות את ההכתבות 'מלמעלה' ואין בכוונתן לשמש כלי שרת עבור אינטרסים פוליטים צרים. אנו נמשיך ונאבק עבור אקדמיה חופשית, מחקר חופשי וחופש ביטוי במדינת ישראל הדמוקרטית".

(עדכון ראשון: 8:19)

אסא כשר 11 ביוני 2017. ניב אהרונסון
פרופ' אסא כשר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully