וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' אסא כשר: "הבעיה של השמאל עם הקוד האתי נקראת 'בנט'"

11.6.2017 / 13:57

מחבר הקוד האתי האוסר על מרצים להתבטא בנושאים פוליטיים הגיב לסערה שפרצה בעקבות פרסומו: "מטרת המסמך שלי היא לשמור על האקדמיה מפני זוהמה פוליטית, ועד ראשי האוניברסיטאות שיקר". מרצים החרימו את הנאום: "אין סיבה להעניק גושפנקא לקומיסר"

אסא כשר 11 ביוני 2017. ניב אהרונסון
"הבעיה עם הקוד האתי נקראת 'בנט'". כשר/ניב אהרונסון

פרופסור אסא כשר, שחיבר קוד אתי למרצים באוניברסיטאות האוסר עליהם להתבטא בנושאים פוליטיים בכיתות, הגיב היום (ראשון) לסערה הציבורית שפרצה בעקבות פרסום המסמך בסוף השבוע. כשר נאם בכינוס באוניברסיטת בר אילן בנושא התמודדות עם חרם אקדמי, תחת הכותרת "חופש אקדמי, חופש הביטוי וחרם אקדמי".

"מה הבעיה עם הקוד האתי? הבעיה נקראת 'בנט', ברגע שהוא חתום על משהו השמאל יהיה נגד. קראתי שאני מנגלה, שלא היה צריך לקבל אותי לשנה א' משפטים. צריכים לשמור על המערכת האקדמית מפני הזוהמה הפוליטית הזאת, זו מטרת המסמך שלי. בכל פינה של פעילות אקדמית שבה יש אפשרות לספוג זוהמה פוליטית, יש גדר. לא לתת לסטנדרטים הנמוכים להיכנס לתוך הדיון האקדמי. זה התפקיד של המסמך הזה, וכך צריך לקרוא אותו".

"יש קובלנות בלתי פוסקות על מרצים שבוחרים להביע את דעתם כשזה לא רלוונטי. יש גל כזה של תלונות. המועצה להשכלה גבוהה פרסמה גילוי דעת בנושא ב-2010, האוניברסיטאות לא עשו עם זה כלום. במקום עקרונות מופשטים, החליטה המועצה להשכלה גבוהה להציב 'קוד אתי' – מערכת כללים יותר קונקרטית. המסמך שלי לא ממציא אף גלגל, הוא משתמש בעקרונות שמשתמשים בהם בארצות הברית מ-1915".

בעקבות הסערה שפרצה עם פרסום המסמך, האשים כשר: "העולם האקדמי הוא עשרות אלפי אנשים, לא השניים ש'הארץ' שאל אותם. אני יודע בדיוק מה חברי ועד ראשי האוניברסיטאות חושבים. הם פועלים כמו הרבנים החרדים – 'אתם לא תחליטו מה הילדים שלנו ילמדו'. אני לא מכבד את ההתנהגות הזאת. יש בהודעות שלהם אלמנט שקרי, כאילו שיש במסמך שלי קוד אחיד, זה לא המנדט שלי להגיד מה המועצה להשכלה גבוהה תגיד לאוניברסיטאות".

אסא כשר 11 ביוני 2017. ניב אהרונסון
איסור על הבעת דעה פוליטית בכיתה. פרופסור אסא כשר/ניב אהרונסון

"רעיון המחקר באוניברסיטה הוא לא שאני עושה מה שבא לי", אמר כשר, "הפעילות המחקרית לא נעשית בחלל ריק אלא בהתאם לכללי המחקר בדסציפלינה. חופש אקדמי הוא שלא אומרים לך במה להתעסק במסגרת הדיסצפלינה שלך.

"בצד ההתבטאויות באקדמיה, יש התבטאויות 'ברחוב'. אזרח שנמצא ברחוב מתבטא בשאלה שמעניינת אותו, מביע את דעתו בשאלות העומדות על הפרק. כשאתה פרופסור ברחוב ולא יצאת תחת כנפי הגלימה האוניברסיטאית, יש לך חובה מסוימת להביא בחשבון את המעמד האקדמי שלך. לא בתוכן של הדברים שלך, אלא בסגנון. אתה צריך להתבטא בצורה עניינית, בצורה שמכבדת את הדעות האחרות, וכשאתה כותב מאמר בעיתון, צריך שיהיה ברור שאתה לא מייצג את האוניברסיטה".

על הקריאות לחרם אקדמי על ישראל, אמר כשר: "כאשר מדובר על אנשים שאין להם קשר לאקדמיה הישראלית זה דבר אחד אבל כשיש אנשים בתוך האקדמיה הישראלית שקוראים להחרים אותה זה סיפור אחר. אדם שעובד בתנובה ומפרסם קול קורא שכואב לפרה בתנובה יפטרו אותו בצדק. יש גבול למה שאנחנו רשאים לספוג".

אסא כשר 11 ביוני 2017. ניב אהרונסון
"חופש אקדמי הוא שלא יגידו לך במה להתעסק". כשר/ניב אהרונסון

פרסום הקוד האתי למרצים שחיבר פרופסור כשר חולל סערה בסוף השבוע, וגרר תגובה חריפה של ועד ראשי האוניברסיטאות שפורסמה אמש (שבת) נגד הקוד. על פי המסמך שחיבר כשר, לבקשת שר החינוך נפתלי בנט, חברי סגל אקדמי לא יורשו להתבטא בנושאים פוליטיים בכיתות.

על רקע הסערה באקדמיה ובמערכת הפוליטית בעקבות פרסום הקוד האתי לאקדמיה שחיבר כשר לבקשת שר החינוך נפתלי בנט, פנתה הבוקר התנועה לחופש המידע למשרד החינוך בבקשה לחשוף "כל התקשרות, חוזה או/ו הסכם שנערכו בין משרד החינוך לפרופ' אסא כשר או מי מטעמו, בין בתמורה ובין שלא בתמורה". בתנועה אמרו כי "מעבר לצורך הכללי בשקיפות בהתקשרויות ממשלתיות, כאשר מדובר בנושא בעל רגישות פוליטית כמו המסמך של פרופ' כשר, חיוני במיוחד שהמוטיבציות מאחורי הפעילות וכן פרטי ההנחיות יעמדו בפני הציבור כאשר הוא בא לשפוט את תוצריה".

"מי שחושב שהמניע של אבא שלי הוא כספי, על זה יש לי להגיד הרבה דברים אבל אגיד רק דבר אחד: מי שחושב ככה הוא אידיוט מוחלט", כתבה בפייסבוק שירית כשר, בתו של אסא. "זה משעשע ברמת שקשה לדמיין אחד. אבא שלי לא קיבל שקל אחד על כתיבת הקוד האתי הנוכחי, כמו על כתיבת מסמכים רבים אחרים. אם אתם לא מסוגלים להבין את זה, אתם צריכים לחשוב על הידיים הקפוצות של עצמכם. ואל תחשבו שאבא שלי דומה לכם", הוסיפה.

בהודעה מטעם ועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "הוועד מתנגד בתוקף לקביעת קוד אתי ל'התנהגות ראויה' של חברי הסגל האקדמי בישראל על ידי המועצה להשכלה גבוהה. ההצעה מפקיעה מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים ובכך היא מפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בחוק המועצה להשכלה גבוהה".

כמה פרופסורים החרימו את הכינוס במחאה על נאומו של כשר: "אינני מתכוון להשתתף בשום כנס שכשר משתתף בו", כתב פרופסור גיא בן פורת מאוניברסיטת בן גוריון לחברי רשת "אקדמיה ישראל". "אין שום סיבה להעניק גושפנקא למי שבחר להיות קומיסר מטעם וגם אין טעם להתעמת עמו בנושא. הוא עשה את הבחירה שלו, מן הראוי שגם אנחנו נעשה את שלנו".

(עדכון ראשון: 12:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully