וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנסה לנער את וושינגטון": כשטראמפ הפך את הבית הלבן לתכנית ריאליטי

31.3.2018 / 9:05

היקף השינויים בממשל בן 14 החודשים הוא חסר תקדים בהיסטוריה של ארה"ב, כשבכירים נופלים ממעמדם כמו זבובים. "הוא מנסה להרכיב ממשל שיהדהד את כל מה שהוא אומר", מסביר היסטוריון אמריקני בריאיון לוואלה! NEWS. "זו לא דרך טובה למשול"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

רק בחודש האחרון הודחו או עזבו את ממשלו של דונלד טראמפ ארבעה חברים בכירים, במה שמסתמן כאחד החודשים המשמעותיים ביותר מבחינת תחלופה בבית הלבן של הנשיא ה-45. האחרון היה השר לחיילים משוחררים, דיוויד שולקין, שהוחלף על ידי רופאו האישי של טראמפ.

קדמו לו שתי הדחות משמעותיות יותר - היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר הוחלף לפני שבוע בג'ון בולטון, שגריר ארצות הברית באו"ם לשעבר, שיהיה היועץ לביטחון לאומי השלישי בממשל של טראמפ. שבוע קודם לכן, פוטר שר החוץ רקס טילרסון, ובשבוע שלפניו הודיע היועץ הכלכלי גארי כהן כי יעזוב את תפקידו על רקע ההחלטה להטיל מכסים על פלדה ואלומיניום. גם מנהלת התקשורת הופ היקס, שנחשבת מקורבת לנשיא, עזבה בסוף פברואר.

עד כמה חריג רצף החילופים? פרופסור תומאס וויילן, היסטוריון נשיאותי וסופר מאוניברסיטת בוסטון, אמר בריאיון לוואלה! NEWS כי "ברור שהנשיא רוצה לזעזע את המערכת בכוונה. הוא גורם לחילופים במהלך חסר תקדים". וויילן הוסיף: "הוא נמצא בתפקידו כשנה ובכירי הממשל שלו נופלים כמו זבובים. זה מצער כי כשאתה מתחיל ממשל אתה מנסה לבסס את האמינות שלך באמצעות התיאום והיציבות של הרשות המבצעת".

עוד בוואלה! NEWS:
היועץ השנוי במחלוקת והשקרים: הפתיחה המביכה של יו"ר מרצ החדשה
כ-20 אלף הפגינו בתל אביב נגד גירוש הזרים: "זכויות זה לכולם"
נוהגים עם הטלפון על הברכיים? המצלמות החדשות של המשטרה יתעדו

נשיא ארה"ב טראמפ בנאום באוהיו, 29 במרץ 2018. רויטרס
ממנה אנשים חסרי ניסיון לתפקידים בכירים. טראמפ/רויטרס

בראיון לוואלה! NEWS אמר פרופסור וויילן כי "לאף נשיא לא היה כזה שיעור של חילופי צוות בשלב מוקדם כל כך של הכהונה, זה חסר תקדים". לדבריו, "בדרך כלל מה שקורה זה שהצוות הטוב ביותר הוא זה שממלא את השנתיים הראשונות לכהונה והקשיים מתחילים בדרך כלל בכהונה השנייה, במידה שיש שתי קדנציות לאותו הנשיא, בגלל שצוות היועצים הבכירים עוזב ואז אנשים מהשורה השניה והשלישית מתקדמים ותופסים את מקומם".

הנשיא רונלד רייגן הוא בעל שיעור התחלופה השני הכי גבוה ארחי טראמפ. בתשובה לשאלה אם נראים קווי דמיון בין השניים, ענה וויילן: "מה שדומה זה שגם רייגן רצה לנער את וושינגטון - הוא רצה לקצץ את הממשלה, לקצץ מסים, לחתוך ביורוקרטיה. טראמפ נתן את אותן ההבטחות, אבל כשמסתכלים על התקציב האחרון שהוא העביר, הריסון התקציבי שבו הוא תמך לא קיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מכירה פומבית של פריטים של רולנד וננסי רייגן. רויטרס
ביקש לנהל את מרבית הדברים בעצמו. רייגן/רויטרס

לדברי וויילן, הרשות המבצעת בארצות הברית גדלה באופן משמעותי במהלך 20 השנים האחרונות. בעלי התפקידים צריכים להיות בעלי יכולת ביצוע, אך זה לא מה שקורה בפועל. "אנחנו רואים תחלופה בצוות ואנשים שטראמפ מינה או עומד למנות שאינם בעלי ניסיון רב", ציין וויילן, והזכיר את שר החוץ המפוטר. "טילרסון למשל, הוא איש שבא מתחום הנפט, אבל לא היה לו שום ניסיון דיפלומטי ולא היה ברור מה הוא עשה בתפקידו".

לטענתו של וויילן, הנשיא מנהל את המצב כמו בתכנית ריאליטי ומשדר חוסר סבלנות ואימפולסיביות. "כשמסתכלים על הטוויטר שלו, רואים שהוא מתייחס לכל הנושאים שעל סדר היום, אבל הוא לא ממתין לראות איך דברים מתפתחים, והאימפולסיביות שלו מתבטאת גם בחילופי צוות תכופים".

"טראמפ רוצה לראות את הכול - וזו טעות"

וויילן אמר כי הסיבה שבגינה טראמפ מחליף את יועציו בתדירות גבוהה נעוצה בהרגשה של הנשיא שהוא צבר מספיק ניסיון כדי שיוכל לנהל את הרשות המבצעת, ובנוסף לכך, הניסיון העסקי שלו, שמראה שהכול עובר דרכו. וויילן השווה בין גישתו של טראמפ לבין זו של הנשיא דוויט אייזנהאואר.

"אייזנהאואר האמין בכך שרק הדברים החשובים ביותר צריכים להגיע לשולחנו של הנשיא", הסביר. "טראמפ לעומת זאת רוצה לראות את הכול, אולם אייזנהאואר האמין שבהינתן המורכבות של התפקיד, תהיה זו טעות לנסות לראות הכול ואף בלתי אפשרי. לכן המבנה הארגוני של אייזנהאואר היה כמעט צבאי, והיו לו שמונה שנים יציבות מאוד". הוא הוסיף שאייזנהאואר הותיר לקח שעל הנשיאים המודרניים ללמוד - "אי אפשר לנהל הכול".

במקרה של הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר ציין וויילן שהוא ניסה לעשות הכול, אך לבסוף קרס תחת העומס. "אחרי שקרטר נפטר מחלק גדול מהקבינט שלו, הוא נסע לקמפ דייוויד להתייעץ עם אינטלקטואלים ואנשי דת. הוא נשא נאום שהכותרת שלו הייתה שבארצות הברית מתמודדים עם משבר מוסרי ולא משבר כלכלי כפי שהיה באותה תקופה". וויילן הסביר כי "אנשים חשבו שהוא מאשים את העם האמריקני בכול הבעיות שלו וקרטר לא הצליח להתאושש לאחר הנאום הזה".

דוויט אייזנהאואר. AP
הותיר לקח לנשיאים הבאים. אייזנהאואר/AP

מנגד, תומכי הנשיא טוענים שתחלופת הצוות היא לא בהכרח דבר רע. לדבריהם, טראמפ החליף אנשים שהיו לו עמם חילוקי דעות מהותיים בנושאי מדיניות, כמו טילרסון ומקמאסטר, באנשים שהוא רואה איתם עין בעין כמו פומפיאו ובולטון. וכך, הם סבורים, הוא לא מזעזע את הממשל אלא מעצב אותו מחדש כדי שיוכל לעבוד בהרמוניה.

כשוויילן נשאל על הנושא, הוא הסתייג מהגישה הזו. הוא הסביר כי "השאלה היא אם אתה צריך ממשל שבו כולם חושבים אותו דבר, מהנהנים בראשם ומסכימים להכול. מבחינה היסטורית, נשיא כמו אייזנהאואר יצא מגדרו כדי לשבץ אנשים שמחזיקים בהשקפות שונות כדי שיוכל להתייעץ עימם ולשמוע את כל הצדדים". בנוגע לטראמפ הוא טען כי "הוא מנסה להרכיב קבוצה של אנשים שיהדהדו את כל מה שהוא אומר וזו לא דרך טובה למשול. אני לא חושב שזאת הקרנת עוצמה כשכולם חושבים בדיוק כמוך".

מנחם בגין עם ג'ימי קרטר – הבית הלבן, נובמבר 1980. AP
קרס תחת העומס. קרטר, לצד בגין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully