וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביו של ראש ממשלת פולין: היהודים נכנסו מרצון לגטאות

22.3.2018 / 16:15

קורנל מורוביצקי, בכיר במפלגת השלטון בעצמו, טען כי הנאצים לא הכריחו את היהודים לעבור לגטאות בזמן מלחמת העולם השנייה, אלא הלכו מרצונם כדי "להתחמק משכניהם הנוצרים". הממשלה התנערה מדבריו, שמגיעים ברקע סערת חוק השואה

צילום: לעמ, עריכה: תום זואילי

ממשלת פולין התנערה היום (חמישי) מדבריו של אביו של ראש הממשלה, שאמר כי היהודים נכנסו מרצונם לגטאות בזמן הכיבוש הגרמני כדי "להתחמק משכניהם הנוצרים". דבריו של קורנל מורוביצקי, בעצמו בכיר במפלגת השלטון, מצטרפים לשורה ארוכה של התבטאויות שנויות במחלוקת שנשמעו לאחרונה בוורשה בנוגע לשואה, במיוחד מאז שהועבר החוק האוסר על האשמת פולנים באחריות לרצח יהודים.

לטענתו של מורוביצקי, היהודים לא הוכנסו לגטאות על ידי הגרמנים, אלא הלכו אליהם מרצון "מאחר שנאמר להם כי אלו ישמשו מפלט מפני הפולנים המרושעים". דבריו, המעוותים את המחקר ההיסטורי, נועדו ככל הנראה להצביע על כך שהיהודים אחראים לטרגדיה שחוו בזמן השואה בגלל שנאתם לכאורה לפולנים.

לקריאה נוספת בפרשה
נתניהו שוחח עם ראש ממשלת פולין: "המדינות ידונו בהבנות בנוגע לחוק"
בצל המשבר: נשיא פולין מתנצל על גירוש יהודים ידי הקומוניסטים

ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בוועידת הביטחון במינכן - 17 בפברואר 2018. רויטרס
אביו גרם לסערה חדשה. ראש הממשלה מורוביצקי/רויטרס

סגן שר החוץ, ברטוש צ'יחוצ'קי, הדגיש היום כי דבריו אינם מייצגים את עמדת ממשלת פולין. סגן שר החוץ הוביל שיחות שהתנהלו לאחרונה עם ישראל בניסיון להגיע לפשרה סביב חוק השואה, שקובע עונשי מאסר של עד שלוש שנים למי שיאשים את פולין באחריות לפשעי הנאצים.

מפלגת השלטון הלאומנית בפולין טוענת כי החוק החדש הכרחי כדי להגן על שמם של הפולנים ולהכיר גם בהם כקורבנות הגרמנים, ולא כמשתפי פעולה עמם. הממשלה מזכירה כי הנאצים ראו גם בעמים הסלביים כנחותים גזעית וכי פולנים רבים נהרגו או נשלחו לעבודות כפיה בזמן הכיבוש הגרמני.

עם זאת, ארצות הברית וישראל חוששות שהחוק יפגע בחופש הביטוי ובמחקר האקדמי ביחס לפשעים שביצעו פולנים נגד יהודים. בינואר הזהירה מחלקת המדינה בוושינגטון כי לחוק עלולות להיות השלכות חמורות ליחסים האסטרטגיים עם ורשה.

בזמן המשבר, גם ראש הממשלה עצמו, מתאוש מורוביצקי, הצית סערה כשאמר שגם יהודים שיתפו פעולה עם הנאצים, בדומה לעמים אחרים, במהלך מלחמת העולם השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully