וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המשבר: נשיא פולין מתנצל על גירוש יהודים ידי הקומוניסטים

דודה השתתף בטקס באוניברסיטת ורשה ואף לחץ את ידו של יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס. "אני מבקש סליחה", אמר הנשיא על האירועים ב-1968, שבסופם גורשו כ-13 אלף יהודים במדינה

צילום: לעמ, עריכה: תום זואילי

נשיא פולין אנדז'יי דודה התנצל היום (חמישי) על חלקה של ארצו ברדיפת היהודים בידי המשטר הקומוניסטי בשנת 1968. זאת ברקע המשבר סביב "חוק השואה" השנוי במחלוקת, שעליו חתם בחודש שעבר למרות התנגדות ארצות הברית וישראל.

"פולין החופשית והעצמאית של היום איננה אחראית לרדיפה ולא צריכה להתנצל. אני מבקש, למרות זאת, שיסלחו למדינה של אותה התקופה על המעשים הללו", אמר דודה בטקס שהתקיים באוניברסיטת ורשה. בטקס השתתף גם יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס, שלחץ את ידיו של דודה.

במרץ 1968 ארגנו סטודנטים בפולין הפגנת ענק במחאה על איסור להציג מחזה שבו הובעה התנגדות למשטרים רודניים. ההפגנות דוכאו באלימות, ומפלגת השלטון הקומוניסטית ניצלה את האירועים כדי להצדיק את טיהור היהודים משורותיה. כ-13 אלף יהודים גורשו מפולין באותה שנה ואיבדו את אזרחותם.

לקריאה נוספת בנושא
בשל חוק השואה: "טראמפ ופנס לא ייפגשו עם הנהגת פולין"
בעקבות הלחץ של ישראל: פולין מקפיאה את יישום חוק השואה

נשיא פולין אנדזיי דודה לוחץ את ידיו של יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס בטקס בוורשה לציון 50 שנה לגירוש יהודים על ידי המשטר הקומוניסטי, 8 במרץ 2018. AP
נשיא פולין דודה לוחץ את ידיו של יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס, היום/AP

הטיהור המשיך להשפיע על היחסים בין הפולנים ליהודים, וביום שלישי אישר הפרלמנט החלטה לציון הפגנות המחאה ולגינוי הטיהור שהחל אחריהן. הן מפלגת השלטון והן האופוזיציה גיבו את ההחלטה, שהוקירה את אלו ש"נלחמו למען חירות ודמוקרטיה" וגינה את "הקומוניסטים שארגנו את הרדיפה האנטישמית".

יום השנה ה-50 לטיהור היהודים מצוין ברקע המחלוקת סביב חוק השואה, הקובע עונש של עד שלוש שנות מאסר למי שייחס את פשעי הנאצים לפולין. בוורשה טוענים כי המטרה היא להגן על שמה של המדינה, אך בירושלים רואים בכך ניסיון להכחיש את חלקם של פולנים ברצח היהודים במלחמת העולם השנייה.

ארצות הברית הביעה דאגה מפגיעה בחופש הביטוי, ובפולין דווח אף כי היא החליטה להעניש את הממשלה על כך. שתי המדינות הכחישו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אנשים מניחים זרים באוניברסיטת ורשה, פולין, לזכר המחאה נגד המשטר הקומוניסטי ב-1968, 8 במרץ 2018. AP
המגורשים איבדו את אזרחותם. טקס הנחת זרים באוניברסיטת ורשה, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully