וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינויים והכאת חשודים: דוח חמור של האו"ם על מצב החירום בטורקיה

20.3.2018 / 12:42

נציב זכויות האדם האשים את אנקרה בשימוש במצב החירום כדי לדכא את האופוזיציה, וקרא לה לבטל אותו מידית. מאז הוטל אחרי ניסיון ההפיכה ב-2016, נעצרו כ-160 אלף איש והודחו מספר דומה של עובדי ציבור. כוחות הביטחון מואשמים בהפעלת אלימות נגד חשודים ובהרס תרבות הכורדים

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

האו"ם קרא היום (שלישי) לסיום מצב החירום בטורקיה, שהוטל אחרי ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016. בדוח של נציבות זכויות האדם של האו"ם נכתב כי מצב החירום הוביל להפרות זכויות אדם חמורות, כולל למעצר של 160 אלף איש ולפיטורים של מספר דומה של עובדי ציבור, רבים מהם באופן שרירותי.

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הכריז על מצב חירום אחרי ניסיון ההפיכה, ולפי הדוח, הוא הוציא יותר מ-20 צווים שהובילו גם לעינויים של עצירים, לחסינות מהעמדה לדין ולהתעברות במערכת המשפט. "על טורקיה לסיים את מצב החירום ולהשיב את שלטון החוק על כנו", נכתב. "מספר הצווים, תדירותם וחוסר הקשר של חלקם לכל איום ביטחוני שהוא מצביעים כל כך שהשימוש בסמכויות החירום נועד לדיכוי כל ביקורת שהיא כלפי הממשלה".

ממשלת טורקיה מאשימה את הרשת של המטיף הגולה פתהוללה גולן, המתגורר בארצות הברית, בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל, שבו נהרגו 250 בני אדם. גולן מכחיש זאת.

לקריאה נוספת בנושא
עינויים ואיומים באונס: "אווירת הפחד" השתלטה על טורקיה
בטורקיה של ארדואן, וטרינר שחטאו היה הורדת אפליקציה גוסס בכלא

נשיא טורקיה ארדואן בפרלמנט באנקרה, 20 במרץ 2018. רויטרס
מאשים את המטיף הגולה גולן בהפיכה. ארדואן בפרלמנט/רויטרס

נציב זכויות האדם של האו"ם, ראאד זיד אל-חוסיין, אמר כי מספרי העצורים והמפוטרים "מטלטלים". לדבריו, "מורים, שופטים ועורכי דין מודחים או מועמדים לדין; עיתונאים נעצרים, כלי תקשורת נסגרים ואתרים נחסמים - זה ברור שמצב החירום בטורקיה משמש לפגוע בצורה חמורה ושרירותית בזכויותיהם של מספר גדול מאוד של אנשים".

הדוח בן 28 העמודים תיעד עינויים של חשודים במעצר, כולל הכאה, תקיפות מיניות, חשמול והטבעה, שבוצעו על ידי המשטרה, המשמר האזרחי, המשטרה הצבאית והצבא.

בדרום-מזרח המדינה, שבהם פועלת המחתרת הכורדית, דווח על "הפרות מאסיביות וחמורות" של זכויות אדם, שלהן אחראים כוחות הביטחון. אלו כוללים, הוצאות להורג, עינויים, שימוש מוגזם בכוח והרס של בתים ושל התרבות הכורדית.

נציבות זכויות האדם דורשת מטורקיה לקבל גישה מלאה כדי להעריך אמת המצב באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully