וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ במתקפה חריפה על התנהלות המדינה: "פסק דין הוא לא המלצה"

19.3.2018 / 17:34

בדיון בבקשת המדינה לדחות את יישום פסק הדין בנוגע להגדלת מרחב המחייה של אסירים ועצירים מתח השופט חנן מלצר ביקורת חריפה על התנהלות המדינה, שלא עמדה במועדים שקבעו השופטים. "המדינה מציגה תרחיש אימים ומאיימת בשחרור המוני של אסירים מסוכנים"

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
המדינה הגישה בקשת דחייה חריגה. בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

שופט בג"ץ חנן מלצר מתח היום (שני) ביקורת חריפה על המדינה, שלא ביצעה שינויים בתחום הכליאה כפי שחויבה על ידי פסיקת בית המשפט העליון. בדיון בבקשת המדינה לדחות בכתשע שנים את יישום פסק הדין, הקובע כי יש להגדיל את מרחב המחייה של האסירים והעצירים בישראל, אמר השופט מלר כי "פסק דין הוא לא המלצה".

על פי פסק הדין, שניתן בחודש יוני האחרון, על המדינה להקצות שטח מחייה מינימלי של שלושה מטרים רבועים לכל עציר ואסיר עד ה-13 במרץ, כלומר - עד השבוע שעבר. עד סוף השנה אמור השטח לעמוד על ארבעה מטרים רבועים וחצי. המדינה לא עמדה במועדים שקבעו השופטים, ועשרה ימים לפני שהייתה אמורה לבצע את המדרגה הראשונה, הגישה בקשת דחייה חריגה.

בית כלא כרמל בעתלית, אסירים נפגשים עם משפחות, יוני 2016. יותם רונן
"אנחנו בתחתית הרשימה". אסירים בכלא כרמל/יותם רונן

השופטים אורי שהם, ניל הנדל וסגן הנשיאה מלצר מתחו ביקורת קשה על נציג המדינה בדיון, עו"ד רן רוזנברג ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. עו"ד רוזנברג הציג בדיון את החלטת הממשלה, שעומדת בבסיס בקשת ההארכה של המדינה, שלפיה בשנים הקרובות ייבנו וישופצו רבים ממתקני הכליאה, לצד אמצעים נוספים, בהם הגדלת השחרורים המנהליים ושינוי חקיקה שיאפשר החלפת יותר מאסרים בעבודות שירות. לדבריו, חסרים כ-3,000 מקומות כליאה כדי לעמוד במדרגה הראשונה שקבע בג"ץ, והאפשרות היחידה לעמוד במועד שקבעו השופטים כיום היא בשחרור המוני של אסירים. עוד טענה המדינה כי משום שמרבית מהאסירים שחיים בשטח הקטן ביותר - פחות משלושה מטרים רבועים - הם אסירים ביטחוניים, הרי ששחרורם יסכן את הציבור.

השופטים, ובעיקר השופט מלצר, לא קיבלו את הטיעונים. בין היתר הועלתה האפשרות להסב את מתקן חולות שפונה לאחרונה למתקן כליאה לאסירים. עו"ד רוזנברג השיב כי ההצעות יישקלו, ולכך ענה מלצר: "אדוני, פסק דין הוא לא המלצה. זה לא שכל המלצה שלנו תישקל, אלא הפוך. כרגע יש פסק דין, ואתם כותבים שאם לא תיענה הבקשה אתם תיערכו. אז אני שואל - מה יקרה אם הבקשה לא תיענה?".

השופט מלצר אף התייחס לטענת המדינה שלפיה כדי לעמוד בפסק הדין יש צורך לשחרר אלפי אסירים ביטחוניים. "אל תפילו את זה על האסירים הביטחוניים", אמר. "פה אומרים שלכל אסיר יהיה מרחב של שלושה מטרים רבועים, לא דיברנו על אסירים ביטחוניים. כמעט אין מדינה בעולם שכפופה לסטנדרטים בינלאומיים ושבה יש פחות משלושה מטרים רבועים. אנחנו בתחתית של התחתית של הרשימה". לדברי השופטים, המדינה מציגה "תרחיש אימים" ומאיימת עליהם בשחרור המוני של אסירים מסוכנים.

השופט שהם פנה גם הוא לנציג המדינה בדיון ואמר: "אתם הייתם צריכים לבוא עם רעיונות יצירתיים, מה שלא עשיתם, וזו בעיה. אני חושב שזה מאוד קשה לקבל את הדרך שבה אתם מציגים את הדברים". השופט מלצר פנה גם הוא לעו"ד רוזנברג ואמר: "אתם לא מקבלים כרגע שום הארכה של המועד. אתם תלכו לעשות שיעורי בית ותחזרו אלינו עם תשובה. תכנית עם זמנים קצובים, מתי אתם מגיעים לסטנדרט שדרשנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully