וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם כדור הארץ שטוח אז זו הסיבה שאנחנו אף פעם לא נופלים מהקצה

21.3.2018 / 0:53

מסתבר שיש לא מעט אנשים שמאמינים שכדור הארץ הוא בכלל לא כדור, ושמשקרים לכולנו במשך הרבה מאוד שנים. אחד מהם התראיין וסיפק הסברים, וגם תשובה לשאלה החשובה מכולן. מי יודע, אולי אפילו תשתכנעו

גבר רוצה לשגר רקטה ולהוכיח שהעולם שטוח/צילום: יוטיוב, עריכה: ורד לידני

אחת מתיאוריות הקונספירציה הכי נפוצות ומדוברות בשנים האחרונות היא זו שגורסת שכדור הארץ הוא בעצם בכלל לא כדור, אלא כפי שאנשים האמינו לפני הרבה מאוד שנים, בכלל פלטה שטוחה לחלוטין עם סוף וקצה. למעשה מחקר שנעשה לאחרונה מצא שאחד מכל עשרה צרפתים מאמין שכדור הארץ שטוח. אלה מכם שלא ממש לוקחים את זה ברצינות ודאי יעלו מיד את השאלה: "אוקיי, אז אם ככה איך אנחנו לא נופלים מהקצה?", שאכן עולה פעם אחר פעם בפני תומכי התיאוריה. ובכן, כעת אחד מהם סיפק את התשובה לשאלה הזו.

לפי מרבית תומכי התיאוריה העולם שלנו מוקף בחומה גבוהה של קרח ואם מישהו יטפס עליה הוא יוכל ליפול מהעולם, אבל עד כה אף אחד עוד לא הגיע לשם או עשה את זה. קונור מרפי, בנו של אחד התומכים המפורסמים בתיאוריית "הארץ השטוחה", העניק ראיון ובו ניסה לספק הסברים הגיוניים שיתמכו בטענותיו, ובין השאר גם ענה על השאלה הקבועה, אך סיפק תשובה מעט שונה. "ליפול מהקצה? ליפול לתוך מה? אתה מבין מה אני אומר?", הוא אמר למראיין, "אנחנו רואים את זה ככה - אנחנו חיים במערכת סגורה. למעלה יש את הרקיע - סוג של כיפה - ויש מים מעליו ומתחתיו. אי אפשר ליפול החוצה, אי אפשר גם לצאת החוצה ולמצוא שמשות אחרות, כוכבים ודברים כאלה. פשוט אי אפשר ליפול".

עוד ב"אסור לפספס"

קשה לצפייה: שומר גן החיות הותקף ונאכל בעודו בחיים בידי טיגריס
הכלה הזו בחיים לא תשכח את יום חתונתה - ולא לטובה

גבר רוצה לשגר רקטה ולהוכיח שהעולם שטוח. צילום: יוטיוב, עריכה: ורד לידני, עיבוד תמונה
יכול להיות שמרפי צודק?/עיבוד תמונה, צילום: יוטיוב, עריכה: ורד לידני

לדבריו של מרפי, סוכנות החלל נאס"א לא באמת עוסקת בחקר החלל, מכיוון שזה בלתי אפשרי, אלא עובדת על כולנו במשך כל השנים. אין דבר כזה מערכת סולארית, אין כוח משיכה והשמש לא באמת רחוקה כמו שגורמים לנו להאמין. הסיבות? "כסף. הם משחררים לתקשורת תמונות וכתבות מזויפות עם פוטושופ ואומרים שהוציאו מיליוני דולרים כדי להשיג את התמונות מפלוטו. מאז הקמתה, נאס"א גייסה משהו כמו 15 טריליון דולר ועשו מעט מאוד באמת. הדבר השני הוא, שהם רוצים לגרום לאנשים להרגיש חסרי משמעות".

גם לעובדה שמחלונות המטוסים ניתן לראות את עקומת הקצה של כדור הארץ, היה למרפי הסבר מספק לדעתו: "אי אפשר באמת לראות את זה. החלונות של מטוס עגולים בגלל שככה חייבים לבנות מטוסים. מטוסים לא עגולים יתפוצצו ויהרגו את כל הנוסעים. בפעם הבאה שאתם על מטוס, תסתכלו מחוץ לחלון על הכנף ותראו שגם הכנף נראית עגולה".

לדבריו, הסיבה היחידה שרוב האנשים חושבים שהתיאוריה היא בדיחה, היא שלימדו אותנו אחרת מגיל צעיר. הוא טוען שגם הוא עצמו לא תמיד האמין שהכדור שטוח, אבל עם השנים הבין שיש הרבה "אי דיוקים במודל שמלמדים בבית הספר", שהוא לא יכול להתעלם מהם יותר. "בשלב מסוים", אמר, "אתה צריך להחליט מה עמדתך, ואני אומר שכדור הארץ שטוח".

מה באמת היה קורה אם כדור הארץ היה שטוח - לפי המדע הרציני?

במכון דווידסון, הזרוע החינוכית של מכון וויצמן למדע, עסקו לאחרונה בשאלה הזו. הם הסיבור שם שגם אם העולם היה שטוח, עדיין כוח הכבידה היה מושך אותנו כלפי המרכז שלו. כל עוד היינו נמצאים בקרבת מרכז הדיסקה, התחושה לא הייתה שונה במיוחד ממה שאנו מרגישים כעת והכבידה הייתה מושכת אותנו כלפי מטה. אולם ככל שהיינו מתרחקים יותר לעבר השוליים, גם כיוון המשיכה היה הופך אלכסוני, לעבר אותו מרכז, והיינו מרגישים כאילו אנחנו מטפסים על הר בשיפוע הולך וגדל. לבסוף, אם היינו מצליחים להעפיל עד קצה הדיסקה, הכוח המושך אותנו למרכז היה מאונך לגמרי למשטח, ויכולנו לעמוד זקופים על דופן העולם. הדגמה לכך אפשר לראות בסרטון של Tech Insider (אנגלית).

בעולם כזה, משחקי כדור כמו כדורסל היו מנהלים בצורה שונה בכל אזור על פני דיסקת הארץ והיינו מתקשים מאוד להעריך את עוצמת הזריקה הנחוצה כדי להכניס את הכדור לטבעת. הכדור היה נע אחרת בכל מקום בהשפעת הכבידה המושכת אותו לעבר מרכז הדיסקה. גם עצים וצמחים אחרים, שצומחים בכיוון המנוגד לכוח הכבידה, היו גדלים בשיפועים שונים בכל מקום ברחבי העולם השטוח. אולם הדבר המשונה מכל היו מקווי המים. בעולם בצורת דיסקה, הכבידה הייתה מושכת את המים לכיוון המרכז ויוצרת אוקיינוס אחד עצום ועמוק מאוד במרכז ומדבר יבש לחלוטין ושומם בקצוות הרחוקים.

ארגון כדור הארץ השטוח טוען שהכבידה שאנו מרגישים היא כתוצאה מתאוצה כלפי "מעלה" של כל המערכת (שמש, הפלנטות וירח). הדבר הזה אכן היה מסביר את הכבידה שאנו מרגישים כלפי "מטה", אולם אינו מספק תשובה לאף אחת מתופעותהנוספות, וכמובן גם לא לכבידה וללוויינים החגים סביב כדור הארץ. ההסבר המלא בלינק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully