וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי מנהרות הותקפו: מטוסי קרב הפציצו בעזה; תוואי ישן נחסם ברפיח

הותר לפרסום: תשתית תת קרקעית הופצצה על ידי מטוסי קרב של צה"ל בעומק רצועת עזה. במקביל, סוכל בפעולה הנדסית ניסיון של חמאס לחדש תוואי ישן של מנהרה התקפית, שהיה קיים באזור מאז "צוק איתן". הבוקר נפרסו מחסומים במועצה האזורית אשכול

צילום: דו"צ, עריכה: יאיר דניאל

השמדת מנהרות חמאס בעזה | כל הפרטים:

* צה"ל סיכל ניסיון לחידוש תוואי מנהרה התקפית באזור כרם שלום
* מנהרה נוספת במרכז הרצועה הותקפה בידי מטוסי חיל האוויר
* התקיפות החלו לאחר שאתמול פוצצו מטענים אל עבר כוח צה"ל בקרבת גדר המערכת בצפון הרצועה
* שר הביטחון ליברמן: "מי שחשב שיצליח לפגוע בנו מתחת לקרקע נתקל בחומת ברזל"
* ראש מועצת אשכול גדי ירקוני: "המנהרה אותרה בזמן ולא היוותה איום על ישובינו"
* נתניהו: "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בכך שכספי הסיוע לעזה קבורים מתחת לאדמה"

צה"ל סיכל הלילה ניסיון לחידוש תוואי מנהרה התקפית של חמאס באזור כרם שלום מול רפיח שבדרום רצועת עזה ותקף מנהרה נוספת במרכז הרצועה - כך הותר הבוקר (ראשון) לפרסום. בעקבות פעילות צה"ל באזור נפרסו הבוקר מחסומי משטרה צבאית ברחבי המועצה האזורית אשכול.

על פי הודעת צה"ל, המנהרה החדשה נחפרה באזור רפיח על בסיס תוואי מנהרה שהיה קיים באזור מאז מבצע "צוק איתן" לפני כשלוש שנים וחצי. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס הדגיש כי המנהרה לא חצתה את הגבול אל שטח ישראל וכי מדובר בסיכול ניסיון של חמאס להתחבר לתוואי המנהרה הישן - שהותקפה במהלך המערכה בעזה בקיץ 2014. תא"ל מנליס הוסיף כי מטוסי חיל האוויר תקפו מנהרה נוספת בעומק שטח הרצועה.

עוד בוואלה! NEWS:
מטען התפוצץ בגבול רצועת עזה; צה"ל השמיד עמדת תצפית של חמאס
מטענים הופעלו סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה; צה"ל הגיב בירי טנק
חודש וחצי לאחר הפיגוע באריאל: נעצר רוצחו של איתמר בן גל

אילוסטרציה - סיכול ניסיון לחידוש תוואי מנהרת טרור במרחב כרם שלום. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פעילות לאיתור המנהרה באזור כרם שלום, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בהודעת דובר צה"ל נמסר עוד כי "חמאס משקיע משאבי עתק בתווך התת-קרקעי תוך בניית מנהרות טרור במקום להשקיע ברצועת עזה ולאפשר רווחה לתושביה. ניסיון חידוש המנהרה מראה כי חמאס מתקשה להשלים עם ירידת פרויקט המנהור לטמיון וממשיך בבזבוז כספים הנדרשים לתושבי הרצועה כאוויר לנשימה. צה"ל פעל בשטחו ולהגנה על אזרחיו וריבונותו. אין בפעילות משום כוונה לדרדור המצב, עם זאת אנו מוכנים וערוכים לתרחישים רבים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על השמדת המנהרות והוסיף כי "המדיניות שלנו היא לפעול בנחישות נגד כל ניסיון פגיעה נגדנו ולחסל ‏בשיטתיות את תשתית מנהרות הטרור וכך נמשיך". לדבריו, "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בכך שכספי הסיוע לעזה קבורים מתחת לאדמה".

אילוסטרציה - סיכול ניסיון לחידוש תוואי מנהרת טרור במרחב כרם שלום. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
אילוסטרציה - סיכול ניסיון לחידוש תוואי מנהרת טרור במרחב כרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך על פעילות צה"ל שבוצעה לדבריו "באופן שיטתי, על בסיס מודיעין איכותי וטכנולוגיה פורצת דרך". לדבריו, "מי שחשב שיצליח לפגוע בנו מתחת לקרקע נתקל בחומת ברזל. החמאס השקיע מיליארדים בפרויקט המנהרות ועכשיו הם טובעים בחול. אני ממליץ לחמאס להשקיע את הכסף ברווחת תושבי עזה כי עד סוף השנה פרויקט המנהרות שלו יושמד".

ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני מסר כי גילוי המנהרה "מזכיר את המציאות הביטחונית השברירית" באזור. לדבריו, "שוב קיבלנו הוכחה ליעילות של צה"ל לסיכול איום המנהרות. אני מודה לכוחות הבטחון ולחיילים שעושים לילות כימים כדי להגן על תושבי אשכול ואנו מודעים לכך שלא נחסכים משאבים כדי לספק לנו את מעטפת הבטחון הגבוהה ביותר".

הפצצת מנהרת הטרור שנחשפה בכיסופים 18 במרץ 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
אזור תקיפת צה"ל, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

הוא הוסיף כי "המנהרה אותרה בזמן ולא היוותה איום על ישובינו. יחד עם זאת, עצם גילויה מזכיר את המציאות הביטחונית השברירית באשכול ושעלינו להיות מוכנים בכל עת לחירום. זה המקום להדגיש את חשיבות הטיפול בתקלה הסלולרית באזור, טרם יהיה מאוחר מדי. אני מצפה מהגורמים האחראיים לטפל בתקלה באותה היעילות".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי כתב בעמוד הפייסבוק שהוא מפעיל בשפה הערבית לאחר חשיפת המנהרות כי "עם כל המלט, הברזל, החשמל והמשאבים שארגון הטרור חמאס השקיע במנהרות שצה"ל מחסל באפקטיביות פעם אחר פעם, היה אפשר לבנות פירמידה - פלא מפלאי עולם, לעומת זאת מנהרות הטרור של חמאס הן פלא מסוג אחר - פלא הטפשות העיקשת של הנהגת חמאס".

דובר חמאס פאוזי ברהום מסר בעקבות פעילות צה"ל בעזה הלילה כי "ההסלמה הישראלית המתמשכת נגד רצועת עזה והפגיעה באתרי ההתנגדות הן צעדים מקדימים לערבוב הקלפים והפחדת התושבים בכדי לסכל את ההכנות לצעדת השיבה הגדולה וסיום המצור". לדבריו פעילות צה"ל "רק תדרבן ותגביר את רצון העם להאבק ולהתעמת ולהגיע לגבול עם ישראל".

בפעם הרביעית בתוך חודש: מטענים בגבול הרצועה

"אם האויב הישראלי חוש שההסלמה תשבור את רצון העם הפלסטיני ובכך תשיג את מטרותיו אז הוא משלה את עצמו ולא מבין את טבעו של עם זה", נמסר מחמאס. התקיפה הלילה בוצעה לאחר פיצוץ מטעני החבלה על גדר המערכת אתמול בצפון הרצועה. מדובר צה"ל נמסר כי הצבא "ימשיך לפעול על מנת לאפשר ביטחון לאזרחי ישראל בכל האמצעים העומדים לרשותו, וכי ארגון הטרור חמאס אחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה".

קודם לתקיפה הלילה השמיד צה"ל באמצעות ירי פגזי טנקים עמדת תצפית של חמאס באזור הפיצוץ. זאת לאחר שמטען חבלה התפוצץ אתמול בסמוך לכוח צה"ל באזור גדר המערכת בצפון הרצועה.

מדובר בתקרית רביעית בתוך חודש שבה הונחו מטענים על גדר המערכת. ביום חמישי האחרון הופעלו שני מטעני חבלה בקרבת כוח סיור באזור קיבוץ נחל עוז. בתקרית לא היו נפגעים אך צה"ל הגיב בתקיפת עמדות חמאס בשטח עזה.

אילוסטרציה - סיכול ניסיון לחידוש תוואי מנהרת טרור במרחב כרם שלום. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כלים הנדסיים של צה"ל באזור המנהרה שנחשפה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי אמר בשבוע שעבר כי "הפרובוקציות של חמאס ושל ארגוני הטרור האחרים עלולות להביא להסלמה ומסכנות את תושבי הרצועה". לדבריו, "הפעלת המטענים נגד חיילי צה"ל הייתה מעשה חמור ולא אחראי. חמאס וכל גורמי הטרור בחרו לסכן את כל תושבי הרצועה בהסלמה ללא כל סיבה".

לפני כחודש נפצעו שני חיילים באורח קשה בפיצוץ מטען שהוסתר בתוך דגל פלסטין שהונח על הגדר בדרום רצועה. שני חיילים נוספים נפצעו באורח בינוני וקל בתקרית שבעקבותיה נפתח סבב לחימה קצר של תקיפות חיל האוויר נגד יעדי חמאס וירי רקטות אל עבר ישראל. במסגרת התקיפות הושמדה מנהרה באזור שכונת זייתון במזרח העיר עזה שבמרכז הרצועה.

המשטרה הצבאית באזור חשיפת המנהרה בכיסופים 18 במרץ 2018. שי מכלוף
ניידת משטרה צבאית בכבישי מועצת אשכול, הבוקר/שי מכלוף

בתקיפות בתגובה לתקרית הדגל בפברואר הושמדו 18 יעדים של חמאס - בהם המנהרה בזייתון וכן מתחמים צבאיים באזור נצרים ובאזור חאן יונס. בצה"ל הדגישו אז כי הם רואים בחמאס "אחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה, מעל ומתחת לקרקע".

בחודש ינואר הושמדה מנהרה באזור מעבר כרם שלום שחדרה לשטח ישראל בצדה האחד ולזה של שמצרים בצדה השני. בפיקוד הדרום התגאו בגילוי המנהרה באמצעות טכנולוגיה משולבת מודיעין. בכיר בפירוד הביע אז ביטחון כי "המכשול הפיזי שנבנה מעל ומתחת לקרקע יעשה איפוס ויקטע את כל המנהרות ההתקפיות, אין דרך להתחמק מזה. אנחנו מבססים מערך חזק לזיהוי חפירת מנהרות". הוא הוסיף כי "מהר מאוד יבין חמאס שזה מאמץ חסר תועלת. כל מנהרה כזו שאיתרנו זו פחות מנהרה למערכה הבאה".

טל שלו השתתפה בהכנת הידיעה

(עדכון ראשון: 9:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully