וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל חקירה לפשעים נגד האנושות: הפיליפינים פורשת מבית הדין בהאג

14.3.2018 / 14:16

דוטרטה טוען כי האו"ם רודף אחריו וחסר סמכות לחקור את מלחמתו בסמים, שגבתה את חייהם של אלפי בני אדם. ואולם, הליך הפרישה נמשך כשנה, ואין ביכולתו לבטל את החקירה שנפתחה. "נראה שהם מפחדים"

צילום: רויטרס

הפיליפינים הודיעה היום (רביעי) כי היא פורשת מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בשל טענותיו של הנשיא רודריגו דוטרטה למתקפות "שערורייתיות" מצד גורמים באו"ם.
ההחלטה מסמלת שינוי במדיניות של דוטרטה, שבתחילה בירך על החלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגדו ונגד בכירים בממשלתו בחשד לביצוע פשעים נגד האנושות במסגרת מלחמתו בסמים, שבה נהרגו אלפי בני אדם.

בהצהרה בת 15 עמודים, שנוסחה ב-13 במרץ ולא נחתמה עוד על ידי הנשיא, נאמר כי הפרישה מאמנת רומא, שעליה מושתת בית הדין, תיכנס לתוקף באופן מידי. דוברו של הנשיא ויועצו המשפטי, שאמרו כי החקירה של בית הדין היא חלק ממזימה של אויביו, אישרו את המהלך.

לפי ההצהרה, הפרישה מבית הדין היא תוצאה של המתקפות "חסרות הביסוס, חסרות התקדים והשערורייתיות" מצד גורמים באו"ם. עוד נטען כי התביעה בהאג מחפשת סמכות לשיפוט ב"הפרה של ההליך ההוגן וזכות החפות".
דובר התביעה הפנה את השאלות לתובעים בבית הדין, שטרם התייחסו למהלך של מנילה.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא הפיליפינים לחייליו: אל תהרגו מורדות, תירו באיברי מינן
נשיא הפיליפינים הורה לצבא: "תירו בי אם אהפוך לדיקטטור"

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בטקס להריסת מכוניות יוקרה במנילה, 6 בפברואר 2018. רויטרס
אחראי למותם של אלפים. דוטרטה/רויטרס

מלחמתו של דוטרטה בסוחרי הסמים ובמשתמשי הסמים עוררה דאגה בקרה הקהילה הבינלאומית וביקורת נוקבת מצד חוקרים וגורמים באו"ם. ביום שישי אמר נציב זכויות האדם של האו"ם, זיד ראאד אל-חוסיין, כי דוטרטה צריך לעבור בדיקות פסיכיאטריות.

הנשיא התקיף התעלם בתקיפות מהביקורות נגדו וסירב לשנות את גישתו או לקבל את הטענות שייתכן שהמשטרה אחראית להוצאות להורג ללא משפט, כפי שטוענים פעילי זכויות אדם. המשטרה מכחישה את ההאשמות לרצח חשודים ולטיוח, וטוענת כי הרגה כ-4,100 סוחרי סמים בחילופי אש. המשטרה שוללת קשר לחמושים האחראים למותם של כ-2,300 משתמשי סמים וסוחרים.

דוטרטה, שזוכה לפופולריות רבה בקרב הציבור, קרא בעבר לבית הדין הפלילי "חסר תועלת" ו"צבוע".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אדם שנהרג במהלך המאבק בסוחרי הסמים, מנילה, הפיליפינים, אוגוסט 2017. רויטרס
גופת אדם שחוסל במהלך המלחמה בסמים/רויטרס

הבדיקה בהאג החלה בעקבות פניה של עורך דין פיליפיני, והליך כזה נמשך לרוב כמה שנים. ג'ודה סביו, עורך הדין שהגיש את הפניה בשנה שעברה, אמר כי הצעד של דוטרטה היה צפוי, חסר תועלת ונועד לרצות את קהל תומכיו. "נראה שהם ממש מפחדים. מדוע? כי הם חשים שהתהליך הזה הוא חקירה", אמר. "אין להצהרה הזאת תוקף חוקי".

לפי חוקי בית הדין, הפרישה מושלמת בתוך שנה מקבלת ההודעה. דוטרטה והפיליפינים נמצאים תחת סמכות בית הדין, שפרישה ממנו לא מבטלת החלטות באופן רטרואקטיבי. התביעה בהאג יכולה להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה חברה רק אם היא לא מסוגלת לערוך חקירות עצמאיות ולהעמיד לדין חשודים בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות. מנילה טוענת כי מערכת המשפט שלה מתפקדת ועצמאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully