וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקדה על מתקן עינויים והשמידה ראיות: האישה הראשונה בראש ה-CIA

14.3.2018 / 0:58

ג'ינה הספל, מספר 2 בסוכנות הביון, אמורה להחליף את מייק פומפאו, שר החוץ החדש. ואולם, הליך מינויה בסנאט צפוי להיות קשה - זאת לנוכח ניהול "אתר שחור" בתאילנד, שבו עונו פעילי טרור, והוראה על השמדת הקלטות שתיעדו זאת

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

במסגרת השינויים בממשל, החליט אמש (שלישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למנות ג'ינה הספל לראשות סוכנות הביון המרכזית CIA, במקומו של מייק פומפאו, שיהיה שר החוץ החדש. הספל בת ה-61, מספר 2 ב-CIA, תעשה היסטוריה בתור האישה הראשונה בתפקיד ראשת הארגון, שבו החלה לשרת כבר ב-1985, אך גוררת עמה עבר בעייתי שעלול לקשות על אישור מינויה בסנאט.

הספל מילאה שורה של תפקידים חשאיים ברחבי העולם, וזכתה על פרסים על חלקה במלחמה בטרור, בהם פרס ג'ורג' בוש למלחמה בטרור, בפרס דונובן, פרס ההצטיינות של קהיליית המודיעין, ופרס מטעם נשיא ארצות הברית.

ואולם לצד הוותק והניסיון המבצעי הרב שלה, נמתחה עליה גם ביקורת ציבורית פומבית, אחרי שניהלה מתקן מעצר חשאי של ה-CIA בתאילנד בשנת 2002, שאליו הובאו חשודים בטרור, בהם שניים מבכירי אל-קאעדה בימים שלאחר פיגועי 11 בספטמבר, אבו זוביידה ועבד א-רחים א-נשירי.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ הדיח את שר החוץ טילרסון; ראש ה-CIA יחליף אותו בתפקיד

ג'ינה הספל, סגנית ראש ה-CIA. רויטרס
קצינה ותיקה ב-CIA. הספל/רויטרס

לפי דוח של ועדת המודיעין של הסנאט, במתקן שכונה "עין החתול" אירעו מקרים של עינוי אסירים בעת חקירה, בין היתר בטכניקות כמו הדמיית טביעה ועינויים נוספים, אם כי לא ידוע האם היא השתתפה באותן החקירות בעצמה.

קציני מודיעין ששירתו עמה וגורמים בקונגרס אמרו כי שלוש שנים לאחר מכן, עדיין תחת ממשל בוש, היא הורתה להשמיד את ההקלטות שתיעדו את שיטת הדמיית ההטבעה. מעורבותה במתן ההוראה להשמדת הראיות סופרה על ידי מפקדה בסוכנות באותה תקופה, חוזה רודריגז, ועל ידי דובר ה-CIA ביל הרלוו, בספר "צעדים קשים".

בשנת 2013, מונתה למנהלת בפועל של מחלקת המבצעים של הארגון על ידי קודמו של פומפיו בארגון, ג'ון ברנן, אולם לא קיבלה מינוי קבע בגלל ביקורת על חלקה בתכנית "RDI" של הארגון (ראשי תיבות של ביצוע מעצר וחקירה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מיצג שמדגים עינוי באמצעות הטבעה, 2008. GettyImages
השיטה נפסלה על ידי אובמה. מיצג של הדמיית הטבעת עציר, 2008/GettyImages

ב-2009, ימים אחרי שנכנס לתפקיד, אסר הנשיא ברק אובמה על השימוש בשיטות עינויים, כולל בהדמיית הטבעה, והורה על סגירת אותם מתקנים חשאיים, שכונו "חורים שחורים". ואולם, טראמפ הגן על עינוי עצירים במהלך קמפיין הבחירות ב-2016, ואמר כי זה "עובד". הוא לא נקט צעדים בנושא, עך מינויה של הספל עלול לעורר חשש בנושא.

הליך מינויה עומד בפני גורל לא ידוע בסנאט, שם לרפובליקנים יש רוב צר של 51 מול 49. ייתכן שרוב הדמוקרטים יתנגדו לה, כמו גם כמה רפובליקנים, בהם הסנאטור ראנד פול - שיכנס מסיבת עיתונאים כדי לדון במינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully