וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות ביטחון בקלפי: טורקיה העבירה חוק בחירות חדש שיחזק את ארדואן

13.3.2018 / 16:33

אחרי אגרופים ודחיפות בין חברי הפרלמנט, התקבל החוק השנוי במחלוקת, שיאפשר לוועדת הבחירות למזג מחוזות בחירה ולמצביעים לקרוא לכוחות הביטחון. האופוזיציה חוששת מפגיעה בהליך הבחירות בשנה הבאה, שבהן צפוי הנשיא לקבל סמכויות נוספות

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

הפרלמנט של טורקיה העביר היום (שלישי) חוק בחירות חדש, שלפי האופוזיציה פותח את הדלת לפגיעה בהליך הפוליטי לקראת הבחירות ב-2019. לאחר ההכרזה על תוצאות ההצבעה, פרצו עימותים בין מחוקקים מהמפלגה הלאומנית לבין אלו מהאופוזיציה החילונית. כמה מחברי הפרלמנט אף הכו אלו את אלו, דחפו ורדפו אחד אחרי השני באולם.

החוק מאפשר יצירת גושים פוליטיים וסולל את הדרך לברית בין מפלגת הצדק והפיתוח השלטת, שבראשותה עומד הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, לבין המפלגה הלאומנית (MHP). החקיקה הייתה צפויה לעבור לנוכח הרוב ששתי המפלגות מחזיקות בפרלמנט.

לקריאה נוספת בנושא
באישור פוטין: ארדואן יצא למחוץ את הכורדים שננטשו בידי ארה"ב

נשיא טורקיה ארדואן בנאום בפני חברת מפלגתו בפרלמנט באנקרה, מרץ 2018. AP
לא עוצר. ארדואן בנאום בפני חברי מפלגתו, החודש/AP

מבקרי הממשלה חוששים שהחוק יפגע בשקיפות של הבחירות בשנה הבאה, שיתקיימו במסגרת החוקה החדשה שהתקבלה בשנה שעברה וחיזקה משמעותית את כוחו של ארדואן. החוק מאפשר לוועדת הבחירות העליונה למזג מחוזות בחירה ולהעביר קלפיות למחוזות אחרים.

הפתקים אף יהיו חוקיים ללא החותמת של ועדות הבחירות המקומיות, כפי שאירע במשאל העם. השיטה עוררה התנגדות נחרצת מצד מבקרי הממשלה ומצד משקיפים בינלאומיים.

החוק מאפשר גם לכוחות הביטחון להיכנס לקלפיות בהזמנת אחד הבוחרים. הממשלה טוענת כי כך היא תוכל לסכל איומים מצד אנשי מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK), המוגדרת ארגון טרור ופעילה בעיקר באזורי הכורדים בדרום-מזרח המדינה.

באופוזיציה טוענים כי נוכחות כוחות הביטחון בקלפיות עשויה לפגוע בהליך ספירת הקולות. מפלגת העם הדמוקרטית הפרו-כורדית אמרה כי החוק יוביל העברת קלפיות מאזורים שבהם יש לה תמיכה נרחבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully