וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין קניות בראשון: בפולין מנסים להתרגל לחוק המרכולים החדש

11.3.2018 / 16:07

מרכזים ורשתות גדולות סגרו את שעריהם ביום השבתון הנוצרי לראשונה מאז שנות ה-90, עם כניסת השלב הראשון של החוק לתוקף. בעוד שחלק רואים בכך חזרה מבורכת לחברה משפחתית יותר, אחרים סבורים כי חירותם נפגעת. "חוק לא צודק"

צילום: לעמ, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: נתניהו מבקר את ראש ממשלת פולין על חוק השואה)

חוק חדש בפולין האוסר כמעט באופן גורף על מסחר בימי ראשון נכנס היום לתוקף, כשמרכזי קניות גדולים ורוב הרשתות האחרות סגרו את שעריהם לראשונה מאז נפילת הקומוניזם בשנות ה-90, אז הועברו תקנות מסחר ליברליות.

השינוי זכה לתגובות חצויות במדינה. רבים חשים שהעובדים מנוצלים תחת התקנות שעברו בשנים האחרונות ותומכים ביום מנוחה. ואולם, פולנים רבים סבורים כי החופש הצרכני הוא אחד ההישגים הגדולים ביותר של עידן השוק החופשי וזועמים על המגבלות החדשות.

בשלב הראשון, החוק אוסר על מסחר בשני ימי ראשון בחודש, אבל בשנה הבאה הוא יתרחב לשלושה בחודש עד לאיסור מוחלט ב-2020. עם ישום החוק באופן מלא, רק שבעה ימי ראשון בשנה - לפני החגים - יוחרגו ויהיו פתוחים למסחר. לפי ה-OECD, רק היוונים עובדים יותר שעות מהפולנים בקרב 28 מדינות האיחוד האירופי - ב-2016, הם עבדו 1,928 שעות בממוצע.

בהונגריה, גם היא חלק מהגוש הקומוניסטי לשעבר, איסור על מסחר בימי ראשון שהתקבל ב-2015 היה כה לא פופולרי עד כדי כך שהוא בוטל כעבור שנה. במקומות אחרים באירופה, לעומת זאת, כמו אוסטריה וגרמניה, התושבים רגילים ליום חופשי ממסחר ומנצלים זאת כדי לבלות יותר זמן עם משפחה וחברים.

לקריאה נוספת בנושא
בשל חוק השואה: "טראמפ ופנס לא ייפגשו עם הנהגת פולין"

חניה ריקה במרכז קניות בוורשה, פולין, עם כניסת חוק האוסר על מסחר בראשון, 11 במרץ 2018. AP
חנויות קטנות יורשו להמשיך לעבוד. חניה ריקה במרכז קניות בוורשה, היום/AP

החוק קודם על ידי אחד מאיגודי המסחר הגדולים ביותר, סולידריות, שטוען כי לעובדים מגיע חופש בימי ראשון. הוא זכה לתמיכת מפלגת השלטון חוק וצדק השמרנית והקתולית, שאישרה אותו בפרלמנט. הכנסייה הקתולית, שיותר מ-90% מאזרחי המדינה משתייכים אליה, בירכה על השינוי.

בין התושבים שרואים בחוק החדש צעד חיובי בדרך לשובה של החברה השחוקה אל אורח חיים מסורתי יותר היא ברברה אולסבסקה, בת 76 מוורשה. היא הספיקה לערוך קניות אתמול בערב. "משפחה צריכה להיות יחד בימי ראשון", אמרה לאחר שקנתה מזון במרכז קניות של הרשת הזולה "ביידרונקה".

היא נזכרה על ילדותה באזור הכפר, כשאמה הייתה עקרת בית ואביה מעולם לא עבד בימי ראשון. היא אמרה כי בטרם יצאה לגמלאות היא עבדה בחנות מצרכים, והייתה אסירת תודה על כך שהיא לא נאלצה לעבוד ימי בראשון.

אנשים עורכים קניות של הרגע האחרון במרכז קניות בוורשה, פולין, לפני כניסת חוק האוסר על מסחר בראשון, 10 במרץ 2018. AP
תושבים ממהרים לקניות במרכז קניות בוורשה, אתמול/AP

מפלגות האופוזיציה הפרו-עסקיות רואות את החוק כהתקפה על חופש המסחר ומזהירות מפני אובדן של משרות, במיוחד עבור סטודנטים, שלהם יש זמן לעבוד רק בסופי שבוע. אפילו ברית "איגודי המסחר הכול-פולניים" הביעה התנגדות לחוק, ואמרה כי הוא יגרום לעובדים לעבוד שעות רבות יותר בימי שישי ובשבת ויקשה על העבודה מאחר שיהיו יותר קונים.

"זאת לא באמת בעיה לערוך קניות יום קודם, אבל אם משהו נשבר במטבח שלי או באמבטיה ביום ראשון, לא יהיה לאן ללכת ולתקן זאת", אמרה דניאל וויצ'ך, בן 26, המתנגדת לחוק, בעודה רוכשת מזון. "אני זועמת כי החוק לא הוכן כראוי. היה יותר טוב לאלץ למעסיקים לתת שני ימי ראשון חופשיים בחודש עבור כל עובד", אמר רואת החשבון.

תחנות דלק ורכבת ימשיכו לפעול

יש גם כמה חריגים לחוק החדש. תחנות דלק, בתי קפה, בתי מרקחת ועסקים אחרים יורשו להמשיך ולפעול בימי ראשון, כמו גם החנויות בנמלי התעופה ותחנות הרכבת. גם חנויות קטנות יוכלו לעבוד בימי ראשון, בתנאי שהבעלים עצמם הם אלו שעובדים.

כל מי שיפר את התקנות החדשות מסתכן בקנס של עד מאה אלף זולטי - כ-29,500 אלף דולר. מי שיעבור שוב את העבירה עשוי אף להישלח למאסר. איגוד סולידריות, שהוביל את החוק החדש, קרא לאזרחים לדווח על כל מי שמפר אותו לגוף פיקוח העבודה הכללי.

מתאוש קיצ'ה, נהג רכבת קלה בן 29 מוורשה, ערך את הקניות השבועיות שלו מוקדם בבוקר שבת כדי להימנע מהעומס בהמשך היום. הוא התלונן על כך שהחוק החדש מקל רק עם עובדי חנויות, אך אנשים כמוהו ימשיכו לעבוד בסופי השבוע. "החוק הזה הוא לא באמת צודק", אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • פולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully