וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרון הבן-גוריוניסטים: האיש שראה את התככים מקרוב ולא התפתה

5.3.2018 / 22:33

אורי לוברני היה חבר מן המניין בחוג מייסדי הארץ, אך בניגוד לרבים מחבריו, בחר להישאר בשירות הציבורי ולא הפך לפוליטיקאי. התככים שראה מקרוב, בלשכת בן גוריון ובתצפית על מפא"י, לא פיתו אותו לטבול בהם. הוא בלט בכשרונו ובפקחותו כך שגם בשנים האחרונות דרשו בעצותיו

אורי לוברני, 1999. ראובן קסטרו
אורי לוברני/ראובן קסטרו

אורי לוברני היה השריד האחרון מהאסכולה המדינית-ביטחונית של דוד בן גוריון. הוא היה חבר מן המניין בחוג מייסדי הארץ, שומרי ושליחיה - האנשים שהפכו את מדינת ישראל מתקווה מתנדנדת על קצה תהום לעובדה משגשגת בשנת ה-70.

היו ביניהם בעלי שאיפות אישיות, שדילגו מהקצונה ומהפקידות אל הפוליטיקה - משה דיין, שמעון פרס, יצחק נבון. לוברני השתייך למחצית השנייה, שהתמידה במשרדי החוץ והביטחון, הצבא או המוסד, ולעיתים גם וגם. התככים שראה מקרוב, בלשכת בן גוריון ובתצפית על מפא"י, לא פיתו אותו לטבול בהם. הוא העדיף למצות בשירות המדינה את כישרונותיו ואת הניסיון העשיר שצבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואורי לוברני, 29 בנובמבר 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
גם בשנים האחרונות דרשו בעצותיו. לוברני עם רה"מ נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

יותר מכל הזדמן ללוברני להיות "מר פריפריה", המייצג המובהק ביותר של תורת הטבעת החיצונית, הלא-ערבית או הלא-מוסלמית (המארונים בלבנון - א"א), הסובבת את ליבת האיבה ששכנותיה של ישראל רחשו כלפיה. אוגנדה, אתיופיה, איראן - בכולן כיהן כשגריר בשנים חשובות לטיפול הקשרים. רק טורקיה נעדרה מרשימה זו, שהתהפכה עם הזמן.

עוד באותו נושא

"ג'נטלמן נטול שחצנות": הלך לעולמו יועץ שרי הביטחון אורי לוברני

לכתבה המלאה

זיהה את זרמי המהפכה באיראן

כשגריר הכמעט-אחרון בטהראן של השאה, הקדים לוברני את עמיתיו מהמערב ואת שולחיו בירושלים באבחון זרמי המעמקים שהלכו והתגעשו נגד השאה. הוא היה מפוכח וממולח מדיפלומטים אחרים, משום שהכיר את המושחתים והחנפנים, מקומיים כזרים, שהשניאו על עצמם את האוכלוסייה.

את התוצאה הקטלנית ביותר של המהפכה האסלאמית פגש בלבנון, עם עליית השיעים ממעמד נחות של עדה מדוכאת למיליציה מפלגתית חזקה ואכזרית ככל השאר. כמשרת ציבור ומדיניות, נאבק תחת ממשלות שונות ושרי ביטחון מתחלפים לעדכון הקו הלבנוני ובה בעת לשימור גחלת התמיכה במתנגדי המשטר החומייניסטי.

איש פיקח היה, מטעה בהימומו הכמו-בריטי, מסווה לרעיונותיו הממזריים. לעצותיו שיחרו גם בשנים האחרונות, כשחבריו לאסכולה - לא האחווה- הבן גוריוניסטית הלכו והסתלקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully