וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלם בסלובקיה: עיתונאי חושף שחיתויות נורה למוות עם בת זוגו

27.2.2018 / 16:08

יאן קוצ'יאק, שעסק בין היתר בפרשה הקשורה למאפיה האיטלקית, נמצא ללא רוח חיים יחד עם חברתו. במשטרה סבורים כי הוא נרצח בשל עבודתו ובמדינה מזועזעים מ"מתקפה חסרת תקדים" על הדמוקרטיה וחופש הביטוי

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

עיתונאי סלובקי, שנורה למוות עם בת זוגו, ככל הנראה חוסל בשל עבודתו - כך הודיעה אתמול (שני) המשטרה. המקרה הותיר בהלם את המדינה הקטנה שבמרכז אירופה, ברקע החשש הציבורי מפני שחיתות שלטונית.

יאן קוצ'יאק, בן 27, עסק בפרשות הונאה, שבחלקן היו מעורבים אנשי עסקים הקשורים למפלגת השלטון בסלובקיה ולפוליטיקאים אחרים. הוא וחברתו נמצאו מתים בביתו בוולקה מקה, שנמצאת כ-65 ק"מ ממזרח לבירה ברטיסלבה.

אקסל שפרינגר, המוציאה לאור של העיתון "Aktuality" שבו עבד קוצ'יאק, גינתה את "ההתנקשות האכזרית" בזמן שהארגון עיתונאים ללא גבולות הביע זעזוע מהמקרה.

ההנהגה בסלובקיה הבטיחה להעמיד לדין את האחראים, כשהממשלה הציעה מיליון אירו פרס למי שיעביר מידע שיוביל למעצרים של חשודים.

לקריאה נוספת בנושא
חקירת רצח העיתונאית במלטה: עשרה חשודים נעצרו

נרות זיכרון לעיתונאי הסלובקי יאן קוצ'יאק בעיירה טרנצ'ין, 26 בפברואר 2018. רויטרס
ראש הממשלה כינס דיון חירום. נרות זיכרון לקוצ'יאק/רויטרס

הסיפור האחרון של קוצ'יאק פורסם ב-9 בפברואר, ועסק בעברות כספים של חברות הקשורות לאיש העסקים מריאן קוצ'נר ולמתחם דירות יוקרתי הנבנה בברטיסלבה, שעמד במרכז שערורייה פוליטית בשנה שעברה. איש העסקים הכחיש כל קשר למקרה ההתנקשות.

לפי העיתנואי טום ניקולסון, הפועל בברטיסלבה, הוא שוחח עם קוצ'יאק בשבוע שעבר על תחקיר משותף שהם ערכו על מעורבות המאפיה האיטלקית בגניבת מימון של האיחוד האירופי שיועד לסלובקיה.

"אם יוכח שהרצח של העיתונאי החוקר היה קשור לעבודתו העיתונאית, זאת תהיה מתקפה חסרת תקדים על חופש הביטוי ועל הדמוקרטיה בסלובקיה", אמר ראש הממשלה רוברט פיקו. פיקו כינס בעקבות הרצח דיון חירום בהשתתפות בכירי רשויות הביטחון במדינה.

כלכלת המדינה ואיכות החיים עלו השתפרו משמעותית מאז הצטרפה סלובקיה לאיחוד האירופי ב-2004, אבל רבים במדינה סבורים שארצם עדיין נכשלת בהגנה על שלטון החוק, במיוחד בתחום השחיתות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
כוחות משטרה מחוץ לבית של העיתונאי הסלובקי יאן קוצ'יאק, שנרצח עם בת זוגו, 26 בפברואר 2018. רויטרס
כוחות משטרה מחוץ לביתו של קוצ'יאק/רויטרס

האיחוד האירופי הביע הלם מהרצח של קוצ'יאק, שאירע כמה חודשים בלבד אחרי התנקשות בעיתונאית בולטת במלטה. "שום דמוקרטיה לא יכולה לשרוד ללא חופש עיתונות, ולכן העיתונאים זקוקים להגנה ולכבוד", אמר סגן ראש הנציבות האירופית, פרנס טימרמנס. "הצדק חייב להיעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully