וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מגבלת כהונות: נשיא סין בדרך לבסס את שלטון היחיד שלו

הוועד המרכזי במפלגה הקומוניסטית מציע לבטל את הסעיף בחוקה הקובע כי הנשיא לא יכהן יותר משתי קדנציות. זאת כחלק מהמהלכים שמקדם השליט שי ג'ינפינג, שכוחו צומח בהדרגה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: קונגרס המפלגה מכניס את האידיאולוגיה של שי לחוקה, בשנה שעברה)

המפלגה הקומוניסטית בסין הציעה היום (ראשון) להסיר מהחוקה את הסעיף המגביל את הנשיא לכהן רק שתי קדנציות. הצעד יאפשר למנהיג הנוכחי שי ג'ינפינג להמשיך להישאר בתפקיד, גם אחרי 2023, אז תסתיים כהונתו השנייה.

זה זמן רב שנפוצו ההערכות ולפיהן שי ינסה להמשיך ולשמש נשיא סין, אחרי שקונגרס המפלגה הקומוניסטית האחרון ביסס את כוחו כמנהיג החזק ביותר של המדינה מאז מאו דזה דונג. המפלגה אף עיגנה בחוקה את האידיאולוגיה של שי ובניגוד לאסיפות הקודמות, לא נחשף יורש ברור.

"הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית של סין מציע להסיר מהחוקה את החלק הקובע כי הנשיא וסגן הנשיא של הרפובליקה העממית של סין 'לא יכהנו יותר משתי כהונות רצופות'", נמסר בהודעת המפלגה. היא לא פירטה מעבר לכך, אך ההצעה המלאה צפויה להתפרסם בתוך זמן קצר.

לקריאה נוספת בנושא
הקפיצה הגדולה קדימה: נשיא סין לא מסמן יורשים - והופך לשליט כל יכול
ביצר את שלטונו: נשיא סין הפך לשליט החזק ביותר במדינה מאז מאו

נשיא סין שי ג'ינפינג, פברואר 2018. רויטרס
הגבלת הכהונה החלה אחרי תום עידן מאו. שי/רויטרס

מחר אמורים להיפגש בבייג'ינג בכירי הוועד המרכזי, וההצעה אמורה לעלות להצבעה במהלך הכינוס המלא של הפרלמנט, שיחל ב-5 במרץ.

שי מכהן כנשיא סין מאז 2013, ותחת מערכת השלטון הנוכחית, הוא אמור לפרוש ב-2023. הגבלת שלטון הנשיא לעשר שנים החלה בשנות ה-90, כשהמנהיג דנג שיופינג ניסה למנוע את חזרתו של הכאוס שהתחולל לאחר תום עידן מאו.

שני קודמיו בתפקיד של שי העבירו את השלטון באופן חלק, אבל מאז האחרון התמנה לנשיא, הוא הפגין את רצונו להטביע חותם אישי ועל-מפלגתי. שי בן ה-64 הוביל מאז כניסתו לתפקיד שורת רפורמות כלכליות, מאבק נחוש בשחיתות לצד מדיניות לאומניות ודיכוי של זכויות אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully