וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלת מוערכת, אויבת הפרקליטות: השופטת גרסטל שבמרכז הדיל של חפץ

21.2.2018 / 14:09

האישה שעמדה במרכז המאבק נגד הפרקליטות, מצאה עצמה אתמול במרכזה של סערה נוספת במסגרת תיק 4000. השופטת והמנהלת המוכשרת שהייתה מועמדת לתפקיד היועמ"ש מול מנדלבליט, ייתכן ותשמש כעדת מפתח. פרופיל

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

הילה גרסטל, שופטת מוערכת ומנהלת מוכשרת, עמדה רק לפני שנתיים במרכזו של אחד המאבקים המתוקשרים שנוהלו בין קירות משרד המשפטים. ארגון הפרקליטים, בגיבויו של פרקליט המדינה שי ניצן, הכריז מלחמה נגדה, בזמן שכיהנה כנציבת הביקורת על מערך התביעה של מדינת ישראל. גרסטל לא היססה. בשורה של דוחות מקצועיים היא פירטה כשלים רבים בפעילותה של הפרקליטות, אולם לבסוף, על רקע המאבק העיקש בה - היא סיימה את תפקידה.

הקמפיין היה ארוך, וכלל הטחת האשמות שקריות בנציבה לשעבר. גרסטל התמודדה עם טענות שקריות הנוגעות ליחסיה כביכול עם אנשי נתניהו ועם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, וזאת במסגרת מאבקה בארגון הפרקליטים. בריאיון לעובדה שנערך לאחר פרישתה מהתפקיד אמרה גרסטל כי מדובר היה בניסיון "להבאיש את ריחה".

תיק 4000 | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
עד המדינה שלמה פילבר החל למסור עדות בתיק 4000
האם נתניהו חשוד? כל מה שצריך לדעת על ההתפתחויות בפרשות רה"מ
אמסלם: "עד מדינה הוא עבריין - אדם נחות שמלשין כדי להציל עצמו"

הילה גרסטל, מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
עמדה בעין הסערה. גרטל/ניב אהרונסון

אתמול (שלישי) התברר ששמה של גרסטל, לשעבר נשיאת בית משפט המחוזי - מרכז, מועמדת לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה ונציבת הביקורת על הפרקליטות, שוב נקשר בשמו של נתניהו. ביום שני היא מסרה עדות בנוגע לחשד כי קיבלה הצעת שוחד מאלי קמיר, חברה הטוב, שהועברה מטעמו של ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו. גרסטל סירבה להתייחס לשאלת המפתח: מדוע לא דיווחה על ההצעה שכביכול קיבלה מקמיר בשם חפץ.

הדמות המקשרת בין פרשת תיק 4000 לחשיפה מהיום היא אלי קמיר, יועץ תקשורת ולשעבר עיתונאי במעריב. קמיר נחשב למקורב לפוליטיקאים, ליועץ התקשורת המקורב לנתניהו ניר חפץ, וגם לגרסטל עצמה. קמיר וגרסטל היו מקורבים גם ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין.

עוד באותו נושא

חשש בקואליציה: "בגלל תיק 4000 - נתניהו עלול להקדים את הבחירות"

לכתבה המלאה

"גרסטל לא היתה הבחירה הטבעית"

גרסטל, בת 63, החלה את דרכה כעורכת דין שכירה, לאחר שסיימה את לימודיה באוניברסיטת תל אביב. ב-1990 היא נבחרה ומונתה לשופטת בבית משפט השלום בתל אביב, ולאחר מכן לשופטת בבית המשפט המחוזי בעיר. לפני כעשור, התמנתה כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז. היא נחשבה לשופטת מוערכת מאוד ומנהלת מוכשרת.

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
התמודדו על תפקיד היועמ"ש. אביחי מנדלבליט/ראובן קסטרו

שמה של גרסטל עלה לכותרות כשהייתה מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - בין השאר מול היועץ הנוכחי, אביחי מנדלבליט, מי שיחליט בסופו של דבר האם להגיש כתב אישום נגד בנימין נתניהו. לפי הודעת המשטרה, בתקופה זו היא קיבלה את ההצעה מקמיר, שהועברה מטעמו של ניר חפץ. בשלב זה לא נטען כי נתניהו עומד מאחורי ההצעה.

"מנדלבליט לא היה המועמד המועדף על ראש הממשלה", אמר לוואלה! NEWS גורם המעורב בפעילות ועדת האיתור שבחרה את היועץ המשפטי לממשלה. "הסיבה לכך היא שמנדלבליט הצהיר בפני הוועדה שהוא יחקור את ראש הממשלה אם יידרש לכך. זאת הייתה הסיבה שחלק מחברי הוועדה תמכו בו בסופו של דבר למרות שבתחילת הדרך תמכו במועמדים אחרים". לפי החשד, התסכול מעמדתו של מנדלבליט הוביל את חפץ לחפש מועמדים "נוחים" יותר.

גרסטל לא הייתה הבחירה הטבעית. גורם נוסף המעורה בפעילות ועדת האיתור אמר לוואלה! NEWS לאורך כל הדרך לא היו מעוניינים למנותה. "גם נציגיו של נתניהו התנגדו", אמר. "גרסטל לא הייתה שחקן רציני במשחק. לא הייתה לה היתכנות. היא לא הייתה מועמדת אמיתית. אולי חפץ עשה את זה על דעתו. אם עלתה הצעה כזו זה לא היה על דעתו של נתניהו".

מחוזי תל אביב: ערעור לאלי קמיר. מוטי מילרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
העביר את ההצעה מחפץ. היועץ אלי קמיר/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד, הארץ

גרסטל דיווחה בזמנו לאסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון, אז שופטת בבית המשפט העליון. אולם לא ברור מדוע לא דיווחה גם למשטרה. חיות מסרה אתמול עדות פתוחה במשטרה, ובהודעה חריגה מטעמה הטילה את האחריות לכך שהמידע לא עבר הלאה - על גרסטל. "בשל מיעוט הפרטים והסיפור המעורפל שאותו בחרה גרסטל לספר לה, לא היה בידי הנשיאה חיות בסיס כלשהו לנקיטת כל צעד מצידה", נמסר בהודעה מטעם הנשיאה שפורסמה אתמול בלילה. גרסטל עצמה סירבה עד כה להתייחס לפרשה.

בסופו של דבר, גרסטל לא נבחרה לתפקיד הבכיר. לאחר שמנדלבליט מונה לתפקיד, בשנת 2014 היא מונתה לתפקיד חדש במשרד המשפטים - נציבת הביקורת על מערך התביעה (הנבת"ם) - תפקיד ששם אותה בעין הסערה ובמלחמה חסרת תקדים נגד צמרת הפרקליטות. במסגרת מלחמה זו פרסמה גרסטל כמה דוחות שכללו ביקורת על מערך התביעה, ואף עוררו זעם רב בקרב צמרת הפרקליטות וארגון הפרקליטים. הסכסוך בין הצדדים היה מתוקשר וכלל חילופי האשמות כבדים, והגיע גם לבג"ץ. "יש משהו חולה בפרקליטות" אמרה גרסטל בריאיון לעובדה, שהתקיים לאחר שפרשה מתפקידה, והוחלפה על ידי השופט דוד רוזן. גרסטל באותם הימים הייתה אויבת הפרקליטות, לצד יריבות נוספת עם מי שזכה לבסוף בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - אביחי מנדלבליט. כעת, ייתכן ותשמש עדת מפתח בתיק 4000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully