וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשצבע אדום הוא לא הפחד היחיד: בדרום מיואשים מהפשיעה החקלאית

7.3.2018 / 7:43

כמעט מדי ערב נתקלים חקלאי הדרום הארץ בגניבות, שגרמו לחלקם להציב שומרים בתשלום - מתוך חוסר אמון ברשויות. "אם היו גונבים רכב הוא היה נתפס, אבל בחקלאות זה לא קורה". והפתרון לא באופק: "אני לא פונה למשטרה, מה הם כבר יעשו?". צפו בתיעוד: חקלאי מנהל מרדף אחרי גנב

עריכה: יאיר דניאל

הפשיעה החקלאית פושה ברחבי הארץ, ובדרום כבר הפכה עניין שבשגרה, כשכמעט מדי ערב חווים החקלאים באזור גניבות. חלקם החליטו להציב שומרים בשדותיהם על מנת למנוע את הגניבות, משום שהפנייה למשטרה כבר הפכה מאורע נדיר שכמעט לא מתקיים.

"בכל ערב יש כאן ניידות", סיפר גיא טל, חקלאי ממושב ביצרון. "אנחנו מנסים למגר את התופעה. יש תקופות שזה פשוט מטורף - עושים אצלנו 'קניות'; אנשים באים עם שקיות, קוטפים עשרות קילוגרמים של פירות וירקות, וזה לא נגמר שם. גם כלי עבודה חקלאיים נגנבים", הוסיף.

בהמשך דבריו, טל מעלה ביקורת חריפה נגד מערכת המשפט. "החוקים בארץ לקויים, לא מייחסים לגניבות את החשיבות הנדרשת. אם תהיה גניבת רכב - יתפסו את הגנב ויענישו אותו, אבל בחקלאות זה לא קורה".

שודדים במהלך פשיעה חקלאית בדרום. -, מערכת וואלה! NEWS
"בכל ערב יש כאן ניידות". תיעוד של גניבת כוורות באחד מיישובי הדרום/מערכת וואלה! NEWS, -
גניבה סחורות חקלאיות ממושב שקף. שי מכלוף
כרם שנשדד במושב שקף/שי מכלוף

אצל החקלאים מעוטף עזה המצב גרוע אף יותר - לצד הגניבות, הם נאלצים להתמודד גם עם סגירת השטחים החקלאיים במצבי חירום וסיכון חייהם בעבודה היום-יומית. לדברי אחד החקלאים, הוא משלם בכל חודש עשרות אלפי שקלים על אבטחת התוצרת החקלאית. "אני לא פונה למשטרה כי הם לא יכולים לעשות כלום, אבל מישהו חייב להתעורר", הסביר.

ראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', אומר כי זו איננה פשיעה חקלאית, אלא טרור. "אנו נלחמים כאן בטרור הגניבות החקלאיות והפריצות לבתים. כדי להתמודד עם הפשיעה החקלאית יש למגן את היישובים, אבל לא רק, חלה החובה להחמיר את הענישה של העבריינים שנתפסו".

לדברי חג'ג', לטובת מיגור התופעה, בוועדת הפנים של הכנסת התקיימו מספר דיונים, שבהם השתתפו ראש מועצת שדות נגב, קציני משטרה בכירים ובהם המפכ"ל, וכן השר לביטחון הפנים. לבסוף, הוקצו 35 מיליון שקלים לטובת מרכיבי ביטחון עבור 17 מועצות אזוריות, "על פי קריטריונים ברורים".

גניבת תוצרת חקלאית במושב שקף, 21 באוקטובר 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה!
גניבה של תוצרת חקלאית במושב שקף/מערכת וואלה!, דוברות המשטרה

תומר, חקלאי שמגדל אבוקדו, מספר שרק בשבוע שעבר, לילה אחר לילה, ניסו להיכנס גנבים לשדותיו והוא בעצמו הצליח להבריח אותם. לאחר הגניבה האחרונה בשדה שלו, החליט לפנות למשטרה אך נאמר לו כי "יש לנו דברים יותר חשובים להתעסק בהם". החקלאים בדרום מבינים שהמשטרה אכן מנסה לעזור להם, אבל חוסר היכולת שלה לפעול בשטח, מוביל לייאוש.

יו"ר המועצה מכיר הטיב את התלונות על התנהלות המשטרה בעניין ואת חוסר האונים. על אף ההרגל שניכסו לעצמם החקלאים בעניין הגניבות וחוסר הישע אל מול המשטרה, חג'ג' קורא לחקלאים, ומדגיש: "לא לוותר ולהגיש תלונה במשטרה. משטרת ישראל רואה בחומרה כל פריצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully